Súčasný dalajláma je v 500 rokov trvajúcej tradícii štrnástym v poradí.
Autor TASR
Dharamsála 22. apríla (TASR) - Exilová tibetská vláda žiada svojich priaznivcov o pomoc pri vyvíjaní tlaku na Čínu, ktorá podľa všetkého zadržiava 11. pančenlámu. Ten zmizol pred 20 rokmi, ešte ako dieťa, spresnil dnes hovorca tibetskej vlády.
Exilové zdroje tvrdia, že Gendün Čhökji Ňima sa 17. mája 1995 stal obeťou únosu zosnovaného čínskymi úradmi. Stalo sa tak tri dni po tom, ako duchovný vodca dalajláma uznal tohto vtedy šesťročného chlapca za prevtelenie 10. pančenlámu.
Krátko po tom, ako sa začalo po chlapcovi pátranie, Čína vymenovala za 11. pančenlámu iného tibetského chlapca, Gjacchäna Norbu.
Tibeťania sú presvedčení, že únos "pravého" pančenlámu je prejavom snáh Číny mať kontrolu nad výberom nového dalajlámu, v ktorom pančenláma zohráva kľúčovú rolu, pretože je to práve on, kto uzná jeho reinkarnáciu v inú osobu.
Hovorca tibetskej exilovej vlády uviedol, že vláda sa snaží získať informácie o mieste, kde sa pravý pančenláma nachádza. "To nie je politická záležitosť, ale náboženská, a týka sa podstaty tibetského života," spresnil.
Dodal, že exilová vláda vyhlási 17. máj za Medzinárodný deň solidarity s Tibetom a požiada svojich priaznivcov vo svete, aby sa na svoje vlády obrátili so žiadosťou vyvinúť tlak na Čínu, aby odpovedala na otázky týkajúce sa utajovaného pančenlámu.
Tibetská exilová vláda sídli v indickej Dharamsále, kde dalajláma žije od roku 1959, keď ušiel z Tibetu, do ktorého vstúpili čínske jednotky. Čína odvtedy Tibet považuje za integrálnu súčasť svojho územia.
Súčasný dalajláma je v 500 rokov trvajúcej tradícii štrnástym v poradí. Tibeťania však majú obavy, že Čína využije záležitosť súvisiacu s nástupníctvom po ňom na to, aby vyvolala rozkol v tibetskom budhizme, a to tak, že po smrti súčasného dalajlámu vymenuje jeho nástupcu, pričom exilová tibetská vláda vyberie iného.
Samotný dalajláma nedávno v rozhovore pre nemecký denník Die Welt vyhlásil, že by už nemal mať žiadneho nástupcu.
Dalajláma už predtým hovoril, že v Číne nebude reinkarnovaný, pokiaľ Tibet nebude znovu slobodný. Upozornil, že právo vyberať jeho nástupcu "na politické účely" nemá nikto, ani čínske úrady. Tie dalajlámu vzápätí varovali, že nemá právo negovať tradíciu reinkarnácie.
Karmapaláma Urgjen Trinle Dordže minulý týždeň v interview poskytnutom vo Washingtone uviedol, že nemá pochybnosti o dalajlámovej schopnosti rozhodovať o svojom osude po smrti.
"Je v duchu tibetskej tradície nehovoriť veľa o reinkarnácii žijúceho majstra," upozornil. Podotkol, že podľa jeho názoru by o svojej budúcej reinkarnácii mal rozhodovať len dalajláma. Zdôraznil, že jeho rozhodnutiu úplne dôveruje a z budúcnosti nemá strach.
Karmapaláma je po súčasnom dalajlámovi druhým najprominentnejším lámom, ktorému sa podarilo ujsť z Tibetu po roku 1950, odkedy je toto územie pod čínskou správou. Napriek dramatickému úteku cez Himaláje, ktorý sa odohral v roku 2000, karmapalámu uznáva aj Čína ako 17. reinkarnáciu jeho duchovného predchodcu.
