Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Streda 26. marec 2025Meniny má Emanuel
< sekcia Slovensko

UNIKÁTNY VIDEOPROJEKT: Buďte rušňovodičom na trati Bratislava - Trnava

Foto: Tablet.TV

TABLET.TV vďaka spolupráci s ZSSK prináša našim čitateľom zážitok, inšpirovaný hitom severských televízií. Projekt umožňuje precestovať reálnu vlakovú trať Bratislava - Trnava v roli rušňovodiča!

Bratislava 11. apríla (Teraz.sk/TABLET.TV) - TABLET.TV vám vďaka spolupráci s Železničnou spoločnosťou Slovensko, a.s. (ZSSK) predstavuje videoexperiment, aký na takejto úrovni na Slovensku ešte nikto nerealizoval. Podobné projekty sú však hitom mnohých zahraničných, najmä severských televízií.

Dnes vám ponúkame možnosť precestovať trať Bratislava - Trnava od prvej do poslednej sekundy v roli rušňovodiča rýchlika Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s. R 605 (Dargov) v elektrickom rušni radu 361.

Na rozdiel od neho však budete mať výhodu infografiky, ktorá vám v priebehu cesty opíše, čo sa v danom okamihu okolo vás nachádza. Ďalšie informácie o projekte nájdete pod videooknom, ktoré znamená prechod do vlakovej reality. Príjemnú cestu!







Pre lepšiu orientáciu na stránke

V hornej časti ponúkame okno, v ktorom prebieha cesta vlaku medzi Bratislavou a Trnavou natočená od prvej do poslednej sekundy a bez jediného strihu.

Nižšie uvedieme niekoľko slov o projekte s preklikom na článok o severských Slow TV.

Ešte nižšie sa dozviete technické údaje o vlaku a trati, po ktorej cestujete, zaujímavosti o jednotlivých zastávkach a ponúkame aj aktuálne a historické fotografie slovenských tratí s preklikom na článok s unikátnymi fotografiami z archívu TASR.




Začiatok cesty - bratislavská Hlavná stanica

Bratislavská Hlavná stanica, ilustračná snímka.
Foto: TASR/Michal Svítok


Historické fotografie: Bratislava - Hlavná stanica
Foto: ŽSR


Projekt TABLET.TV Vlaky


Cieľom projektu je priniesť vám možnosť precestovať Slovensko na koľajniciach od Bratislavy až po Košice a naspäť. Postupne budeme sprístupňovať jednotlivé úseky tratí, ale aj doplňujúce telereportáže. Prvú, z bratislavskej Hlavnej stanice ponúkneme už zajtra. Okrem tratí, ktoré ste zatiaľ videli z pozície pasažiera sa budeme snažiť priniesť aj také, na ktoré ste sa osobne pravdepodobne ešte nedostali.

Inšpirovali sme sa mimoriadne úspešnými severskými Slow TV, ktoré fungujú ako niekoľkohodinové priame prenosy z cesty vlakom, loďou a podobne. Kolotoč týchto programov sa roztočil, respektíve "spomalil" najmä v roku 2009, kedy nórska verejnoprávna televízia NRK prišla so sedemhodinovou jazdou vlakom naprieč nórskymi železnicami. Formát tohto typu producenti nazvali Slow TV.

Vďaka nečakanému úspechu sa o dva roky neskôr pustili do rovnakého projektu, len s iným dopravným prostriedkom – loďou, pričom sa plavili pozdĺž nórskeho pobrežia. Program sa dodnes pýši rekordnou dĺžkou, a to 134 hodín bez zastavenia a tiež rekordnou sledovanosťou. Zaplo si ho až 3,2 milióna Nórov, čo je viac než polovica obyvateľstva.

>

Našu cestu vlakom neponúkame v priamom prenose a netrvá sedem hodín, ale to najzaujímavejšie z tohto typu programov prináša - prechod do inej reality, neskrátenej a nezostrihanej. Okrem relaxu môže dostatočne trpezlivým "slow" divákom priniesť aj zábavu, akú na Slovensku v takejto forme zatiaľ neprináša nikto.

Projekt symbolicky spúšťame 11. apríla, kedy Prvým parným dňom začína sezóna v Železničnom múzeu Bratislava Východ.



Technické údaje o vlaku, na ktorom idete


Jazda v rýchliku Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s. R 605 (Dargov) v elektrickom rušni radu 361.

Radenie vlaku: Rušeň 361 + reštauračný vozeň WRRm + vozeň Apeer61 + jedálenský vozeň WRRmeer61 + vozeň Bdghmeer61 + vozeň Bdteer/Bdgteer + vozeň Bmpeer61 + 3x vozeň Beer61 + 4x vozeň Bmeer61.

Železničná trať Bratislava – Trnava je súčasťou trate Bratislava- Žilina (tiež Považská železnica, v cestovnom poriadku je pre verejnosť označená ako železničná trať číslo 120). Ide o elektrifikovanú dvojkoľajnú železničnú trať na Slovensku, ktorá spája Bratislavu a Trnavu a je súčasťou V. medzinárodného dopravného koridoru.


