Bývalá zamestnankyňa rezortu diplomacie povedala, že poradkyňa Z. Ťapáková nepovažovala otváracie koncerty za dostatočne dobré a chcela ich zmeniť na komerčnejšiu akciu.
Autor TASR
Bratislava 21. novembra (TASR) – Na ministerstvo nastupovala z odhodlania, prvé mesiace boli veľmi príjemné a prínosné. "Po lete sa to začalo meniť, keď sa na ministerstve začala objavovať Zuzana Ťapáková, predstavená ako nová mediálna poradkyňa, ale nikto nevedel akú má úlohu," uviedla dnes na tlačovej konferencii Transparency International Slovakia (TIS), bývalá zamestnankyňa Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí (MZVaEZ) SR Zuzana Hlávková, ktorá pracovala na odbore pre komunikáciu a prezentáciu. Na ministerstvo nastúpila v júli 2015.
Zdôraznila, že rozpočty viacerých projektov v rámci slovenského predsedníctva sa začali po príchode Ťapákovej, bývalej riaditeľky televízie Markíza, na jeseň 2015 navyšovať. "Pripomienkovala najmä veľké kultúrne podujatia na Slovensku - otváracie ceremónie a koncerty. Stretávala sa s ministrom, štátnym tajomníkom, vedúcim služobného úradu a generálnymi riaditeľmi, riaditeľmi, neskôr aj s nami radovými zamestnancami," uviedla.
"Najprv sme mali malý tím s otvorenými vzťahmi a myslím, že sme mali obrovskú dôveru aj zo strany nadriadených robiť veci tak, ako to najlepšie uznáme za vhodné," konštatovala Hlávková, pričom na starosti mala napríklad otváracie koncerty, ktoré podľa jej slov Ťapáková nepovažovala za dostatočne dobré a chcela ich zmeniť na veľkolepú, komerčnejšiu akciu.
V tom čase začala podľa jej slov Ťapáková presadzovať aj organizáciu podujatia pri príležitosti predstavenia loga slovenského predsedníctva. Väčšinou iným predsedajúcim krajinám v rámci predsedníctva stačilo poslať tlačovú správu o logu podľa bývalej zamestnankyni, ale Ťapáková veľmi tlačila na podujatie.
"Všetci sme však verili, že sa to nezrealizuje a je to len taká nejaká hra. S týmto sme odchádzali na Vianoce v decembri. Keď sme sa po Vianociach vrátili, zistili sme, že sa na logu už počas vianočných sviatkov keď tam bolo málo ľudí, začalo rýchlo pracovať. Bol vytvorený narýchlo prieskum trhu," povedala Hlávková. "Prišli tri ponuky. Návrh Agentúry Evka za 156-tisíc eur bol automaticky vybratý ako ten, ktorý sa bude realizovať. Tlačilo sa na to, aby to bolo ešte pred voľbami," vysvetlila Hlávková.
Súčasťou týchto podkladov bola podmienka, že víťaz zabezpečí podujatie predstavenie loga komplexne - vrátane umelcov, priestorov, techniky, dramaturgie podujatia, atď. Pri zabezpečovaní podujatia sa postupovalo pomocou výnimky z verejného obstarávania, ktorá dovoľuje zadať nákupy na predsednícke aktivity do sumy 162-tisíc eur s DPH bez verejnej súťaže.
Počas príprav sa prišlo na to, že suma, ktorú ponúkla Agentúra Evka nie je konečná a že honoráre umelcov, ktorí vystúpia na podujatí pokryje ministerstvo. Ministerstvo údajne zaplatilo zo svojho rozpočtu aj honoráre účinkujúcich, plus priestory SND, ktoré mali byť pôvodne poskytnuté buď zadarmo alebo zahrnuté v celkových nákladoch na podujatie, ktoré pokryje Agentúra Evka. Typ zmlúv, ktoré ministerstvo s umelcami podpísalo, nebol povinne zverejniteľný, preto ich existenciu mohlo ministerstvo zamlčať.
Po novom roku sa mala spolupodieľať na organizovaní otváracieho koncertu pre verejnosť v spolupráci s agentúrou Viva Musica!. Údajne mala spracovať podklady na ďalšiu žiadosť o výnimku z verejného obstarávania.
