Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Streda 25. december 2024
< sekcia Zahraničie

Holandskí vyšetrovatelia: Let MH17 bol zostrelený raketou Buk

Ilustračná snímka. Foto: TASR/AP

Podľa ruskej strany výsledky modelovej simulácie havárie boeingu potvrdzujú, že lietadlo nezostrelili proruskí povstalci, ale strela bola vypálená z územia kontrolovaného provládnymi silami.

Brusel/Amsterdam 13. októbra (TASR) - Príčinou zostrelenia lietadla spoločnosti Malaysia Airlines, let MH17, nad východnou Ukrajinou v júli 2014 bola raketa zem-vzduch typu Buk. Uvádza sa to v dnes zverejnenej záverečnej správe Holandskej rady pre bezpečnosť (OVV), ktorá vyšetrovala príčiny zostrelenia lietadla.

Správa bola predstavená na vojenskom letisku v Gilze-Rijen na juhu Holandska. Tím vyšetrovateľov podľa očakávania potvrdili, že lietadlo Boeing 777 malajzijskej spoločnosti bolo zasiahnuté raketou zem-vzduch, konkrétne raketou Buk ruskej výroby.

Predseda OVV Tjibbe Joustra potvrdil, že traja členovia posádky letu MH17 boli zabití v kokpite po náraze rakety do Boeingu 777.

"Vysokoenergetické objekty sa našli v orgánoch troch členov posádky v kokpite," povedal Joustra. Podľa jeho slov vyšetrovanie dokázalo, že stroj bol zasiahnutý hlavicou 9N314M, vystrelenou protilietadlovým systémom Buk.
Foto: youtube

Dodal, že ďalšie fragmenty v kokpite, ako je hliník a sklo, ukázali, že lietadlo bolo prederavené z vonkajšej strany. Dodal, že boli objavené aj stopy farby súvisiacej s týmto typom rakety, nosiacej uvedenú hlavicu.

Lietadlo sa rozlomilo počas letu


Predbežná správa zo septembra 2014 spresňovala, že príčinou havárie lietadla určite neboli technické problémy alebo zlyhanie posádky. Joustra dnes spresnil, že na vine nebol ani meteorický dážď či bomba na palube lietadla.

Už vlaňajšia predbežná správa uvádzala, že trup lietadla sa rozlomil po zasiahnutí "veľkého množstva vysokoenergetických objektov". Svedectvo čiernych skriniek nenaznačilo žiadne problémy - komunikácia posádky lietadla s leteckou dopravou prebiehala bez problémov a zrazu bola "uťatá", keď lietadlo náhle zmizlo z radarov.

Vyšetrovatelia potvrdili, že lietadlo sa počas letu rozlomilo, čo dokazujú aj zvyšky zostreleného stroja, rozptýlené na rozľahlej, približne 50 kilometrov širokej oblasti.

Na vyšetrovaní sa okrem Holandska spolupodieľali aj Ukrajina, Malajzia, Austrália, Rusko, Británia a Spojené štáty. Vyšetrovatelia v priebehu 15 mesiacov vypočuli vyše 100 osôb a svedkov.
Zákazníci píšu odkaz pre obete letu MH17, v obchodnom dome 23. júla 2014 v malajzijskom Petaling Jaya.
Foto: TASR/AP

V správe vyšetrovateľov sa tiež uvádza, že civilnému lietadlu nemalo byť nikdy povolené lietať nad touto oblasťou a Ukrajina mala povinnosť svoj vzdušný priestor pre civilné letectvo uzavrieť.

Správa uvádza, že štáty zasiahnuté občianskymi konfliktami musia v budúcnosti urobiť viac pre ochranu cestujúcich v civilných lietadlách.

Vyšetrovatelia pri tejto príležitosti novinárom predstavili zrekonštruovanú prednú časť malajzijského Boeingu 777. Časti nosa lietadla, kabíny a biznis triedy, s jasnými znakmi po prederavení, boli zrekonštruované zo zozbieraných fragmentov lietadla získaného z územia jeho dopadu.