Foto: Tablet.TV


Dôležité body trate a čas na videu

Foto: Tablet.TV


Koniec cesty - trnavská železničná stanica
Foto: TASR/Henrich Mišovič


Z histórie trate:


Prvá uhorská bratislavsko-trnavská železničná spoločnosť vznikla 22. januára 1838, keď boli plenárnemu zasadnutiu predložené projekty a rozpočet na schválenie. Schválený kapitál vo výške 500 000 zl mal byť získaný vydaním 2 500 akcií s nominálnou hodnotou 200 zl.

Pomerne nízky náklad stavby súvisel s použitím koní ako ťažnej sily. 27. septembra 1840 začala skúšobná a 4.10.1840 verejná prevádzka 15,5 km dlhej konskej železnice medzi mestami Bratislava a Svätý Jur (prvá železnica na Slovensku a v Uhorsku).

Na úseku Svätý Jur – Pezinok sa prevádzka začala 30. júna 1841. V roku 1872 trať zatvorili kvôli rekonštrukcii na parnú trakciu. Jedenásteho decembra 1846 bol sprevádzkovaný úsek po Sereď, 20. augusta 1848 po nej šiel prvý parný vlak z Viedne. V roku 1856 historici zaznamenali prvé snahy o vybudovanie Považskej železnice. Prvého mája 1873 oficiálne spustili premávku parnej železnice na úseku Bratislava – Trnava.



Treba vedieť: Na trati ŽSR číslo 120 medzi stanicami Pezinok a Šenkvice sa nachádza železničná estakáda. Jej dĺžka je 740 m a dokončili ju v roku 2005.

Železničná stanica v Pezinku
Foto: TASR/Pavel Neubauer


Vybudovali ju ako najzložitejšiu časť stavby preložky V. koridoru a skladá sa z dvoch častí. Prvá časť modernizovaného úseku kopíruje pôvodnú starú trať v dĺžke 1,5 km a druhý úsek nahradila preložka železničnej trate v dĺžke 3,5 km. V tomto úseku je nová trať vedená na novovybudovanom železničnom násype, ktorého výška je až do 8 m a zvyšnú časť tvorí železničná estakáda v dĺžke 740 m.

Foto: Tablet.TV


Zaujímavosti trate


Budova prvej konskej železnice v Uhorsku
So stavbou sa začalo v roku 1838 a prvý jej úsek Bratislava - Svätý Jur uviedli do prevádzky v roku 1840. Vozy boli ťahané dvoma pármi koní. Vlak chodil raz prepoludním a raz popoludní tam a naspäť. Plány železnice vypracoval František Oto Hieronimi. Budova železničnej stanice bola postavená ako majetok súkromnej spoločnosti. Založili ju 17 veľkostatkári, ktorí mali majetky medzi Trnavou a Bratislavou. Od roku 1873 železnica fungovala na parný pohon.

Pezinok
V 19. storočí začalo postupné spriemyselňovanie mesta Pezinok. Bola tu založená prvá továreň na výrobu kyseliny sírovej v Uhorsku, továreň na výrobu ihiel a taktiež veľká tehelňa. Dočasnú konjunktúru v 19. stor. spôsobilo predovšetkým obnovenie ťažby zlata v chotári Pezinka a zavedenie železnice, čím sa Pezinok stal najdôležitejším mestom Malokarpatskej vinohradníckej oblasti.

Budova železničnej stanice v Pezinku bola postavená roku 1841 v klasicistickom štýle. Pozostávala z kamennej administratívnej budovy a dreveného nástupišťa. Prvý vlak konskej železnice dorazil do Pezinka 30. 6. 1841. Pezinská stanica sa tak stala súčasťou bratislavsko-trnavskej železnice, prvej v Uhorsku.

Šenkvice
Až do posledných rokov 19. storočia mali Šenkvičania výlučne poľnohospodársky ráz s výnimkou mlyna zo 17. storočia a pradiarne vlny v Malých Šenkviciach z roku 1798.

Podmienky pre vznik priemyselných podnikov vytvorila najmä železnica z Bratislavy do Trnavy, postavená na konský poťah v rokoch 1840 – 1846, ktorú v roku 1873 prestavali na železnicu na parný pohon. V roku 1941 rozšírili pôvodnú jednokoľajovú trať na dvojkolajovú.

Cífer
V rokoch 1837-1846 bola postavena konská železnica Bratislava-Trnava-Sereď, ktorá viedla cez Cifer, asi vo vzdialenosti 800 m od obce. Konskou železnicou sa prevážal hlavne náklad a páni. Poddaní si nemohli takúto dopravu dovoliť.

Stanica Cífer dnes.
Foto: TASR/Henrich Mišovič


V rokoch 1916 a 1917 bola vybudovaná úzkokoľajka ťahaná koňmi. Spájala najdôležitejšie časti hospodárskeho podniku (majer na Páci-Boleház-Horný koniec železničná stanica-Háj). Fungovala až do roku 1945.

