Škola vytvára podmienky pre inkluzívny prístup výchovy a vzdelávania, kde uplatňuje princíp pestovania hrdosti na rómsku národnosť prostredníctvom výučby rómskeho jazyka a histórie Rómov.
Autor TASR
Kremnica 8. júna (TASR) - Súkromné gymnázium Zefyrína Jimenéza Mallu v Kremnici, ako jediné gymnázium s vyučovaním rómskeho jazyka na Slovensku, umožnilo v tomto školskom roku 11 žiakom maturovať z predmetov ako na bežnom osemročnom gymnáziu, avšak s možnosťou maturity z rómskeho jazyka, histórie a reálií Rómov. Ako informovala riaditeľka školy Jana Tomová, z rómskeho jazyka úspešne maturovala aj študentka, ktorá nie je Rómka a učila sa ho ako cudzí jazyk.
"Táto národnostná a inkluzívna škola v Kremnici od roku 2008 prispieva k tomu, aby rómski študenti zo sociálne znevýhodneného prostredia získali stredoškolské vzdelanie s maturitou. Snahou školy je komplexným prístupom pomôcť riešiť ich bývanie, vzdelávanie, kultúru, zamestnanosť a sociálne poradenstvo, pretože školská úspešnosť dieťaťa nezávisí len od školy, ale aj od jeho životných podmienok," uviedla Tomová.
Škola preto podľa jej slov vytvára podmienky pre inkluzívny prístup výchovy a vzdelávania, kde uplatňuje princíp pestovania hrdosti na rómsku národnosť prostredníctvom výučby rómskeho jazyka a histórie Rómov a reálií a odbúravania bariér.
Zároveň spolupracuje s viacerými inštitúciami ako napríklad Ústavom romologických štúdií Fakulty sociálnych vied a zdravotníctva Univerzity Konštatína Filozofa v Nitre, Katedrou stredoeurópskych štúdií v oblasti romistiky Karlovej univerzity v Prahe a aktívne spolupracovala aj pri tvorbe učebných zdrojov pre rómsky jazyk s Univerzitou Graz. Taktiež spolupracuje so Štátnym pedagogickým ústavom na medzinárodnom projekte Erazmus+.
"Táto národnostná a inkluzívna škola v Kremnici od roku 2008 prispieva k tomu, aby rómski študenti zo sociálne znevýhodneného prostredia získali stredoškolské vzdelanie s maturitou. Snahou školy je komplexným prístupom pomôcť riešiť ich bývanie, vzdelávanie, kultúru, zamestnanosť a sociálne poradenstvo, pretože školská úspešnosť dieťaťa nezávisí len od školy, ale aj od jeho životných podmienok," uviedla Tomová.
Škola preto podľa jej slov vytvára podmienky pre inkluzívny prístup výchovy a vzdelávania, kde uplatňuje princíp pestovania hrdosti na rómsku národnosť prostredníctvom výučby rómskeho jazyka a histórie Rómov a reálií a odbúravania bariér.
Zároveň spolupracuje s viacerými inštitúciami ako napríklad Ústavom romologických štúdií Fakulty sociálnych vied a zdravotníctva Univerzity Konštatína Filozofa v Nitre, Katedrou stredoeurópskych štúdií v oblasti romistiky Karlovej univerzity v Prahe a aktívne spolupracovala aj pri tvorbe učebných zdrojov pre rómsky jazyk s Univerzitou Graz. Taktiež spolupracuje so Štátnym pedagogickým ústavom na medzinárodnom projekte Erazmus+.