Agentúra Viva Musica! bola oslovená ministerstvom v auguste 2015. Malo ísť o doplnenie koncertu pre VIP hostí - premietanie koncertu z divadla na veľkoplošnú obrazovku na Hlavnom námestí. Pôvodný rozpočet bol podľa Hlávkovej 20.000 eur.
Podľa bývalej zamestnankyne z pohľadu agentúry Viva Musica! to nebol dostatočne atraktívny formát a prisľúbila, že zašle alternatívne návrhy. Jeden z nich schválil minister v polovici októbra 2015 bez rozpočtu. V novembri podľa jej slov následne dostali návrh rozpočtu na približne 140.000 eur.
Odchod z ministerstva
Slávnostné uvedenie loga sa uskutočnilo 22. februára. Podľa Hlávkovej slov boli na podujatie narýchlo pozvaní hostia, keďže mnohí nemohli prísť, tak boli zamestnanci sekretariátu povinne nahnaní do divadla, aby zaplnili prázdne miesta. Ona v tom čase už podala výpoveď.
"Vtedy som si uvedomila, že to nepôjde, že by som robila niečo, čo je proti môjmu presvedčeniu. Nemohla by som sa pozrieť do očí svojim rodičom, priateľom, známym. Rozhodla som sa odísť, 15. 2. som oznámila svoju výpoveď, 16. 2. som ju podala a vďaka tomu som nemusela ísť na podujatie," uviedla.
Keď odchádzala, rozhodla sa, že osloví aj ministra Miroslava Lajčáka (nominant Smeru-SD). "Poslala som mu list a poprosila som ho o stretnutie. Týždeň po voľbách ma prijal vedúci služobného úradu. Bol to celkom otvorený rozhovor, pýtal sa ma prečo odchádzam, tak som mu to vysvetlila, rozprávali sme sa o tom, a on priznal, že to nebolo kóšer, ale hovoril, že to bolo stále legálne," vysvetlila, pričom na konci stretnutia sa jej údajne spýtal, či je jej rozhodnutie definitívne.
Stále sa však chcela stretnúť s ministrom, keďže keď nastupovala, podľa jej slov k nemu svojím spôsobom vzhliadala a verila, že veci budú transparentné. "Nakoniec ma prijal aj pán minister, stretnutie bolo pre mňa sklamaním, ani sa nepriznal že k nejakému problému došlo. Skôr rozprával o mne, že som mladá, že sú mu sympatické moje ideály, ale že to moje rozhodnutie je radikálne," povedala, pričom čakala, že sa k tomu postaví čelom a porozprávajú sa o možných riešeniach. Ponúkol jej prestup na iný odbor.
Stretnutie trvalo asi pol hodinu, rozišli sa s tým, že sa mu má ozvať, či chce na ministerstve zotrvať. Jej odpoveď bola negatívna. Následné obdobie so sebou zvádzala vnútorný boj, až kým sa neobrátila na Transparency International Slovakia.
Riaditeľ Transparency International Slovakia Gabriel Šípoš sa so Zuzanou Hlávkovou stretol začiatkom júla. Organizácia začala preverovať jej informácie, najmä v registroch zmlúv a faktúr. Obrátili sa priamo na ministerstvo i na Slovenské národné divadlo. V súčasnosti oslovili Úrad pre verejné obstarávanie, Protimonopolný úrad a Najvyšší kontrolný úrad.
Na tlačovej konferencii Šípoš vyzval ministerstvo, aby predložilo všetky potrebné dokumenty a zároveň ministra Lajčáka, aby sa problémom postavil čelom a zverejnil všetku, aj doteraz nezákonne utajovanú dokumentáciu k spomínaným tendrom a buď preukázal, že na jeho ministerstve sa dodržiavajú etické aj zákonné pravidlá, alebo z pochybení vyvodil jasnú zodpovednosť a spravil všetko preto, aby v prípade pochybení boli nezákonne použité prostriedky vrátené štátu.