Zostrelenie lietadla si vyžiadalo životy všetkých 298 ľudí na palube; spomedzi nich boli dve tretiny občanmi Holandska.

Rodiny obetí boli dnes pozvané na leteckú základňu a informované ako prvé o príčinách havárie a tiež o príčine smrti ich blízkych. Na základe vykonaných pitiev sa zistilo, že cestujúci na palube stratili vedomie alebo zomreli počas niekoľkých sekúnd.

Rob Fredriksz, ktorého syn Bryce bol na palube zostreleného lietadla, pre agentúru AP uviedol, že sa mu uľavilo, keď sa dozvedel, že jeho syn, podobne ako ostatní cestujúci na palube, zomrel takmer okamžite po zásahu lietadla raketou.



Identifikovali záujmové osoby


Medzinárodný tím právnikov vedúcich vyšetrovanie zostrelenia lietadla spoločnosti Malaysia Airlines s 298 ľuďmi na palube, ku ktorému došlo vlani v júli nad východom Ukrajiny, dnes uviedol, že identifikoval "záujmové osoby". Informovala o tom agentúra Reuters.

Mená identifikovaných záujmových osôb však tím právnych expertov vedený Holandskom neuviedol.

Podľa expertov bude ich práca pokračovať aj v roku 2016, pretože vyšetrovanie prípadu je založené najmä na výpovediach očitých svedkov, ktorých získavanie je mimoriadne náročné.

"Takých svedkov nie je ľahké nájsť, a už vôbec nie je ľahké nájsť takých, ktorí by boli ochotní vypovedať v bezpečnom prostredí," uvádza sa podľa agentúry AP vo vyhlásení právnych expertov, ktorých úlohou je dostať osoby zodpovedné za zostrelenie malajzijského lietadla pred súd.

Raketu vypálili z oblasti ovládanej separatistami


Experti z Holandskej rady pre bezpečnosť identifikovali vo svojej záverečnej správe z vyšetrovania oblasť s rozlohou približne 320 štvorcových kilometrov ležiacu na východe Ukrajiny. Z uvedenej oblasti bola pravdepodobne vystrelená raketa systému Buk, ktorá v júli 2014 zasiahla a zničila lietadlo spoločnosti Malaysia Airlines, let MH17, s 298 ľuďmi na palube. Informovala o tom agentúra AP.

Napriek tomu, že Holandská rada pre bezpečnosť odmietla ďalšie špekulácie o presnom určení miesta, odkiaľ bola raketa systému protivzdušnej obrany Buk vypálená, celú oblasť, ktorú OVV identifikovala, ovládali v čase zostrelenia lietadla, teda v júli 2014, proruskí separatisti.

Rusko namieta, že ak bolo lietadlo zostrelené raketou, museli ju odpáliť ukrajinské vládne sily.

Ruská správa o havárii boeingu na Ukrajine protirečí verzii medzinárodného tímu


Ruská štátna spoločnosť na výrobu rakiet Almaz-Antej dnes na tlačovej konferencii v Moskve informovala, že jej vlastné vyšetrovanie kauzy lietadla typu Boeing malajzijskej leteckej spoločnosti Malaysia Airlines, ktoré spadlo v júli 2014 na východe Ukrajiny, protirečí záverom holandských vyšetrovateľov.

Generálny riaditeľ koncernu Jan Novikov hovoril o výsledkoch ďalšej vlastnej analýzy tragédie - Almaz-Antej totiž podobnú predložil aj v júli. Firma urobila modelovú simuláciu, ako aj simuláciu naživo, pri ktorej bolo použité vyradené lietadlo IL-86, veľkosťou podobné boeingu, približuje agentúra AP.

