Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 22. november 2024Meniny má Cecília
< sekcia Zahraničie

Prelety nad Ukrajinou: Nemecká vláda nevarovala letecké spoločnosti

Lietadlo Air Berlin, ilustračné foto. Foto: TASR/AP Photo

O zmene bezpečnostnej situácie sú obvykle letecké spoločnosti informované prostredníctvom tzv. varovných komuniké, v Nemecku zo strany spolkového rezortu dopravy.

Mníchov/Berlín 27. apríla (TASR) - Nemecká spolková vláda disponovala dva dni pred vlaňajším zostrelením malajzijského dopravného lietadla s 298 osobami na palube na východe Ukrajiny jednoznačnými indíciami o nebezpečenstve v regióne, ale neinformovala o týchto poznatkoch ani tamojšie letecké spoločnosti vrátane Lufthansy. Jeden zo strojov tohto dopravcu preletel cez hojne využívaný medzinárodný koridor nad Ukrajinou iba niekoľko minút pred katastrofou malajzijského stroja.

Informácie zverejnili dnes s odvolaním sa na dôverné materiály rezortu zahraničných vecí mienkotvorný denník Süddeutsche Zeitung (SZ), ako aj Západonemecký rozhlas (WDR) a Severonemecký rozhlas (NDR).

Ako vysvitlo až teraz, nemecký rezort diplomacie sa dva dni pred osudnou udalosťou zo 17. júla 2014 zaoberal správou, v zmysle ktorej bola bezpečnostná situácia na východe Ukrajiny veľmi znepokojujúca, čo sa v materiáli označenom "iba pre služobné potreby" zdôvodňuje zostrelením ukrajinského lietadla typu Antonov letiaceho vo výške viac ako 6000 metrov zo 14. júla 2014. Toto podľa autorov správy "predstavuje novú kvalitu" konfliktu.

Podľa armádnych odborníkov je zostrelenie lietadla v takejto výške evidentným signálom, že aj ciele vo väčších výškach sa môžu stať terčom útoku, čo znamená aj ohrozenie civilných dopravných lietadiel. Na fakt, že nad Ukrajinou nie je daná bezpečnosť leteckej dopravy, upozornila opakovane v denných správach nemeckú spolkovú vládu ešte pred zostrelením malajzijského lietadla nemecká Spolková spravodajská služba (BND).

O zmene bezpečnostnej situácie sú obvykle letecké spoločnosti informované prostredníctvom tzv. varovných komuniké, v Nemecku zo strany spolkového rezortu dopravy.

Letecká spoločnosť Lufthansa však potvrdila fakt, že pred 17. júlom 2014 nedostala od úradov žiadne podobné informácie. Súčasne ubezpečila, že v prípade varovania by určite nebola využívala vzdušný priestor nad východnou Ukrajinou. Iba zhodou šťastných okolností vyviazli stroje tohto prepravcu bez ujmy, veď iba v inkriminovaný deň využili osudný koridor trikrát. Iné letecké spoločnosti z Nemecka sa mu v tom čase už vyhýbali.

Aj keď si podobní leteckí dopravcovia aj sami denne mapujú bezpečnostnú situáciu na základe informácií rôznych expertov, varovanie zo strany vlády má pre nich osobitný význam z hľadiska rozhodovania spoločností o ďalšom postupe, uviedol pre spomínané médiá nemenovaný zdroj, dobre oboznámený s problematikou.

Aj šéf Inštitútu pre letecké právo na univerzite v Kolíne nad Rýnom Stephan Holbe neskrýval kritiku postupu spolkovej vlády v Berlíne. Podľa jeho názoru by bolo za danej faktickej situácie a pri poznaní nebezpečnosti situácie povinnosťou vládneho kabinetu nariadiť leteckým spoločnostiam, aby využívali inú trasu.

Nemecké ministerstvo zahraničných vecí sa k predmetným informáciám doteraz nevyjadrilo.

Spolkové ministerstvo dopravy v písomnej reakcii uviedlo, že o vyostrení bezpečnostnej situácie pre tranzit civilných dopravných lietadiel nad územím Ukrajiny nemala spolková vláda až do havárie letu MH17 z Amsterdamu do Kuala Lumpuru žiadne informácie.

Interne sa nemecká spolková vláda ospravedlňuje tým, že BND vychádzala pôvodne z predpokladu skoršieho zostrelenia vojenských lietadiel na východe Ukrajiny menšími mobilnými protivzdušnými raketami, čo sa dodatočne vo svetle katastrofy malajzijského lietadla vníma ako chyba. Je treba priznať, že už možno pred zostrelením malajzijského stroja sa strieľalo z vysokovýkonných systémov protivzdušnej obrany vrátane raketového systému BUK, uzatvára SZ.

Boeing 777 malajzijských aerolínií smerujúci z Amsterdamu do Kuala Lumpuru sa zrútil 17. júla 2014 na východe Ukrajiny. V jeho troskách prišlo o život všetkých 298 ľudí na palube vrátane 195 občanov Holandského kráľovstva. Nemecká Spolková spravodajská služba sa už vlani v októbri ústami svojho šéfa Gerharda Schindlera na parlamentnej pôde vyjadrila, že disponuje jednoznačnými dôkazmi o zostrelení stroja proruskými separatistami s využitím odcudzeného raketového systému Buk.