Samotného dalajlámu považuje Čína za nebezpečného separatistu a obviňuje ho, že podnecuje aj samovraždy upálením, ku ktorým sa uchyľujú budhistickí mnísi i radoví veriaci, snažiaci sa tak upozorniť na útlak tibetského ľudu zo strany Číny.
Exilové zdroje tvrdia, že Gendün Čhökji Ňima sa 17. mája 1995 stal obeťou únosu zosnovaného čínskymi úradmi. Stalo sa tak tri dni po tom, ako duchovný vodca dalajláma uznal tohto vtedy šesťročného chlapca za prevtelenie 10. pančenlámu.
Krátko po tom, ako sa začalo po chlapcovi pátranie, Čína vymenovala za 11. pančenlámu iného tibetského chlapca, Gjacchäna Norbu.
Tibeťania sú presvedčení, že únos "pravého" pančenlámu je prejavom snáh Číny mať kontrolu nad výberom nového dalajlámu, v ktorom pančenláma zohráva kľúčovú rolu, pretože je to práve on, kto uzná jeho reinkarnáciu v inú osobu.
Hovorca tibetskej exilovej vlády uviedol, že vláda sa snaží získať informácie o mieste, kde sa pravý pančenláma nachádza. "To nie je politická záležitosť, ale náboženská, a týka sa podstaty tibetského života," spresnil.
Dodal, že exilová vláda vyhlási 17. máj za Medzinárodný deň solidarity s Tibetom a požiada svojich priaznivcov vo svete, aby sa na svoje vlády obrátili so žiadosťou vyvinúť tlak na Čínu, aby odpovedala na otázky týkajúce sa utajovaného pančenlámu.
Tibetská exilová vláda sídli v indickej Dharamsále, kde dalajláma žije od roku 1959, keď ušiel z Tibetu, do ktorého vstúpili čínske jednotky. Čína odvtedy Tibet považuje za integrálnu súčasť svojho územia.
Súčasný dalajláma je v 500 rokov trvajúcej tradícii štrnástym v poradí. Tibeťania však majú obavy, že Čína využije záležitosť súvisiacu s nástupníctvom po ňom na to, aby vyvolala rozkol v tibetskom budhizme, a to tak, že po smrti súčasného dalajlámu vymenuje jeho nástupcu, pričom exilová tibetská vláda vyberie iného.
Samotný dalajláma nedávno v rozhovore pre nemecký denník Die Welt vyhlásil, že by už nemal mať žiadneho nástupcu.
Dalajláma už predtým hovoril, že v Číne nebude reinkarnovaný, pokiaľ Tibet nebude znovu slobodný. Upozornil, že právo vyberať jeho nástupcu "na politické účely" nemá nikto, ani čínske úrady. Tie dalajlámu vzápätí varovali, že nemá právo negovať tradíciu reinkarnácie.
Karmapaláma Urgjen Trinle Dordže minulý týždeň v interview poskytnutom vo Washingtone uviedol, že nemá pochybnosti o dalajlámovej schopnosti rozhodovať o svojom osude po smrti.
"Je v duchu tibetskej tradície nehovoriť veľa o reinkarnácii žijúceho majstra," upozornil. Podotkol, že podľa jeho názoru by o svojej budúcej reinkarnácii mal rozhodovať len dalajláma. Zdôraznil, že jeho rozhodnutiu úplne dôveruje a z budúcnosti nemá strach.
Karmapaláma je po súčasnom dalajlámovi druhým najprominentnejším lámom, ktorému sa podarilo ujsť z Tibetu po roku 1950, odkedy je toto územie pod čínskou správou. Napriek dramatickému úteku cez Himaláje, ktorý sa odohral v roku 2000, karmapalámu uznáva aj Čína ako 17. reinkarnáciu jeho duchovného predchodcu.
Samotného dalajlámu považuje Čína za nebezpečného separatistu a obviňuje ho, že podnecuje aj samovraždy upálením, ku ktorým sa uchyľujú budhistickí mnísi i radoví veriaci, snažiaci sa tak upozorniť na útlak tibetského ľudu zo strany Číny.