V diskusnej relácii Tablet. tv Školstvo tu a teraz to uviedla jedna z autoriek cieľov Národného programu rozvoja výchovy a vzdelávania SR Zuzana Zimenová.
Autor TASR
Bratislava 15. novembra (TASR) – Súčasné nastavenie vzdelávacieho systému, ktorý sa nemenil veľa rokov nevyhovuje nielen žiakom, ale aj rodičom. V diskusnej relácii Tablet.tv Školstvo tu a teraz to uviedla jedna z autoriek cieľov Národného programu rozvoja výchovy a vzdelávania SR Zuzana Zimenová. K žiakom sa má podľa dokumentu po novom pristupovať individuálne.
„Teraz máme vzdelávací systém, nezmenený x desiatok rokov kam deti prídu do systému, musia sa tomu systému prispôsobiť. Sedia v troch radoch v laviciach, berú na hodine jednu látku, všetci rovnakú, rovnakým tempom sa ju majú učiť. A kto nestihne, má si ju dobrať doma alebo sám. My hovoríme, že nie všetkým deťom to vyhovuje, respektíve, že dnes to nevyhovuje žiadnym deťom a žiadnym rodinám," uviedla Zimenová. Ako dodala, niektoré deti učivu nerozumejú, nestíhajú, ale doma im už kvôli zaneprázdnenosti rodičov nemá kto pomôcť.
„Je na čase zmeniť školský systém tak, aby dokázal pomôcť deťom priamo v škole. To znamená, aby učiteľ dokázal identifikovať potenciál každého dieťaťa a pomôcť mu v tom, v čom sa mu nedarí alebo naopak, keď vidím, že mám veľmi šikovného žiaka, ktorý má talent na niečo, tak ho práve začnem rozvíjať,“ priblížila Zimenová. Učitelia by tak mali viac individuálne pristupovať k deťom.
Takéto zmeny sa však od pedagógov podľa jej nemôžu vyžadovať bez toho, aby mali k dispozícii servis v podobe adekvátnej pomoci, zo strany odborníkov ako sú asistenti, špeciálny pedagógovia, školskí psychológovia. Tí by mali po novom pôsobiť priamo na škole. „Rozhodne na to v súčasnosti nie sú všetci učitelia pripravení. Treba okamžite zmeniť aj prípravu budúcich učiteľov, dať im možnosť viac praxe pri štúdiu, viac ísť priamo do terénu,“ dodala s tým, že v budúcnosti by aj bežní učitelia mali mať určité skúsenosti z práce špeciálnych pedagógov.
„Teraz máme vzdelávací systém, nezmenený x desiatok rokov kam deti prídu do systému, musia sa tomu systému prispôsobiť. Sedia v troch radoch v laviciach, berú na hodine jednu látku, všetci rovnakú, rovnakým tempom sa ju majú učiť. A kto nestihne, má si ju dobrať doma alebo sám. My hovoríme, že nie všetkým deťom to vyhovuje, respektíve, že dnes to nevyhovuje žiadnym deťom a žiadnym rodinám," uviedla Zimenová. Ako dodala, niektoré deti učivu nerozumejú, nestíhajú, ale doma im už kvôli zaneprázdnenosti rodičov nemá kto pomôcť.
„Je na čase zmeniť školský systém tak, aby dokázal pomôcť deťom priamo v škole. To znamená, aby učiteľ dokázal identifikovať potenciál každého dieťaťa a pomôcť mu v tom, v čom sa mu nedarí alebo naopak, keď vidím, že mám veľmi šikovného žiaka, ktorý má talent na niečo, tak ho práve začnem rozvíjať,“ priblížila Zimenová. Učitelia by tak mali viac individuálne pristupovať k deťom.
Takéto zmeny sa však od pedagógov podľa jej nemôžu vyžadovať bez toho, aby mali k dispozícii servis v podobe adekvátnej pomoci, zo strany odborníkov ako sú asistenti, špeciálny pedagógovia, školskí psychológovia. Tí by mali po novom pôsobiť priamo na škole. „Rozhodne na to v súčasnosti nie sú všetci učitelia pripravení. Treba okamžite zmeniť aj prípravu budúcich učiteľov, dať im možnosť viac praxe pri štúdiu, viac ísť priamo do terénu,“ dodala s tým, že v budúcnosti by aj bežní učitelia mali mať určité skúsenosti z práce špeciálnych pedagógov.