Banská Bystrica patrí medzi mestá, ktoré dopravné problémy nechcú riešiť iba rozširovaním ciest, ale aj cez podporou udržateľnej mobility.
Autor TASR
Banská Bystrica 20. novembra (TASR) – Mestský úrad v Banskej Bystrici je prvým na Slovensku, ktorý má inštitucionálny plán mobility. Podarilo sa ho dosiahnuť vďaka projektu, na ktorom spolupracoval s Nadáciou Ekopolis spoločne s ďalšími európskymi partnermi v rámci projektu Movecit.
"Banská Bystrica sa môže pochváliť ďalším prvenstvom. Nárast intenzity individuálnej dopravy vnímame ako globálny problém, ktorý je potrebné riešiť. Denne sa stretávame s dopravnými zápchami. V meste nám chýba okolo 10.000 parkovacích miest. Prostredníctvom tohto projektu máme šancu zmeniť dopravné návyky zamestnancov mestského úradu. Verím, že ďalšími krokmi ich motivujeme k tomu, aby žili zdravšie a viac sa hýbali," konštatoval banskobystrický primátor Ján Nosko.
Prvé kroky pri spracovaní Inštitucionálneho plánu udržateľnej mobility (IPUM) pre magistrát sa zamerali na analýzu súčasného stavu mobility. Tá prebiehala formou on-line dotazníkového prieskumu dopravného správania sa zamestnancov, osobných rozhovorov s nimi, analýzou interných a tiež externých podmienok mobility. Výsledkom boli informácie o konkrétnych opatreniach, ktoré by zamestnanci na pracovisku uvítali a motivovali by ich viac využívať bicykel, chôdzu, verejnú dopravu či spolujazdu. Na základe zozbieraných a analyzovaných dát so zamestnancami a vedúcimi pracovníkmi úradu, bola zrealizovaná druhá časť spracovania IPUM, teda návrhová časť plánu mobility. Mal by uľahčiť pracovníkom mestského úradu využívanie MHD, bicykla a chodenia pešo pri dochádzaní do zamestnania.
"Ceníme si, že sme mohli Mestskému úradu v Banskej Bystrici pomôcť prijať IPUM, moderný nástroj zníženia miery využívania áut pre dochádzanie zamestnancov úradu do práce a pri pracovných pochôdzkach po meste. Mnohé opatrenia, napríklad vylepšenie šatní, spŕch a parkovania bicyklov na úrade, pochádzajú od zamestnancov. Opatrenia reflektujú moderné trendy v Európe ako vyhradenie parkovacích miest v areáli úradu pre autá, v ktorých príde do práce viac zamestnancov. Sme radi, že sa Banská Bystrica začína zaraďovať medzi tých málo miest, ktoré nechcú riešiť dopravné problémy iba rozširovaním ciest, ale i podporou udržateľnej mobility a sme pripravení v tom naďalej pomáhať," zdôraznil Peter Medveď, riaditeľ Nadácie Ekopolis.
"Banská Bystrica sa môže pochváliť ďalším prvenstvom. Nárast intenzity individuálnej dopravy vnímame ako globálny problém, ktorý je potrebné riešiť. Denne sa stretávame s dopravnými zápchami. V meste nám chýba okolo 10.000 parkovacích miest. Prostredníctvom tohto projektu máme šancu zmeniť dopravné návyky zamestnancov mestského úradu. Verím, že ďalšími krokmi ich motivujeme k tomu, aby žili zdravšie a viac sa hýbali," konštatoval banskobystrický primátor Ján Nosko.
Prvé kroky pri spracovaní Inštitucionálneho plánu udržateľnej mobility (IPUM) pre magistrát sa zamerali na analýzu súčasného stavu mobility. Tá prebiehala formou on-line dotazníkového prieskumu dopravného správania sa zamestnancov, osobných rozhovorov s nimi, analýzou interných a tiež externých podmienok mobility. Výsledkom boli informácie o konkrétnych opatreniach, ktoré by zamestnanci na pracovisku uvítali a motivovali by ich viac využívať bicykel, chôdzu, verejnú dopravu či spolujazdu. Na základe zozbieraných a analyzovaných dát so zamestnancami a vedúcimi pracovníkmi úradu, bola zrealizovaná druhá časť spracovania IPUM, teda návrhová časť plánu mobility. Mal by uľahčiť pracovníkom mestského úradu využívanie MHD, bicykla a chodenia pešo pri dochádzaní do zamestnania.
"Ceníme si, že sme mohli Mestskému úradu v Banskej Bystrici pomôcť prijať IPUM, moderný nástroj zníženia miery využívania áut pre dochádzanie zamestnancov úradu do práce a pri pracovných pochôdzkach po meste. Mnohé opatrenia, napríklad vylepšenie šatní, spŕch a parkovania bicyklov na úrade, pochádzajú od zamestnancov. Opatrenia reflektujú moderné trendy v Európe ako vyhradenie parkovacích miest v areáli úradu pre autá, v ktorých príde do práce viac zamestnancov. Sme radi, že sa Banská Bystrica začína zaraďovať medzi tých málo miest, ktoré nechcú riešiť dopravné problémy iba rozširovaním ciest, ale i podporou udržateľnej mobility a sme pripravení v tom naďalej pomáhať," zdôraznil Peter Medveď, riaditeľ Nadácie Ekopolis.