"Výpoveď Zuzany hovorí to, že prieskum trhu bol fiktívny a nerobil sa poctivo. A dokonca ani tá maximálna suma na výnimku nemusela byť dodržaná, pretože to vyzerá, že ministerstvo platilo aj navyše faktúry," povedal na tlačovej konferencii Šípoš.
Na konci tlačovej konferencie vystúpil aj konateľ Viva Musica! Matej Drlička. "Som vtiahnutý do veci, ktorá vyzerá byť kauzou," prišiel s tým, že by chcel veci uviesť na pravú mieru. Podľa neho je Hlávkovej text plný nepresností a poloprávd a videl za ním nezáujem odkomunikovať si veci.
Taktiež obvinil riaditeľa Šípoša, že ho z Transparency International Slovakia nikto nekontaktoval. Kontaktovali jeho manželku, opernú speváčku Adrianu Kučerovú.
Zdalo sa mu logické, že ho pri riešení kultúrnych záležitostí predsedníctva ministerstvo pozvalo na stretnutie. Na prvom stretnutí mu vysvetlili, ako by si predstavovali priebeh koncertu, na čo on navrhol, že prinesie svoje alternatívy. Nepamätal si, že by vtedy zaznela suma 20.000 eur.
"Pripravil som teda varianty, jedným z nich bol projekt VIVA EUROPA," povedal. Bránil sa však, že spoločnosť pripravila podujatie, kde bol 200 členný orchester z 28 členských krajín, ktorým mali zabezpečiť tri jedlá denne. "Desať mesiacov tvrdej roboty vyvrcholilo týmto koncertom. Považujem za nehorázne, aby tento projekt skončil ako nejaká politická kauza."
Poprel, že by projekt riešil so Zuzanou Ťapákovou, komunikoval s Hlávkovej nadriadenou, Zuzanou Mašurovou. S Ťapákovou sa údajne v tejto záležitosti nestretol ani raz. Prisľúbil, že do konca týždňa zverejní všetky prevody, ktoré boli na neho vynaložené. "MZV nepokrylo sto percent tohto projektu, som pripravený vám to vydokladovať," uzavrel.
Hlávková mu oponovala, že na prvom stretnutí suma určite zaznela. Taktiež priznala, že na ňu nadriadení tlačili, aby vybrali práve Vivu Musicu! Drlička mal údajne podľa nej povedať, že sa môže dohodnúť s nejakými ďalšími agentúrami, čo Hlávková v tom čase razantne odmietla. Drlička jej tvrdenie popiera.
Zdôraznila, že rozpočty viacerých projektov v rámci slovenského predsedníctva sa začali po príchode Ťapákovej, bývalej riaditeľky televízie Markíza, na jeseň 2015 navyšovať. "Pripomienkovala najmä veľké kultúrne podujatia na Slovensku - otváracie ceremónie a koncerty. Stretávala sa s ministrom, štátnym tajomníkom, vedúcim služobného úradu a generálnymi riaditeľmi, riaditeľmi, neskôr aj s nami radovými zamestnancami," uviedla.
"Najprv sme mali malý tím s otvorenými vzťahmi a myslím, že sme mali obrovskú dôveru aj zo strany nadriadených robiť veci tak, ako to najlepšie uznáme za vhodné," konštatovala Hlávková, pričom na starosti mala napríklad otváracie koncerty, ktoré podľa jej slov Ťapáková nepovažovala za dostatočne dobré a chcela ich zmeniť na veľkolepú, komerčnejšiu akciu.
V tom čase začala podľa jej slov Ťapáková presadzovať aj organizáciu podujatia pri príležitosti predstavenia loga slovenského predsedníctva. Väčšinou iným predsedajúcim krajinám v rámci predsedníctva stačilo poslať tlačovú správu o logu podľa bývalej zamestnankyni, ale Ťapáková veľmi tlačila na podujatie.
