Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Nedela 22. december 2024Meniny má Adela
< sekcia Zahraničie

Počet obetí havárie lietadla na Taiwane stúpol na 35

Havarované lietadlo spoločnosti TransAsia Airways, 5. februára 2015, Tchaj-pej, Taiwan. Foto: TASR/AP

Na palube stroja bolo 58 ľudí; haváriu prežilo so zraneniami 15 ľudí vrátane dvojročného batoľaťa.

Tchaj-pej 6. februára (TASR) - Taiwanskí potápači vylovili dnes ďalšie štyri telá z plytkej rieky, do ktorej sa v stredu ráno krátko po štarte z tchajpejského letiska zrútilo linkové lietadlo leteckej spoločnosti TransAsia. Potvrdený počet obetí tak vzrástol na 35.

Na palube stroja bolo 58 ľudí; haváriu prežilo so zraneniami 15 ľudí vrátane dvojročného batoľaťa. Do prehľadávania rieky sa dnes zapojili aj vrtuľníky, pretože nezvestných je stále ešte osem ľudí.

Skupina príbuzných, zhromaždených na brehu rieky, plakala a nariekala, keď potápači vyniesli telá obetí na breh, opisuje agentúra AP.

Taiwanský viceprezident Wu Tun-i dnes navštívil smútočnú sieň v Tchaj-peji, kde sa zúčastnil na modlitbách za obete a vzdal im poslednú poctu. Viacerí z mŕtvych patrili k skupine čínskych turistov.

Wu pochválil kapitána lietadla, ktorý pri havárii zomrel. Liao Ťien-čung i druhý po oznámení problémov s motorom pilot zrejme úmyselne nasmerovali stroj preč od budov, čím prispeli k záchrane časti ľudí na palube.

Údaje z tzv. čiernej skrinky i hlasový záznamník z pilotnej kabíny ukázali, že kapitán vyslal tiesňové volanie a oznámil náhlu poruchu jedného motora 37 sekúnd po štarte. Piloti možno vypli zvyšný motor v snahe oba znova naštartovať, ale lietadlo havarovalo, skôr než to stihli urobiť, informovali dnes letecké orgány.

Asi minútu po oznámení výpadku motora sa záznamy v oboch čiernych skrinkách končia, uviedol dnes na tlačovej konferencii v Tchaj-peji riaditeľ Rady pre leteckú bezpečnosť Thomas Wang.



Podľa jeho slov čierna skrinka ukázala, že motor na pravej strane stroja "nezhasol", ako bol predtým povedal kapitán kontrolnej veže, ale prešiel do režimu pokoja, pričom prístroje nezaznamenali zmenu poklesu tlaku paliva.

O 46 sekúnd neskôr bol vypnutý ľavý motor, očividne jedným z pilotov, a nepracoval teda ani jeden. Pokúsili sa o ich reštartovanie, ale 72 sekúnd nato stroj havaroval. Podľa Wanga je priskoro na to robiť závery.

"Sme iba v treťom dni (vyšetrovania) a preto... sme nič nevylúčili," citovala ho agentúra AP.

K výpadku motora dochádza napríklad pri prerušení dodávky paliva alebo pri chybnom spaľovaní, vysvetľuje agentúra Reuters.