Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 22. november 2024Meniny má Cecília
< sekcia 30. výročie osamostatnenia SR

Učiteľka: Zmena v školstve je výrazná, pozitívna je digitalizácia

Ilustračná snímka. Foto: TASR - Radovan Stoklasa

Pifflová poznamenala, že sa sprístupnila aj rýchlejšia konverzácia so samotnými žiakmi (zadávanie domácich úloh aj ich kontrola), a taktiež komunikácia s rodičmi.

Bratislava 20. decembra (TASR) - Zmena v školstve za posledných 30 rokov, od rozdelenia Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky na dva samostatné štáty, je výrazná. Pre TASR to zhodnotila učiteľka Základnej školy Gessayova v Bratislave Oľga Pifflová, ktorá v školstve pôsobí 56 rokov. Pozitívne hodnotí digitalizáciu škôl, za negatívum považuje to, že žiaci oproti predošlým 30 rokom dostávajú hotové informácie bez vlastného pričinenia.

Digitalizácia smerom ku školám podľa pedagogičky, ktorá stále učí, hoci je už dôchodkyňa, veľmi zmenila nielen samotné riadenie, ale aj vyučovací proces. "V škole sa začali budovať odborné učebne IKT, vzdelávanie učiteľov v tejto oblasti bolo samozrejmosťou. Práca s počítačom bola abecedou každého z nás. Dostali sme možnosť získavať rýchlejšie informácie a okamžite ich využívať vo vyučovacom procese," povedala. Podľa jej slov to nebola jednoduchá práca, hlavne pre starších kolegov.

Pifflová poznamenala, že sa sprístupnila aj rýchlejšia konverzácia so samotnými žiakmi (zadávanie domácich úloh aj ich kontrola), a taktiež komunikácia s rodičmi. "Prepojenie medzi školou a rodičom bez tejto techniky si dnes už ani nevieme predstaviť. Úplne sa stratilo tzv. papierovanie a všetko je rýchlejšie," zhodnotila pozitíva.

"Ako negatívne smerom k žiakom vidím až príliš veľa digitálnej techniky v ich každodennom živote. Žiaci oproti predošlým 30 rokom dostávajú hotové informácie bez vlastného pričinenia. Je to pasívne prijímanie informácií, na ktorom sa žiak podieľa," uviedla učiteľka. Podľa nej sa nemusí vlastným snažením k novým poznatkom dopátrať nijakým hlbokým bádaním, rozmýšľaním, čítaním a hľadaním.

Poukázala tiež na to, že žiaci všeobecne málo čítajú, čím sa zužuje ich slovná zásoba a je ochudobnené aj správne a pohotové vyjadrovanie. "I keď naše učebnice nabádajú textom dopracovať sa k nejakým zaujímavostiam, prípadne k novým informáciám, žiaci radšej siahnu po mobile a tam nájdu, čo potrebujú. Chýba im väčšia snaha dopracovať sa k niečomu sám vlastným úsilím," zhodnotila Pifflová.

Čo sa týka prístupu učiteľa k žiakovi podľa učiteľky je otvorenejší. "Voľakedy bol učiteľ pre žiaka autoritou a dnes sa tento prvok v rámci celej spoločnosti niekde stráca. To ovplyvňuje aj vzťah žiak – učiteľ a naopak. Aký vzťah prejavuje k učiteľovi rodič, tak je k vzťahu naklonený aj žiak," poznamenala. Učiteľ musí na tomto vzťahu podľa jej slov usilovne pracovať, byť trpezlivý, chápajúci, primerane náročný a hlavne vedieť uplatniť to "učiteľské majstrovstvo".