Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 22. máj 2025Meniny má Júlia a Juliána
< sekcia Slovensko

UNIKÁTNY VIDEOPROJEKT: Buďte rušňovodičom na trati Bratislava - Trnava

Foto: Tablet.TV

TABLET.TV vďaka spolupráci s ZSSK prináša našim čitateľom zážitok, inšpirovaný hitom severských televízií. Projekt umožňuje precestovať reálnu vlakovú trať Bratislava - Trnava v roli rušňovodiča!

Bratislava 11. apríla (Teraz.sk/TABLET.TV) - TABLET.TV vám vďaka spolupráci s Železničnou spoločnosťou Slovensko, a.s. (ZSSK) predstavuje videoexperiment, aký na takejto úrovni na Slovensku ešte nikto nerealizoval. Podobné projekty sú však hitom mnohých zahraničných, najmä severských televízií.

Dnes vám ponúkame možnosť precestovať trať Bratislava - Trnava od prvej do poslednej sekundy v roli rušňovodiča rýchlika Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s. R 605 (Dargov) v elektrickom rušni radu 361.

Na rozdiel od neho však budete mať výhodu infografiky, ktorá vám v priebehu cesty opíše, čo sa v danom okamihu okolo vás nachádza. Ďalšie informácie o projekte nájdete pod videooknom, ktoré znamená prechod do vlakovej reality. Príjemnú cestu!







Pre lepšiu orientáciu na stránke

V hornej časti ponúkame okno, v ktorom prebieha cesta vlaku medzi Bratislavou a Trnavou natočená od prvej do poslednej sekundy a bez jediného strihu.

Nižšie uvedieme niekoľko slov o projekte s preklikom na článok o severských Slow TV.

Ešte nižšie sa dozviete technické údaje o vlaku a trati, po ktorej cestujete, zaujímavosti o jednotlivých zastávkach a ponúkame aj aktuálne a historické fotografie slovenských tratí s preklikom na článok s unikátnymi fotografiami z archívu TASR.




Začiatok cesty - bratislavská Hlavná stanica

Bratislavská Hlavná stanica, ilustračná snímka.
Foto: TASR/Michal Svítok


Historické fotografie: Bratislava - Hlavná stanica
Foto: ŽSR


Projekt TABLET.TV Vlaky


Cieľom projektu je priniesť vám možnosť precestovať Slovensko na koľajniciach od Bratislavy až po Košice a naspäť. Postupne budeme sprístupňovať jednotlivé úseky tratí, ale aj doplňujúce telereportáže. Prvú, z bratislavskej Hlavnej stanice ponúkneme už zajtra. Okrem tratí, ktoré ste zatiaľ videli z pozície pasažiera sa budeme snažiť priniesť aj také, na ktoré ste sa osobne pravdepodobne ešte nedostali.

Inšpirovali sme sa mimoriadne úspešnými severskými Slow TV, ktoré fungujú ako niekoľkohodinové priame prenosy z cesty vlakom, loďou a podobne. Kolotoč týchto programov sa roztočil, respektíve "spomalil" najmä v roku 2009, kedy nórska verejnoprávna televízia NRK prišla so sedemhodinovou jazdou vlakom naprieč nórskymi železnicami. Formát tohto typu producenti nazvali Slow TV.

Vďaka nečakanému úspechu sa o dva roky neskôr pustili do rovnakého projektu, len s iným dopravným prostriedkom – loďou, pričom sa plavili pozdĺž nórskeho pobrežia. Program sa dodnes pýši rekordnou dĺžkou, a to 134 hodín bez zastavenia a tiež rekordnou sledovanosťou. Zaplo si ho až 3,2 milióna Nórov, čo je viac než polovica obyvateľstva.

>

Našu cestu vlakom neponúkame v priamom prenose a netrvá sedem hodín, ale to najzaujímavejšie z tohto typu programov prináša - prechod do inej reality, neskrátenej a nezostrihanej. Okrem relaxu môže dostatočne trpezlivým "slow" divákom priniesť aj zábavu, akú na Slovensku v takejto forme zatiaľ neprináša nikto.

Projekt symbolicky spúšťame 11. apríla, kedy Prvým parným dňom začína sezóna v Železničnom múzeu Bratislava Východ.



Technické údaje o vlaku, na ktorom idete


Jazda v rýchliku Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s. R 605 (Dargov) v elektrickom rušni radu 361.

Radenie vlaku: Rušeň 361 + reštauračný vozeň WRRm + vozeň Apeer61 + jedálenský vozeň WRRmeer61 + vozeň Bdghmeer61 + vozeň Bdteer/Bdgteer + vozeň Bmpeer61 + 3x vozeň Beer61 + 4x vozeň Bmeer61.

Železničná trať Bratislava – Trnava je súčasťou trate Bratislava- Žilina (tiež Považská železnica, v cestovnom poriadku je pre verejnosť označená ako železničná trať číslo 120). Ide o elektrifikovanú dvojkoľajnú železničnú trať na Slovensku, ktorá spája Bratislavu a Trnavu a je súčasťou V. medzinárodného dopravného koridoru.


