Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 20. december 2024Meniny má Dagmar
< sekcia Zahraničie

Reklamu o múre na hranici s Mexikom cenzurovali, aj tak vyvolala ošiaľ

Ľudia prechádzajú okolo múra s americkou vlajkou na mexicko-amerických hraniciach v Tijuane, január 2017. Foto: TASR AP

Reklama od stavebnej firmy bola pôvodne určená na vysielanie počas finále ligy amerického futbalu uplynulú nedeľu. Reklamu o prisťahovalcoch mal aj najväčší americký producent piva.

Washington 9. februára (TASR) – Americký výrobca stavebných materiálov prišiel s novou reklamou zobrazujúcou múr na hranici s Mexikom. Vyvolala taký záujem, že po tom, ako ju firma zverejnila na svojej webovej stránke, pod náporom skolabovala.

Reklama bola pôvodne určená na vysielanie počas finále ligy amerického futbalu, ktoré sa konalo uplynulú nedeľu. Firma 84 Lumber (lumber - stavebné drevo, rezivo) však uviedla, že televízia Fox, ktorá športové podujatie vysielala, reklamu v pôvodnej verzii odmietla pre "kontroverzný obsah". Firma jej potom dodala skrátenú verziu.

V reklamnom šote s názvom "84 Lumber: Cesta sa začína" vystupuje po španielsky hovoriaca matka s dcérou, ktoré sa jedného dňa skoro ráno vydajú na cestu. Absolvujú strastiplnú púť pešo, nákladnými autami a načierno vlakom a často spia pod holým nebom.

Skrátená verzia odvysielaná počas športového finále sa končí záberom na matku s dcérou ako kráčajú po púšti a nápisom "Pozrite si zvyšok na journey84.com".

Zvyšok reklamy, respektíve jej celú, pôvodnú verziu zverejnila spoločnosť na webovej stránke po tom, ako televízia odvysielala skrátenú verziu. Púť matky s dcérou cez púštnu krajinu pokračuje. Zábery na ne sa striedajú so zábermi mužov na stavenisku.

Žena s dievčatkom zrazu prídu pred vysoký múr. Dievčatko vytiahne zo svojho ruksaku vlastnoručne vyrobenú americkú vlajku a žena sa rozplače. Potom si všimnú v múre obrovskú drevenú bránu. Zatlačia na ňu a ona sa otvorí. Reklama sa končí nápisom "Vôľa uspieť je tu vždy vítaná".

"Neviem, koľko dreva táto reklama predá, ale určite si vyslúži obrovskú pozornosť," uviedol ešte deň pred finále redaktor rozhlasovej stanice NPR v reportáži hodnotiacej reklamy pripravené pre Super Bowl.

A nemýlil sa. Originálnu verziu reklamy si chcelo pozrieť toľko ľudí, že webová stránka bola nedostupná a sociálne siete zaplavili komentáre o nej – kritické aj pochvalné. Téme sa už venovali všetky veľké americké médiá.

Stanica Fox, ktorá tento rok získala vysielacie práva na finále Super Bowlu, je jednou z hlavných spravodajských televízií v USA a je známa svojou podporou Republikánskej strany.

Finále ligy amerického futbalu je už tradične nielen športovým, ale aj reklamným sviatkom. Sledovanosť tohto podujatia býva rekordná a firmy si pre túto príležitosť dávajú vyrobiť tie najlepšie reklamy.

A hoci za vysielací čas reklamných šotov platia milióny dolárov, neraz sa vzdajú priamej propagácie svojich produktov v prospech propagácie nejakej myšlienky či politiky. Tento rok viaceré veľmi nápadne kritizovali prezidenta Donalda Trumpa.

Trumpove názory inšpirujú autorov reklám


Reklamu o prisťahovalcoch mal aj najväčší americký producent piva. Ázijský výrobca áut si zase pre Super Bowl pripravil reklamu propagujúcu ochranu životného prostredia. Donald Trump pritom nie je zástancom environmentálnej politiky.

Európska automobilka venovala celý svoj reklamný šot rovnoprávnosti žien. Trump zatiaľ veľa rešpektu voči ženám neukázal a hneď po jeho inaugurácii sa vo Washingtone konala obrovská demonštrácia za práva žien.

"Tak, ako televízne šou, aj reklamy hýbu divákmi a môžu povedať veľa o tom, aké hodnoty nás inšpirujú a aké znepokojujú. Stavím sa, že Anheuser-Bush nikdy neočakával, že inšpiratívny príbeh o imigračných problémoch svojho zakladateľa Adolphusa Busha niekedy použije na rypnutie si do prezidenta Donalda Trumpa," zaznelo v americkej rozhlasovej stanici NPR.