Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Nedela 24. november 2024Meniny má Emília
< sekcia Banskobystrický kraj

Kauza tragickej nehody sanitky sa skončila, vodičke potvrdili trest

ilustračné foto Foto: TASR/AP

K nehode došlo večer 14. októbra 2010 a následky boli fatálne.

Banská Bystrica 22. júla (TASR) – Po takmer piatich rokoch skončila dnes na Krajskom súde v Banskej Bystrici kauza tragickej nehody sanitky na banskobystrickom sídlisku Sásová, pri ktorej zahynul uznávaný záchranár, lekár Andrej Faglic, a neskôr v nemocnici aj šofér sanitky Jozef Šárik. Vodičke Janke Donovalovej, ktorú obžaloba vinila zo zrážky jej auta, sanitky a autobusu, súd zamietol odvolanie a potvrdil trest odňatia slobody na jeden rok s podmienečným odkladom výkonu trestu na dva roky. Zároveň nesmie štyri roky sadnúť za volant. Tento rozsudok si vodička vypočula vo februári tohto roka na okresnom súde, ale až dnešným dňom sa stal právoplatný.

K nehode došlo večer 14. októbra 2010 a následky boli fatálne. Podľa obžaloby Donovalová, ktorá viedla osobné vozidlo Citroën, prichádzala pomaly na križovatku z vedľajšej cesty. Po hlavnej v tom čase uháňala sanitka k pacientovi. Jej auto nedalo prednosť záchranárskemu vozidlu a vošlo mu do jazdnej dráhy. Došlo k zrážke auta a sanitky, tá sa napokon čelne zrazila s protiidúcim autobusom.

Okresný súd v Banskej Bystrici vodičku trikrát spod rovnakej obžaloby oslobodil, pretože sa nepodarilo dokázať, že skutok spáchala. Odvolací súd však zakaždým zrušil oslobodzujúci rozsudok a kauzu mu vrátil späť. Okresný súd ju uznal vinnou zo spáchania prečinu usmrtenia až na štvrtý raz vo februári tohto roka. Svoju vinu dodnes odmieta. "Mrzí ma to, je mi ľúto, čo sa stalo, ale necítim vinu," tvrdila počas procesu.

"Nerozumiem, ako je možné trikrát niekoho oslobodiť a potom uznať zároveň vinu. To mi nejde do hlavy, ja tomu nerozumiem," konštatoval dnes obhajca vodičky Rastislav Urbáni.

Ten počas procesu argumentoval najmä tým, že k nehode došlo večer, rozhľadové podmienky pred vstupom do križovatky neboli dobré a sanitka sa bez zapnutej zvukovej signalizácie rútila rýchlosťou 110 km/h, a teda nemala právo prednostnej jazdy. Mohla ísť tak maximálne povolenou rýchlosťou 50 km/h. Keby takou rýchlosťou išla, jeho klientka, ktorá vchádzala do križovatky rýchlosťou 18 km/h, čo potvrdil aj znalec, ju mohla bezpečne prejsť.

Podľa záverov znalca sa pod tragickú nehodu podpísali dva faktory, a to nevhodná technika jazdy vodičky a rýchlosť sanitky. Ako dodal Urbáni, práve znalecký posudok bol najdôležitejší dôkaz. Na margo neho však odvolací senát uviedol, že "nie je naddôkaz, iba jeden z dôkazov".

Podľa prokuratúry práve nevhodná technika jazdy bola primárnym dôvodom nehody. Vodička sa pri vchádzaní na hlavnú cestu dostatočne nepresvedčila o prichádzajúcej prekážke, a preto ju nemožno zbaviť viny.