Foto: Tablet.TV


Dôležité body trate a čas na videu

Foto: Tablet.TV


Koniec cesty - trnavská železničná stanica
Foto: TASR/Henrich Mišovič


Z histórie trate:


Prvá uhorská bratislavsko-trnavská železničná spoločnosť vznikla 22. januára 1838, keď boli plenárnemu zasadnutiu predložené projekty a rozpočet na schválenie. Schválený kapitál vo výške 500 000 zl mal byť získaný vydaním 2 500 akcií s nominálnou hodnotou 200 zl.

Pomerne nízky náklad stavby súvisel s použitím koní ako ťažnej sily. 27. septembra 1840 začala skúšobná a 4.10.1840 verejná prevádzka 15,5 km dlhej konskej železnice medzi mestami Bratislava a Svätý Jur (prvá železnica na Slovensku a v Uhorsku).

Na úseku Svätý Jur – Pezinok sa prevádzka začala 30. júna 1841. V roku 1872 trať zatvorili kvôli rekonštrukcii na parnú trakciu. Jedenásteho decembra 1846 bol sprevádzkovaný úsek po Sereď, 20. augusta 1848 po nej šiel prvý parný vlak z Viedne. V roku 1856 historici zaznamenali prvé snahy o vybudovanie Považskej železnice. Prvého mája 1873 oficiálne spustili premávku parnej železnice na úseku Bratislava – Trnava.



Treba vedieť: Na trati ŽSR číslo 120 medzi stanicami Pezinok a Šenkvice sa nachádza železničná estakáda. Jej dĺžka je 740 m a dokončili ju v roku 2005.

Železničná stanica v Pezinku
Foto: TASR/Pavel Neubauer


Vybudovali ju ako najzložitejšiu časť stavby preložky V. koridoru a skladá sa z dvoch častí. Prvá časť modernizovaného úseku kopíruje pôvodnú starú trať v dĺžke 1,5 km a druhý úsek nahradila preložka železničnej trate v dĺžke 3,5 km. V tomto úseku je nová trať vedená na novovybudovanom železničnom násype, ktorého výška je až do 8 m a zvyšnú časť tvorí železničná estakáda v dĺžke 740 m.

Foto: Tablet.TV


Zaujímavosti trate


Budova prvej konskej železnice v Uhorsku
So stavbou sa začalo v roku 1838 a prvý jej úsek Bratislava - Svätý Jur uviedli do prevádzky v roku 1840. Vozy boli ťahané dvoma pármi koní. Vlak chodil raz prepoludním a raz popoludní tam a naspäť. Plány železnice vypracoval František Oto Hieronimi. Budova železničnej stanice bola postavená ako majetok súkromnej spoločnosti. Založili ju 17 veľkostatkári, ktorí mali majetky medzi Trnavou a Bratislavou. Od roku 1873 železnica fungovala na parný pohon.

Pezinok
V 19. storočí začalo postupné spriemyselňovanie mesta Pezinok. Bola tu založená prvá továreň na výrobu kyseliny sírovej v Uhorsku, továreň na výrobu ihiel a taktiež veľká tehelňa. Dočasnú konjunktúru v 19. stor. spôsobilo predovšetkým obnovenie ťažby zlata v chotári Pezinka a zavedenie železnice, čím sa Pezinok stal najdôležitejším mestom Malokarpatskej vinohradníckej oblasti.

Budova železničnej stanice v Pezinku bola postavená roku 1841 v klasicistickom štýle. Pozostávala z kamennej administratívnej budovy a dreveného nástupišťa. Prvý vlak konskej železnice dorazil do Pezinka 30. 6. 1841. Pezinská stanica sa tak stala súčasťou bratislavsko-trnavskej železnice, prvej v Uhorsku.

Šenkvice
Až do posledných rokov 19. storočia mali Šenkvičania výlučne poľnohospodársky ráz s výnimkou mlyna zo 17. storočia a pradiarne vlny v Malých Šenkviciach z roku 1798.

Podmienky pre vznik priemyselných podnikov vytvorila najmä železnica z Bratislavy do Trnavy, postavená na konský poťah v rokoch 1840 – 1846, ktorú v roku 1873 prestavali na železnicu na parný pohon. V roku 1941 rozšírili pôvodnú jednokoľajovú trať na dvojkolajovú.

Cífer
V rokoch 1837-1846 bola postavena konská železnica Bratislava-Trnava-Sereď, ktorá viedla cez Cifer, asi vo vzdialenosti 800 m od obce. Konskou železnicou sa prevážal hlavne náklad a páni. Poddaní si nemohli takúto dopravu dovoliť.

Stanica Cífer dnes.
Foto: TASR/Henrich Mišovič


V rokoch 1916 a 1917 bola vybudovaná úzkokoľajka ťahaná koňmi. Spájala najdôležitejšie časti hospodárskeho podniku (majer na Páci-Boleház-Horný koniec železničná stanica-Háj). Fungovala až do roku 1945.

Fico: Rezort dopravy naplnil 40 % z cieľov v programovom vyhlásení

Fico ocenil prijatie zákona o strategických investíciách, ktorý je podľa neho prelomový.