"Všetci sme však verili, že sa to nezrealizuje a je to len taká nejaká hra. S týmto sme odchádzali na Vianoce v decembri. Keď sme sa po Vianociach vrátili, zistili sme, že sa na logu už počas vianočných sviatkov keď tam bolo málo ľudí, začalo rýchlo pracovať. Bol vytvorený narýchlo prieskum trhu," povedala Hlávková. "Prišli tri ponuky. Návrh Agentúry Evka za 156-tisíc eur bol automaticky vybratý ako ten, ktorý sa bude realizovať. Tlačilo sa na to, aby to bolo ešte pred voľbami," vysvetlila Hlávková.
Súčasťou týchto podkladov bola podmienka, že víťaz zabezpečí podujatie predstavenie loga komplexne - vrátane umelcov, priestorov, techniky, dramaturgie podujatia, atď. Pri zabezpečovaní podujatia sa postupovalo pomocou výnimky z verejného obstarávania, ktorá dovoľuje zadať nákupy na predsednícke aktivity do sumy 162-tisíc eur s DPH bez verejnej súťaže.
Podpis zmluvy s umelcami
Počas príprav sa prišlo na to, že suma, ktorú ponúkla Agentúra Evka nie je konečná a že honoráre umelcov, ktorí vystúpia na podujatí pokryje ministerstvo. Ministerstvo údajne zaplatilo zo svojho rozpočtu aj honoráre účinkujúcich, plus priestory SND, ktoré mali byť pôvodne poskytnuté buď zadarmo alebo zahrnuté v celkových nákladoch na podujatie, ktoré pokryje Agentúra Evka. Typ zmlúv, ktoré ministerstvo s umelcami podpísalo, nebol povinne zverejniteľný, preto ich existenciu mohlo ministerstvo zamlčať.
Po novom roku sa mala spolupodieľať na organizovaní otváracieho koncertu pre verejnosť v spolupráci s agentúrou Viva Musica!. Údajne mala spracovať podklady na ďalšiu žiadosť o výnimku z verejného obstarávania.
Agentúra Viva Musica! bola oslovená ministerstvom v auguste 2015. Malo ísť o doplnenie koncertu pre VIP hostí - premietanie koncertu z divadla na veľkoplošnú obrazovku na Hlavnom námestí. Pôvodný rozpočet bol podľa Hlávkovej 20.000 eur.
Podľa bývalej zamestnankyne z pohľadu agentúry Viva Musica! to nebol dostatočne atraktívny formát a prisľúbila, že zašle alternatívne návrhy. Jeden z nich schválil minister v polovici októbra 2015 bez rozpočtu. V novembri podľa jej slov následne dostali návrh rozpočtu na približne 140.000 eur.
Odchod z ministerstva
Slávnostné uvedenie loga sa uskutočnilo 22. februára. Podľa Hlávkovej slov boli na podujatie narýchlo pozvaní hostia, keďže mnohí nemohli prísť, tak boli zamestnanci sekretariátu povinne nahnaní do divadla, aby zaplnili prázdne miesta. Ona v tom čase už podala výpoveď.
"Vtedy som si uvedomila, že to nepôjde, že by som robila niečo, čo je proti môjmu presvedčeniu. Nemohla by som sa pozrieť do očí svojim rodičom, priateľom, známym. Rozhodla som sa odísť, 15. 2. som oznámila svoju výpoveď, 16. 2. som ju podala a vďaka tomu som nemusela ísť na podujatie," uviedla.
Keď odchádzala, rozhodla sa, že osloví aj ministra Miroslava Lajčáka (nominant Smeru-SD). "Poslala som mu list a poprosila som ho o stretnutie. Týždeň po voľbách ma prijal vedúci služobného úradu. Bol to celkom otvorený rozhovor, pýtal sa ma prečo odchádzam, tak som mu to vysvetlila, rozprávali sme sa o tom, a on priznal, že to nebolo kóšer, ale hovoril, že to bolo stále legálne," vysvetlila, pričom na konci stretnutia sa jej údajne spýtal, či je jej rozhodnutie definitívne.
Prijatie u ministra
Stále sa však chcela stretnúť s ministrom, keďže keď nastupovala, podľa jej slov k nemu svojím spôsobom vzhliadala a verila, že veci budú transparentné. "Nakoniec ma prijal aj pán minister, stretnutie bolo pre mňa sklamaním, ani sa nepriznal že k nejakému problému došlo. Skôr rozprával o mne, že som mladá, že sú mu sympatické moje ideály, ale že to moje rozhodnutie je radikálne," povedala, pričom čakala, že sa k tomu postaví čelom a porozprávajú sa o možných riešeniach. Ponúkol jej prestup na iný odbor.
