Všeobecná zdravotná poisťovňa (VšZP) napríklad zaznamenala aj prípad, kedy si poistenec vo svojom osobnom účte našiel, že bol hospitalizovaný, pritom sa v tom čase nachádzal v zahraničí.
Autor TASR
Bratislava 24. januára (TASR) - Vďaka výpisom z účtu poistencov sa zdravotným poisťovniam darí odhaľovať aj vykazovanie fiktívnych výkonov či preskripcie. Všeobecná zdravotná poisťovňa (VšZP) napríklad zaznamenala aj prípad, kedy si poistenec vo svojom osobnom účte našiel, že bol hospitalizovaný, pritom sa v tom čase nachádzal v zahraničí.
"Vo všeobecnosti platí, že ak poistenec zistí nezrovnalosti vo výpise z účtu, môže sa obrátiť na pobočku našej poisťovne. Revízni lekári na základe takéhoto podnetu môžu urobiť kontrolu u poskytovateľa zdravotnej starostlivosti. Ak sa potvrdí, že išlo o fiktívne, respektíve neoprávnene vykázanú zdravotnú starostlivosť, následne ju vymáhame od poskytovateľa," priblížila pre TASR hovorkyňa VšZP Dana Gašparíková.
Podľa jej slov o výpis z účtu poistenca požiadalo vlani takmer 25.000 poistencov VšZP. "Postupne zaznamenávame nárast počtu žiadostí o výpis z účtu poistenca," povedala Gašparíková. Priblížila, že vďaka kontrole zo strany poistencov sa najčastejšie podarí odhaliť prípady fiktívne vykázaných výkonov alebo predpísaných liekov. Ročne má ísť o niekoľko desiatok takýchto prípadov.
Poistenci Dôvery podľa jej PR špecialistky Moniky Šimunovej využívajú najmä Elektronickú pobočku, v ktorej vidia okrem iného svoj výpis účtu. Prístup k nej má 315.000 poistencov. "Vlani sme cez Elektronickú pobočku poistencov zaevidovali 816 reklamácií, tri reklamácie sme prijali v písomnej forme. Z celkového počtu sa poistenci sťažovali oprávnene v 219 prípadoch – teda zdravotnú starostlivosť lekári vykázali omylom. Zväčša šlo o preventívne prehliadky, lieky alebo zdravotnícke pomôcky. Upozornením nám pomohli ušetriť priamo naši poistenci sumu 13.000 eur," uviedla pre TASR.
Dôvera riešila napríklad aj podnet dospelej ženy, ktorá reklamovala hospitalizáciu v detskej fakultnej nemocnici, ktorú vraj mala absolvovať pred 11 rokmi. "Často sa opakujú reklamácie rôznych poplatkov, napríklad za aplikovanie infúzií. Pacienti nás upozornia na to, že lekárovi zaplatili za výkon infúzie, no vidia, že to isté platíme aj my. Tieto podnety odporúčame poistencom postúpiť na VÚC," doplnila Šimunová.
Union zdravotná poisťovňa dostala vlani 335 písomných žiadostí o výpis z účtu poistenca. Ďalších vyše 15.000 ľudí si ho má možnosť pozrieť prostredníctvom elektronických služieb poisťovne. "V minulom roku preverovala Union ZP osem podaní od poistencov smerujúcich na nesprávne alebo neoprávnené vykazovanie zo strany poskytovateľov zdravotnej starostlivosti. Po prešetrení jednotlivých podaní sa potvrdilo, že poskytovatelia zdravotnej starostlivosti neoprávnene vykázali zdravotnú starostlivosť v celkovej výške 71.875 eur," priblížila pre TASR hovorkyňa Union ZP Judita Smatanová.
"Vo všeobecnosti platí, že ak poistenec zistí nezrovnalosti vo výpise z účtu, môže sa obrátiť na pobočku našej poisťovne. Revízni lekári na základe takéhoto podnetu môžu urobiť kontrolu u poskytovateľa zdravotnej starostlivosti. Ak sa potvrdí, že išlo o fiktívne, respektíve neoprávnene vykázanú zdravotnú starostlivosť, následne ju vymáhame od poskytovateľa," priblížila pre TASR hovorkyňa VšZP Dana Gašparíková.
Podľa jej slov o výpis z účtu poistenca požiadalo vlani takmer 25.000 poistencov VšZP. "Postupne zaznamenávame nárast počtu žiadostí o výpis z účtu poistenca," povedala Gašparíková. Priblížila, že vďaka kontrole zo strany poistencov sa najčastejšie podarí odhaliť prípady fiktívne vykázaných výkonov alebo predpísaných liekov. Ročne má ísť o niekoľko desiatok takýchto prípadov.
Poistenci Dôvery podľa jej PR špecialistky Moniky Šimunovej využívajú najmä Elektronickú pobočku, v ktorej vidia okrem iného svoj výpis účtu. Prístup k nej má 315.000 poistencov. "Vlani sme cez Elektronickú pobočku poistencov zaevidovali 816 reklamácií, tri reklamácie sme prijali v písomnej forme. Z celkového počtu sa poistenci sťažovali oprávnene v 219 prípadoch – teda zdravotnú starostlivosť lekári vykázali omylom. Zväčša šlo o preventívne prehliadky, lieky alebo zdravotnícke pomôcky. Upozornením nám pomohli ušetriť priamo naši poistenci sumu 13.000 eur," uviedla pre TASR.
Dôvera riešila napríklad aj podnet dospelej ženy, ktorá reklamovala hospitalizáciu v detskej fakultnej nemocnici, ktorú vraj mala absolvovať pred 11 rokmi. "Často sa opakujú reklamácie rôznych poplatkov, napríklad za aplikovanie infúzií. Pacienti nás upozornia na to, že lekárovi zaplatili za výkon infúzie, no vidia, že to isté platíme aj my. Tieto podnety odporúčame poistencom postúpiť na VÚC," doplnila Šimunová.
Union zdravotná poisťovňa dostala vlani 335 písomných žiadostí o výpis z účtu poistenca. Ďalších vyše 15.000 ľudí si ho má možnosť pozrieť prostredníctvom elektronických služieb poisťovne. "V minulom roku preverovala Union ZP osem podaní od poistencov smerujúcich na nesprávne alebo neoprávnené vykazovanie zo strany poskytovateľov zdravotnej starostlivosti. Po prešetrení jednotlivých podaní sa potvrdilo, že poskytovatelia zdravotnej starostlivosti neoprávnene vykázali zdravotnú starostlivosť v celkovej výške 71.875 eur," priblížila pre TASR hovorkyňa Union ZP Judita Smatanová.