Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 21. december 2024Meniny má Bohdan
< sekcia Slovensko

Toto sú najlepšie nemocnice roka 2016

Fakultná nemocnica (FN) v Nitre má nový moderný pavilón. Do užívania ho 21.mája 2012 odovzdal riaditeľ nemocnice Jozef Valocký spolu s ministerkou zdravotníctva Zuzanou Zvolenskou. V pavilóne bude umiestnená interná, neurologická a kardiologická klinika, približne 25 rôznych ambulancií, laboratórne pracoviská a centrálny príjem. Foto: TASR/Henrich Mišovič
Štátne univerzitné a fakultné nemocnice Foto: TASR

Ocenené nemocnice museli prejsť kvalifikačnými kritériami komplexnosti a dostatočnej veľkosti vzorky pri sledovaných ukazovateľoch a získať pri nich sumárne najvyšší počet bodov.

Bratislava 2. novembra (TASR) - Ocenenie Nemocnica roka 2016 v kategórii štátnych univerzitných a fakultných nemocníc získala Fakultná nemocnica (FN) Nitra. V kategórii všeobecných nemocníc sa laureátom ocenenia stala opätovne po roku Ľubovnianska nemocnica, n.o. Vyplynulo to z hodnotenia nemocníc, ktoré zverejnil Inštitút pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO).

Chceme vzájomným porovnávaním nemocníc motivovať nemocnice k tomu, aby sa zlepšovali a aby dosahovali lepšie výsledky, z čoho budú mať prospech nakoniec aj pacienti,“ uviedol dnes riaditeľ INEKO Peter Goliaš. Podľa jeho slov by nemocnice pod takýmto pozitívnym tlakom mohli byť motivované poskytovať vyššiu hodnotu za verejné zdroje, ktoré do nemocníc každý rok prúdia. Tento rok zverejnil inštitút kompletné poradie nemocníc. Výsledky sú dostupné na webovej stránke nemocnice.ineko.sk.

Na snímke zľava analytik INEKO Dušan Zachar, riaditeľ INEKO Peter Goliáš a projektová asistentka Transparency International Barbora Tholtová počas tlačovej konferencie INEKO - Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy na tému: Výsledky 2. ročníka ocenenia Nemocnica roka 2016 v kategóriách štátne univerzitné a fakultné nemocnice a všeobecné nemocnice. Hodnotenie mapuje vybrané ukazovatele spokojnosti pacientov, kvality poskytovanej zdravotnej starostlivosti, hospodárenia a transparentnosti za obdobie uplynulých 4 rokov. V Bratislave 2. októbra 2016. FOTO TASR - Andrej Galica
Foto: TASR Andrej Galica


Nemocnica v Nitre má podľa INEKO suverénne najlepšie hospodárske čísla spomedzi štátnych univerzitných a fakultných nemocníc. V tejto skupine zariadení uhrádza ako jediná svoje faktúry načas. Môže sa tiež pochváliť nízkou nutnosťou opakovať operácie a úmrtnosťou na jednotke intenzívnej starostlivosti. Víťazná nemocnica však nemá príliš dobré čísla pri úmrtnosti na akútnu mozgovo-cievnu príhodu a jej výraznou slabinou je predovšetkým relatívne nízka otvorenosť voči verejnosti. Na druhom mieste sa v kategórii štátnych univerzitných a fakultných nemocníc umiestnila Fakultná nemocnica s poliklinikou F. D. Roosevelta v Banskej Bystrici a na treťom mieste skončila Ústredná vojenská nemocnica v Ružomberku.

Rating nemocníc podľa ukazovateľov spokojnosti pacientov za obdobie 2012 - 2015

Štátne univerzitné a fakultné nemocnice




Všeobecné nemocnice

Všeobecné nemocnice
Foto: TASR


Nemocnica zo Starej Ľubovne podľa INEKO dosiahla vo všetkých štyroch hodnotených kategóriách ukazovateľov vysoko nadpriemerné skóre, čo sa nepodarilo žiadnej zo všeobecných nemocníc. Táto nemocnica má taktiež veľmi spokojných pacientov, ktorí takmer nepodávajú sťažnosti, a je najtransparentnejšou nemocnicou vo svojej kategórii. Má nízku rehospitalizovanosť pacientov, ako aj nízke úmrtnosti po operačných výkonoch a na oddelení po preložení z JIS. „Slabšou stránkou víťaznej nemocnice je relatívne vysoká úmrtnosť na JIS,“ konštatuje INEKO. Na druhom mieste v tejto kategórii skončila Nemocnica Košice-Šaca, a. s., 1. súkromná nemocnica a za ňou Nemocnica Poprad, a. s.

Ocenené nemocnice museli prejsť kvalifikačnými kritériami komplexnosti a dostatočnej veľkosti vzorky pri sledovaných ukazovateľoch a získať pri nich sumárne najvyšší počet bodov. Posudzované bolo obdobie rokov 2012 až 2015, pričom so vzdialenejším rokom sa váha hodnôt ukazovateľov znižovala. INEKO porovnával nemocnice v štyroch hlavných oblastiach: spokojnosť pacientov, kvalita poskytovania zdravotnej starostlivosti, hospodárenie a transparentnosť.