Z oboch simulácií a analýzy ich výsledkov vyplýva, že pri zásahu lietadla raketou submunícia zasiahla celý trup lietadla: od kabíny pilota po chvost, pričom nie zvonku, ale zvnútra, uviedla agentúra RIA Novosti. Experti koncernu tiež oznámili, že raketa, ktorou bolo lietadlo zostrelené, nemohla byť vypálená z obce Snižne, ako to tvrdili predstavitelia Ukrajiny.

Výsledky modelovej simulácie havárie boeingu potvrdzujú, že lietadlo nezostrelili proruskí povstalci, ale strela bola vypálená z územia kontrolovaného provládnymi silami - z oblasti obce Zaroščenske.

"Dnes môžeme jednoznačne vyhlásiť, že ak bol boeing zostrelený z raketového systému Buk, potom to bola raketa 9M38 (vypálená) zo strany obce Zaroščenske," uviedol Novikov.

Dodal, že tento typu rakety sa vyrábal za čias existencie ZSSR. S výrobou sa prestalo v roku 1986 a vo výzbroji ruských ozbrojených síl nie je.

Ilustračná snímka.
Foto: TASRAP

Koncern Almaz-Antej, ktorý je výrobcom raketových systémov Buk, analyzoval aj fotografie vyšetrovacej komisie a prišiel k záveru, že poškodená bola nielen kabína lietadla, ale aj krídlo s ľavým stabilizátorom, uviedol dnes poradca generálneho konštruktéra firmy Michail Malyševskij.

"Na základe analýzy všetkých prvkov sme dospeli k záveru, že hlavná časť submunície sa pohybovala pozdĺž korpusu lietadla. Krídlo a časť ľavého stabilizátora boli tiež zasiahnuté a majú poškodenia, ktorých rozmery umožňujú konštatovať, že ich spôsobil šrapnel rakety komplexu Buk," vysvetlil Malyševskij.

Predstavitelia koncernu ďalej uviedli, že simuláciou sa im podarilo dokázať, že ak by raketa bola vypálená z obce Snižne, ako to tvrdia medzinárodní vyšetrovatelia, šrapnely by nemohli zasiahnuť motor a ľavé krídlo lietadla.

Malyševskij to novinárom vysvetlil pomocou prezentácie. Spresnil, že na základe 3D simulácie sa zistilo, že ak by bola raketa vypálená zo Zaroščenského, ľavý motor by zasiahlo najmenej 22 šrapnelov. Pri vypálení rakety zo Snižného by motor a krídlo nemohol zasiahnuť žiaden.

Lietadlo Boeing 777-200ER spoločnosti Malaysia Airlines, letiace na linke MH17 z Amsterdamu do Kuala Lumpuru, sa zrútilo 17. júla 2014 na východe Doneckej oblasti na Ukrajine. Zahynulo všetkých 283 cestujúcich a 15 členov posádky. Na palube boli občania desiatich štátov, pričom väčšina boli Holanďania, preto sa Holandsko aj ujalo vyšetrovania prípadu.

Ako príčina nešťastia sa uvádzal zásah lietadla raketou zem-vzduch alebo vzduch-vzduch. Zo zostrelenia lietadla sa navzájom obvinili Ukrajina i proruskí povstalci, ktorí na východe Ukrajiny vyhlásili samozvané republiky.
Malajzijskí leteckí vyšetrovatelia skúmajú trosky lietadla Boeing 777 na mieste dopadu pri obci Hrabove na východe Ukrajiny.
Foto: TASR/AP

Bezpečnostná rada OSN vlani 21. júla vyzvala na nezávislé vyšetrenie tragédie. Odvtedy predstavitelia Ruska neraz upozorňovali na pôsob, akým sa nešťastie vyšetruje, a aj na to, že vyšetrovatelia ignorujú fakty, ktoré im ruskí odborníci predkladajú, konštatovala agentúra TASS.

Podľa agentúry AP ruský štátny koncern oznámil, že je pripravený poskytnúť svoje zistenia aj medzinárodným vyšetrovateľom.

Prečítajte si všetko o lete MH17