- Americká Snemovňa reprezentantov vo štvrtok schválila návrh zákona upravujúci daňové úľavy, sociálne programy či financovanie bezpečnosti na vonkajších hraniciach Spojených štátov.

- Na celom Slovensku, s výnimkou Bratislavského kraja, platia až do polnoci výstrahy prvého stupňa pred búrkami.

- Voľby do Národnej rady (NR) SR by v apríli vyhralo hnutie Progresívne Slovensko (PS) so ziskom 20,9 percenta hlasov. Za ním by skončila strana Smer-SD, ktorú by volilo 19,1 percenta voličov.

- Hokejisti USA postúpili do semifinále 88. majstrovstiev sveta. Vo štvrtkovom štvrťfinálovom zápase v Štokholme zdolali Fínsko 5:2.

- Švédsky minister pre zamestnanosť a integráciu Mats Persson vo štvrtok informoval, že plánuje zmapovať „infiltráciu islamistov“ v krajine po tom, čo Francúzsko v novej správe upozornilo na vplyv islamistickej skupiny Moslimské bratstvo.

- V blízkosti sídla americkej Ústrednej spravodajskej služby (CIA) v Langley v štáte Virgínia postrelili vo štvrtok členovia ochranky jednu osobu, informovali miestne médiá.

- Sudca pre prípravné konanie Špecializovaného trestného súdu (ŠTS) v Banskej Bystrici rozhodol o vzatí do väzby troch obvinených v súvislosti s podozrením z činnosti neonacistickej skupiny pôsobiacej na území Bratislavy. Vyhovel tak návrhu prokurátora.

- Predseda SNS Andrej Danko nemá problém so zvýšením volebnej kaucie pre kandidujúce strany, podporuje tzv. demokratizáciu politických strán. Kvórum potrebné na vstup strany do parlamentu vo výške päť percent považuje za štandardné.

- Ministerka kultúry Martina Šimkovičová (nominantka SNS) vo štvrtok odvolala Gustáva Murína z funkcie povereného generálneho riaditeľa Slovenského literárneho centra (SLC). Pre TASR to potvrdila riaditeľka odboru komunikácie Ministerstva kultúry SR Petra Bačinská.

- Chorvátsky futbalista Luka Modrič po sezóne ukončí svoje pôsobenie v Reale Madrid. Svoj posledný duel na štadióne Santiago Bernabeu odohrá v sobotu v stretnutí záverečného 38. kola La Ligy proti Realu Sociedad San Sebastian.

- Ak by sa znížil počet poslancov Národnej rady (NR) SR zo súčasných 150 na 100, na zmenu Ústavy SR by stačilo len 60 poslancov. Problém slabej ochrany ústavy by sa tak stal ešte vypuklejším.

- Moskva vo štvrtok vyhlásila, že počas noci vypálila na mesto Pokrov v Dnepropetrovskej oblasti na východe Ukrajiny balistickú strelu Iskander-M a zasiahla dva systémy Patriot a jeden radar typu AN/MPQ-65.

- Polícia upozorňuje na nové formy podvodov, ktoré v poslednom období zaznamenala na území Bratislavského kraja. Podvodníci sa prostredníctvom aplikácie WhatsApp snažia od obetí pod viacerými zámienkami vylákať finančné prostriedky.

- Združenie Samosprávne kraje Slovenska (SK8) navrhne ministerstvu financií, aby vláda krajom kompenzovala schválené 800-eurové odmeny pre zamestnancov verejnej správy.

- Združenie Samosprávne kraje Slovenska (SK8) povedie aj počas ďalšieho obdobia predseda Trnavského samosprávneho kraja (TTSK) Jozef Viskupič.

- Ministerstvo dopravy (MD) SR za jeden a pol roka pôsobenia súčasnej vlády splnilo ciele z programového vyhlásenia vlády (PVV) na 40 %. Zhodnotil to predseda vlády SR Robert Fico (Smer-SD) po stretnutí s ministrom dopravy Jozefom Rážom (nominant Smeru-SD).

- Počas 29. ročníka celoslovenskej zbierky Deň narcisov sa vyzbieralo viac ako 1,34 milióna eur. Definitívna suma bude známa až po sčítaní SMS zbierky. Financie sú určené pre pacientov s rakovinou a ich blízkych.

- Vo Francúzsku tento týždeň zadržali 55 mužov v rámci operácie zameranej na rozbitie predpokladaného pedofilného gangu, ktorý pôsobil prostredníctvom platformy Telegram. Medzi podozrivými je kňaz, učiteľ hudby i záchranár.

- Špecializovaný trestný súd (ŠTS), pracovisko Banská Bystrica, zamietol vo štvrtok návrh Patrika Pachingera, odsúdeného v kauze tunelovania nebankových spoločností Horizont Slovakia a BMG Invest a nepovolil obnovu konania.

- V úseku Podbiel - Dlhá nad Oravou bola v stredu (21.5.) v kilometri 36,360 nahlásená uvoľnená skala vo svahu. Z bezpečnostných dôvodov bola od 7.50 h železničná doprava v tomto úseku prerušená a zavedená bola náhradná autobusová doprava.