Jej zrod skrsol čírou náhodou, tvrdí Dušan Zemko, autor publikácie.
Autor TASR
,aktualizované Podbrezová 12. februára (TASR) – Lanovka vo Chvatimechu, časti Podbrezovej, okres Brezno, oslavuje dnes 60. výročie svojho spustenia. "Jej zrod skrsol čírou náhodou," tvrdí Dušan Zemko, autor publikácie, ktorú vydal pri príležitosti jubilea prvého sprevádzkovania tejto lanovej dráhy. Záujemcovia nájdu výtlačky jeho brožúry v Mestskej knižnici v Brezne, v knižnici vo Valaskej a Hronci.
"Zrod lanovej dráhy vo Chvatimechu skrsol v hlave Gabriela Ťatliaka, vtedajšieho šéfkonštruktéra Strojární Piesok, ktorý sa vážne zranil na lyžovačke. Bol to človek, ktorý nedokázal len tak nečinne ležať. Na nemocničnom lôžku dostal myšlienku, pripravil podklady a predostrel ich vedeniu Strojární Piesok. Vedeniu sa zámer pozdával," uviedol autor publikácie Zemko.
"Výstavba bola definitívne odobrená 1. júla 1953 a v ten deň sa začalo aj s realizáciou stavby. Nebola jednoduchá, všetko sa robilo ručne. Napriek zložitým podmienkam, výstavba netrvala dlho. Stihli to za dva roky a prvé sprevádzkovanie sa datuje od 12. februára 1955," konštatoval Zemko.
Lanová dráha bola vybudovaná ako prvá svojho druhu na Slovensku. Mala jedinečnú konštrukciu. Poháňal ju 12,5-kilowattový elektromotor z údolnej stanice umiestnenej v nadmorskej výške 450 metrov, trasou dlhou 560 metrov s prevýšením 233 metrov do nadmorskej výšky 773 metrov, kde sa nachádzala horná stanica lanovky.
"Na oceľovom obežnom lane bolo umiestnených 34 jednomiestnych sedačiek. O bezpečnosť sa starali dva nezávislé brzdné systémy," priblížil autor publikácie. Ako dodal, ľudia, ktorí sa pričinili o existenciu lanovky, si zaslúžia obdiv a rešpekt.
"V súčasnosti lanovka akoby nemala gazdu. Nikto sa o ňu nestará. Nemá potrebné prevádzkové a revízne povolenia, čiže nemôže slúžiť verejnosti. Lanovka je stále plne funkčná, vďaka pár dobrovoľníkom je v dobrej kondícii, ale už potrebuje svoje. Je najvyšší čas, aby sa jej niekto seriózne ujal. Potrebovala by rekonštrukciu zameranú na zachovanie originality a autenticity, pretože je naozaj jedinečná. Je to skutočná technická pamiatka," zdôraznil Zemko.
Hoci lanovka vo Chvatimechu dnes nemá povolenie na prepravu osôb, využíva sa na prepravu nákladu na horskú chatu.
V roku 2006 jej Múzeum horských dopravných zariadení, sídliace v Berlíne, udelilo certifikát originality, čo si podľa Zemka lanovka určite zaslúži. Vďaka nej sa vraj naučilo lyžovať mnoho ľudí z regiónu Horehronia.
"Zrod lanovej dráhy vo Chvatimechu skrsol v hlave Gabriela Ťatliaka, vtedajšieho šéfkonštruktéra Strojární Piesok, ktorý sa vážne zranil na lyžovačke. Bol to človek, ktorý nedokázal len tak nečinne ležať. Na nemocničnom lôžku dostal myšlienku, pripravil podklady a predostrel ich vedeniu Strojární Piesok. Vedeniu sa zámer pozdával," uviedol autor publikácie Zemko.
"Výstavba bola definitívne odobrená 1. júla 1953 a v ten deň sa začalo aj s realizáciou stavby. Nebola jednoduchá, všetko sa robilo ručne. Napriek zložitým podmienkam, výstavba netrvala dlho. Stihli to za dva roky a prvé sprevádzkovanie sa datuje od 12. februára 1955," konštatoval Zemko.
Lanová dráha bola vybudovaná ako prvá svojho druhu na Slovensku. Mala jedinečnú konštrukciu. Poháňal ju 12,5-kilowattový elektromotor z údolnej stanice umiestnenej v nadmorskej výške 450 metrov, trasou dlhou 560 metrov s prevýšením 233 metrov do nadmorskej výšky 773 metrov, kde sa nachádzala horná stanica lanovky.
"Na oceľovom obežnom lane bolo umiestnených 34 jednomiestnych sedačiek. O bezpečnosť sa starali dva nezávislé brzdné systémy," priblížil autor publikácie. Ako dodal, ľudia, ktorí sa pričinili o existenciu lanovky, si zaslúžia obdiv a rešpekt.
"V súčasnosti lanovka akoby nemala gazdu. Nikto sa o ňu nestará. Nemá potrebné prevádzkové a revízne povolenia, čiže nemôže slúžiť verejnosti. Lanovka je stále plne funkčná, vďaka pár dobrovoľníkom je v dobrej kondícii, ale už potrebuje svoje. Je najvyšší čas, aby sa jej niekto seriózne ujal. Potrebovala by rekonštrukciu zameranú na zachovanie originality a autenticity, pretože je naozaj jedinečná. Je to skutočná technická pamiatka," zdôraznil Zemko.
Hoci lanovka vo Chvatimechu dnes nemá povolenie na prepravu osôb, využíva sa na prepravu nákladu na horskú chatu.
V roku 2006 jej Múzeum horských dopravných zariadení, sídliace v Berlíne, udelilo certifikát originality, čo si podľa Zemka lanovka určite zaslúži. Vďaka nej sa vraj naučilo lyžovať mnoho ľudí z regiónu Horehronia.