Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Nedela 24. november 2024Meniny má Emília
< sekcia Banskobystrický kraj

Banskobystrická regionálna správa ciest skončila v mínuse

Predseda Banskobystrického samosprávneho kraja Marian Kotleba, archívne foto Foto: TASR/Branislav Račko

Za hlavné dôvody Kotleba i generálny riaditeľ BBRSC Martin Beluský označili výrazný pokles objednaných výkonov v roku 2014 od štátnej Slovenskej správy ciest (SSC) na rozdiel od roku 2013.

Banská Bystrica 4. augusta (TASR) – Predseda Banskobystrického samosprávneho kraja (BBSK) Marian Kotleba dnes na tlačovej besede dôrazne odmietol medializované informácie, ktoré hovoria, že "jeho nominanti" v Banskobystrickej regionálnej správe ciest (BBRSC) vedú túto akciovú spoločnosť nehospodárne, keďže za vlaňajší rok skončila v strate viac ako 400.000 eur bez DPH. Za hlavné dôvody Kotleba i generálny riaditeľ BBRSC Martin Beluský označili výrazný pokles objednaných výkonov v roku 2014 od štátnej Slovenskej správy ciest (SSC) na rozdiel od roku 2013, ako aj splácanie úverov, ktoré si krátko pred odchodom zobralo staré vedenie, no splácať sa začali až za pôsobenia nového.

"Do rozpočtu neprišlo šesť miliónov eur, naopak, ešte odišla ročná splátka dvoch úverov vo výške 1,2 milióna. Čiže o 7,2 milióna eur sme v mínuse 'len tak', vďaka minulému vedeniu BBSK na čele s pánom Maňkom," zhrnul Kotleba.

Podľa Beluského ich kritici zámerne zamlčiavajú niektoré informácie. "BBRSC je akciová spoločnosť, fungujeme na systéme objednávok, kto si čo objedná, to zrealizujeme. Najväčším odberateľom je VÚC, ktorý spravuje a udržiava cesty II. a III. triedy. V roku 2012 bol objem objednaných výkonov od VÚC vo výške 9,8 milióna eur bez DPH, v roku 2013 to bolo 9,7 milióna eur a vlani už za nového predsedu BBSK sa výkony zvýšili na 10,8 milióna eur," konštatoval Beluský.

"Druhým najväčším odberateľom je štátna SSC, keďže robíme výkony aj na cestách I. triedy. V roku 2012 si objednala výkony za takmer 5,2 milióna eur, v roku 2013 za 7,8 milióna eur, ale v roku 2014 iba za 2,8 milióna eur. To je pokles až päť miliónov eur bez DPH, šesť miliónov eur s DPH. Keď vám klesnú výkony v takom objeme, logicky nemôžete dosiahnuť taký výsledok hospodárenia než roky predtým," vysvetlil Beluský s tým, že BBRSC mala na výkony ako roky predtým nastavený objem zamestnancov, techniky, materiálu a pod.

Podľa Kotlebu dôležitou veličinou, ktorá zapríčinila stratu BBRSC, sú dva úvery, ktoré si vzalo bývalé vedenie. "V auguste v roku 2013 si zobralo úvery za viac ako šesť miliónov eur - jeden vo výške dva milióny a druhý vo výške 4,2 milióna eur. Ročná splátka istiny týchto úverov je 1,2 milióna eur a splácať sa začali až v roku 2014. Takže aj napriek takému výpadku, moji nominanti, keď už je o nich reč, dokázali uhrať hospodárenie so stratou cez 400.000 eur. Keby sme pokračovali v takom hospodárení ako minulé vedenie, bola by oveľa vyššia," zdôraznil Kotleba.

Beluský i Kotleba pripomenuli, že BBRSC sa podarilo aj v tomto roku ušetriť na nákupe posypového materiálu, keď cez komoditnú burzu nakúpili tonu soli za 68 eur, vlani to bolo 71 eur.

"Za bývalého vedenia sa nakupovala tona soli za 106 eur. Pri objeme spotrebovaného materiálu behom jednej zimy okolo 20.000 ton soli sme my už v roku 2014 ušetrili 700.000 eur," dodali.

V správe a údržbe BBRSC sú cesty II. a III. triedy v dĺžke 2556 km a 1107 mostných objektov, ktoré sú vo vlastníctve BBSK. Jej závody okrem Banskej Bystrice sídlia v Lučenci, v Rimavskej Sobote, Veľkom Krtíši, vo Zvolene a v Žiari nad Hronom.