Školskí odborári a ministerstvo sa dohodli, podpísali memorandum

Predseda Odborového zväzu pracovníkov školstva a vedy na Slovensku Pavel Ondek informoval, že podpísaním memoranda odborári ukončili štrajkovú pohotovosť.

,aktualizované 

- Britský princ Harry už nie je patrón charitatívnej organizácie Sentebale, ktorú na počesť svojej matky, princeznej Diany, založil v južnej Afrike pred takmer 20 rokmi.

- Producentmi ďalšieho filmu o Jamesovi Bondovi budú Amy Pascalová a David Heyman, oznámila spoločnosť Amazon MGM Studios.

- Slintačka a krívačka sa objavila na ďalšej farme dobytka v Rábsko-mošonsko-šopronskej stolici v obci Levél, ktorá leží 30 kilometrov od slovenských hraníc.

- Dovedna 23 ukrajinských občanov vrátane mnohých príslušníkov pluku Azov odsúdil v stredu ruský vojenský súd za zosnovanie štátneho prevratu a terorizmus.

- Dánsky minister zahraničných vecí Lars Lökke Rasmussen vyjadril v stredu spokojnosť s tým, že americká delegácia zmenila program svojej nadchádzajúcej návštevy Grónska a zavíta iba na tamojšiu vojenskú základňu USA Pituffik Space Base.

- Školskí odborári a minister školstva Tomáš Drucker (Hlas-SD) sa dohodli na zvýšení platov. V stredu podpísali memorandum o spolupráci a sociálnom zmieri v rezorte školstva.

- Argentína pristúpi k odtajneniu všetkých vládnych dokumentov týkajúcich sa nacistických pohlavárov, ktorí sa usadili v Argentíne po druhej svetovej vojne.

- Pre slintačku a krívačku, ktorá bola potvrdená v ďalšom ohnisku v Maďarsku, budú uzavreté všetky malé hraničné priechody medzi Slovenskom a Maďarskom.

- V Maďarsku sa potvrdilo ďalšie ohnisko slintačky a krívačky pri obci Levél, ktorá je vzdialená 40 kilometrov od farmy, na ktorej bola potvrdená prvá nákaza v Maďarsku 6. marca. Informoval o tom minister pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR Richard Takáč.

- O reforme záchrannej zdravotnej služby (ZZS) budú poslanci Národnej rady (NR) SR rokovať v skrátenom legislatívnom konaní. Rozhodli o tom v stredajšom hlasovaní.

- V mnohonárodnej brigáde NATO v Lotyšsku bude v tomto roku pôsobiť do 155 príslušníkov Ozbrojených síl (OS) SR. Vyplýva to z návrhu na vyslanie príslušníkov ozbrojených síl.

- Vojenská spravodajkyňa ruskej televízie Prvý kanál Anna Prokofievová zomrela pri výkone svojho povolania v Belgorodskej oblasti hraničiacej s Ukrajinou.

- Hospodárske zvieratá, ktoré sa nachádzajú mimo reštrikčných pásiem, je od stredy opäť možné prepravovať na schválené bitúnky v SR. Vyplýva to z dodatku k mimoriadnym núdzovým opatreniam, ktorý vydal hlavný veterinárny lekár SR Martin Chudý.

- Osobitný kontrolný výbor Národnej rady (NR) SR na kontrolu činnosti Slovenskej informačnej služby neotvoril mimoriadne rokovanie na tému stretnutia europoslanca Ľuboša Blahu so šéfom Služby zahraničnej rozviedky Ruskej federácie Sergejom Naryškinom.

- Skupina expertov z Rady Európy pre boj proti obchodovaniu s ľuďmi vo svojej najnovšej správe o Slovenskej republike uznáva jej pokrok v boji proti obchodovaniu s ľuďmi.

- V Spišskej Belej zmodernizujú verejné osvetlenie a mesto sa chystá realizovať aj ďalšie projekty. Informoval o tom na sociálnej sieti miestny poslanec a podpredseda Prešovského samosprávneho kraja Štefan Bieľak.

- Futbalisti Argentíny si definitívne zabezpečili účasť na MS 2026. Úradujúci svetoví šampióni zdolali v noci na stredu v šlágri juhoamerickej kvalifikácie Brazíliu presvedčivo 4:1 a upevnili si prvé miesto v tabuľke.

- Slovenský hokejový obranca Erik Černák prispel v noci na stredu v NHL asistenciou k víťazstvu Tampy Bay nad Pittsburghom 6:1. Duel sa pre ňho skončil predčasne po tom, čo odstúpil v 14. minúte a už sa do hry nevrátil.

- Americký minister zahraničných vecí Marco Rubio v utorok vyjadril obavy Spojených štátov v súvislosti so zadržiavaním a masovými protestami v Turecku.

- Samosprávy by mali dostať v máji preddavok z podielu na výnose dane z príjmov fyzických osôb (DPFO) v celkovej výške 150 miliónov eur. Vyplýva to z návrhu novely zákona o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve, ktorý bude v stredu schvaľovať vláda.