Stretnutie trvalo asi pol hodinu, rozišli sa s tým, že sa mu má ozvať, či chce na ministerstve zotrvať. Jej odpoveď bola negatívna. Následné obdobie so sebou zvádzala vnútorný boj, až kým sa neobrátila na Transparency International Slovakia.
Riaditeľ Transparency International Slovakia Gabriel Šípoš sa so Zuzanou Hlávkovou stretol začiatkom júla. Organizácia začala preverovať jej informácie, najmä v registroch zmlúv a faktúr. Obrátili sa priamo na ministerstvo i na Slovenské národné divadlo. V súčasnosti oslovili Úrad pre verejné obstarávanie, Protimonopolný úrad a Najvyšší kontrolný úrad.
Výzva Šípoša ministerstvu
Na tlačovej konferencii Šípoš vyzval ministerstvo, aby predložilo všetky potrebné dokumenty a zároveň ministra Lajčáka, aby sa problémom postavil čelom a zverejnil všetku, aj doteraz nezákonne utajovanú dokumentáciu k spomínaným tendrom a buď preukázal, že na jeho ministerstve sa dodržiavajú etické aj zákonné pravidlá, alebo z pochybení vyvodil jasnú zodpovednosť a spravil všetko preto, aby v prípade pochybení boli nezákonne použité prostriedky vrátené štátu.
"Výpoveď Zuzany hovorí to, že prieskum trhu bol fiktívny a nerobil sa poctivo. A dokonca ani tá maximálna suma na výnimku nemusela byť dodržaná, pretože to vyzerá, že ministerstvo platilo aj navyše faktúry," povedal na tlačovej konferencii Šípoš.
Na konci tlačovej konferencie vystúpil aj konateľ Viva Musica! Matej Drlička. "Som vtiahnutý do veci, ktorá vyzerá byť kauzou," prišiel s tým, že by chcel veci uviesť na pravú mieru. Podľa neho je Hlávkovej text plný nepresností a poloprávd a videl za ním nezáujem odkomunikovať si veci.
Taktiež obvinil riaditeľa Šípoša, že ho z Transparency International Slovakia nikto nekontaktoval. Kontaktovali jeho manželku, opernú speváčku Adrianu Kučerovú.
Zdalo sa mu logické, že ho pri riešení kultúrnych záležitostí predsedníctva ministerstvo pozvalo na stretnutie. Na prvom stretnutí mu vysvetlili, ako by si predstavovali priebeh koncertu, na čo on navrhol, že prinesie svoje alternatívy. Nepamätal si, že by vtedy zaznela suma 20.000 eur.
"Pripravil som teda varianty, jedným z nich bol projekt VIVA EUROPA," povedal. Bránil sa však, že spoločnosť pripravila podujatie, kde bol 200 členný orchester z 28 členských krajín, ktorým mali zabezpečiť tri jedlá denne. "Desať mesiacov tvrdej roboty vyvrcholilo týmto koncertom. Považujem za nehorázne, aby tento projekt skončil ako nejaká politická kauza."
Poprel, že by projekt riešil so Zuzanou Ťapákovou, komunikoval s Hlávkovej nadriadenou, Zuzanou Mašurovou. S Ťapákovou sa údajne v tejto záležitosti nestretol ani raz. Prisľúbil, že do konca týždňa zverejní všetky prevody, ktoré boli na neho vynaložené. "MZV nepokrylo sto percent tohto projektu, som pripravený vám to vydokladovať," uzavrel.
Hlávková mu oponovala, že na prvom stretnutí suma určite zaznela. Taktiež priznala, že na ňu nadriadení tlačili, aby vybrali práve Vivu Musicu! Drlička mal údajne podľa nej povedať, že sa môže dohodnúť s nejakými ďalšími agentúrami, čo Hlávková v tom čase razantne odmietla. Drlička jej tvrdenie popiera.