Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 29. november 2024Meniny má Vratko
< sekcia Banskobystrický kraj

V Stredoslovenskej galérii v Bystrici je prvá časť výstavy Moravčíka

Ilustračná snímka. Foto: TASR Oliver Ondráš

Na realizácii výstavy sa podieľali umelci a autorovi blízki priatelia Dalibor Bača, František Demeter, Tomáš Džadoň, Jana Kapelová, Svätopluk Mikyta, Lucia Nimcová, Martin Piaček.

Banská Bystrica 14. decembra (TASR) - Vernisáž výstavy Michala Moravčíka (1974 - 2016) s názvom UNITED WE STAND sa konala v piatok podvečer v Stredoslovenskej galérii (SSG) v Banskej Bystrici. Ide o prvú časť výstavy, ktorej druhá časť s názvom DIVIDED WE FALL bude sprístupnená 22. decembra v Novej synagóge v Žiline.

Ako k výstave uviedla jej kurátorka Mira Keratová, ide o retrospektívny formát výstavy Moravčíka in memoriam s cieľom predstaviť prvý základný výskum celoživotnej tvorby tohto slovenského umelca strednej generácie. "Monografický rámec je do istej miery poňatý autorsky kolektívne, s čím korešpondujú aj názvy oboch častí podľa Moravčíkovho diela By Uniting We Stand, By Dividing We Fall z roku 2005," priblížila.

Na realizácii výstavy sa podieľali umelci a autorovi blízki priatelia Dalibor Bača, František Demeter, Tomáš Džadoň, Jana Kapelová, Svätopluk Mikyta, Lucia Nimcová, Martin Piaček.

Výstava predstavuje tvorbu Moravčíka, ktorý sa angažoval v mnohých umeleckých a občianskych iniciatívach, vyučoval na viacerých umeleckých školách a venoval sa kritickej praxi, v ktorej tematizoval spoločenskú nerovnosť a jej prejavy nacionalizmu, manipulovania historickej pamäti a symbolických či pragmatických demonštrácií neoliberálneho ekonomizmu v zmätenej postsocialistickej dobe.

"Často pracoval miestošpecificky a vo svojej tvorbe sa zaoberal praktickými i teoretickými súvislosťami stredoeurópskeho urbanizmu, najmä osobitými historickými vrstvami nedokončených infraštruktúr či súčasných developerských zjednodušení," uviedla ďalej kurátorka výstavy.

Moravčík študoval na Vysokej škole výtvarných umení (VŠVU) v Bratislave sochárstvo v ateliéri Jozefa Jankoviča. Neskôr sa posunul z figuratívnych východísk k diskurzívnej tvorbe a od klasickej sochy k priestorovým inštaláciám, v ktorých stále zohľadňoval mierku figúry. Zvlášť sa zaujímal o každodenne používaný bytový priestor a osobne zažívané prostredie panelákového bytu či sídliska.

V roku 2004 získal Cenu Oskára Čepana. Pôsobil ako dlhoročný pedagóg na Pedagogickej fakulte Trnavskej univerzity, ako aj na Fakulte výtvarných umení Vysokého učenia technického v Brne a VŠVU v Bratislave.