Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 22. november 2024Meniny má Cecília
< sekcia Banskobystrický kraj

Zmienka o leteckej katastrofe v Lome nad Rimavicou v tlači nebola

Havária sa stala v roku 1956, väčšina miestnych obyvateľov sa podrobnosti o nej dozvedela až v roku 2006.

Bratislava 7. septembra (TASR) – Jedna z najväčších povojnových leteckých katastrof v Československu sa stala 3. júla 1956 v časti Poľanská pri Lome nad Rimavicou. Väčšina miestnych obyvateľov sa podrobnosti o nej dozvedela až po odtajnení materiálov vojenskej vyšetrovacej správy v roku 2006, päťdesiat rokov po havárii.

Vtedajší režim tajil akékoľvek informácie o leteckej katastrofe. K miestu nehody sa nesmel nikto priblížiť. Miestni dlho špekulovali, že mohlo ísť o atentát, ak dôstojníci boli nepohodlní pre vtedajší režim.

Vďaka zdĺhavému úsiliu starostu Vetráka a ďalším zanietencom sa podarilo získať nielen vyšetrovaciu správu o nehode a ďalšie informácie o utajovanej katastrofe, ale v roku 2011 aj odhaliť pamätník, osadiť kríž a informačnú tabuľu. Z nej sa ľudia dozvedia, čo sa v osudný deň stalo. Sú na nej aj dobové fotografie.

Ako hovorí samostatná referentka Obecného úradu v Lome nad Rimavicou Katarína Chovancová, odvtedy sa tam vždy v júli koná pietna spomienka. "V tomto roku bola koncom júla, organizovali sme ju spoločne s ministerstvom obrany. Bola tu nastúpená čestná stráž, uskutočnil sa aj prelet stíhačky a za obete bola odslúžená svätá omša. Prišlo okolo 70 ľudí aj z okolitých dedín," dodáva.

Podľa Chovancovej by pietne miesto radi ešte viac skultúrnili a chceli by tam osadiť lavičky. Na tie však malá obec nemá peniaze. Miesto často navštevujú turisti zo Slovenska i Česka. Oficiálne informácie o leteckej katastrofe v Lome nad Rimavicou sú dostupné na webovej stránke ministerstva obrany.

"Havarované lietadlo D-47 patrilo prvej letke dopravného leteckého pluku. Počas celej cesty posádka dodržiavala vopred určený letový plán aj výšku 3000 metrov, hoci let mierne narúšali mraky. Let prebiehal v poriadku až do 15.09 h. Posádka vtedy nahlásila dispečerskému stanovisku Zvolen posledné údaje. O minútu ešte žiadala zameranie z goniometra Zvolen, ktoré okamžite dostala. Následne sa lietadlo pod ostrým uhlom zrútilo. Pri obrovskej explózii bol stroj rozmetaný na kusy a všetky osoby na palube boli na mieste mŕtve. Vyšetrovanie sa začalo ešte v ten deň vo večerných hodinách."

Ako sa ďalej uvádza, podľa záverov vyšetrovania nehodu spôsobili tri silné búrky, ktoré sa spojili v mieste preletu. Silný náraz vetra poškodil krídla a lietadlo sa stalo neovládateľné. Chybu urobil pozemný personál, keď pilotov neinformoval o blízkej búrke v smere letu a nenariadil im vyhnúť sa jej. Časť viny podľa vyšetrovania ide na vrub aj posádke, ktorá informácie o počasí nežiadala. Jeden z vinníkov nehody bol potrestaný výstrahou od nadriadeného generála, ďalší dostal päť dní väzenia na hlavnej strážnici.

Dôstojníci ČSĽA sa dočkali pamätníka len pred tromi rokmi

Žulový pamätník, pripomínajúci haváriu vojenského lietadla, odhalili v Poľanskej 29. júla 2011. Obec si od českého Vojenského historického archívu vyžiadala vyšetrovaciu správu o nehode, ktorá obsahuje aj menný zoznam obetí nešťastia. Tie sú vyryté do pamätníka na mieste nehody.

Vojenské lietadlo americkej výroby D-47 so šiestimi členmi posádky a náčelníkom kádrovej služby 22. výsadkovej brigády Bohumilom Bullom vzlietlo z pražského letiska Kbely. V Pardubiciach vyzdvihlo 14 ďalších dôstojníkov, väčšinou z intendačnej služby, ktorá mala na starosti hospodárenie a zásobovanie armády. Let smeroval do Prešova.

Očití svedkovia, ktorí sa vtedy nachádzali na poli neďaleko miesta pádu lietadla, hovorili o silnej búrke a počuli aj hukot motorov lietadla. Následne sa stroj strmhlav zrútil na zem. Trup lietadla bol vraj zaborený do zeme a v okolí desiatok metrov boli rozmetané telá vojakov a viaceré predmety. Lietadlu zrejme počas búrky odtrhlo časť výškového krídla. Strmhlavý pád bol už potom neodvratný. Okrem šiestich členov obsluhy lietadla tvorilo posádku aj 15 českých dôstojníkov.