Historický erb používalo mesto do roku 1976, kedy bol podľa nových heraldických pravidiel nahradený novým.
Autor TASR
Nová Baňa 13. októbra (TASR) - Náboženské motívy, ale aj výjavy z bežného života sú typické pre insitnú drevorezbu Štefana Trnku, ktorá je súčasťou stálej expozície novobanského Pohronského múzea. Miestni vedia, že jednou z nich je aj pôvodný kresťanský erb Novej Bane, ktorá bola kedysi slobodným kráľovským a banským mestom.
"Je na ňom sediaca Madonna s dieťaťom a pred nimi je postava kľačiaceho kráľa Ľudovíta I., ktorý im podával truhličku novobanského zlata ako dar," priblížila Jana Potocká z Pohronského múzea. Nachádzajú sa na ňom dva latinské texty. V hornej časti je napísané "Ak pán nestráži mesto, darmo bdie ten, kto ho stráži" a v spodnej časti je text "Nech požehná slávna svätá trojica naše mesto a jeho erb, nech pocíti naše kráľovské a banské mesto tvoju pomoc".
Takýto erb podľa Potockej používalo mesto do roku 1976, kedy bol podľa nových heraldických pravidiel nahradený novým. Erb bol totiž náročný na znázornenie. Ten súčasný nadväzuje na históriu mesta. Náboženské motívy, ale aj výjavy z bežného života sú typické pre insitnú drevorezbu Štefana Trnku, ktorá je súčasťou stálej expozície novobanského Pohronského múzea. Miestni vedia, že jednou z nich je aj pôvodný kresťanský erb Novej Bane, ktorá bola kedysi slobodným kráľovským a banským mestom. Na snímke pôvodný historický erb Novej Bane. Foto: TASR/Jana Vodnáková
"Je na ňom sediaca Madonna s dieťaťom a pred nimi je postava kľačiaceho kráľa Ľudovíta I., ktorý im podával truhličku novobanského zlata ako dar," priblížila Jana Potocká z Pohronského múzea. Nachádzajú sa na ňom dva latinské texty. V hornej časti je napísané "Ak pán nestráži mesto, darmo bdie ten, kto ho stráži" a v spodnej časti je text "Nech požehná slávna svätá trojica naše mesto a jeho erb, nech pocíti naše kráľovské a banské mesto tvoju pomoc".
Takýto erb podľa Potockej používalo mesto do roku 1976, kedy bol podľa nových heraldických pravidiel nahradený novým. Erb bol totiž náročný na znázornenie. Ten súčasný nadväzuje na históriu mesta. Náboženské motívy, ale aj výjavy z bežného života sú typické pre insitnú drevorezbu Štefana Trnku, ktorá je súčasťou stálej expozície novobanského Pohronského múzea. Miestni vedia, že jednou z nich je aj pôvodný kresťanský erb Novej Bane, ktorá bola kedysi slobodným kráľovským a banským mestom. Na snímke pôvodný historický erb Novej Bane. Foto: TASR/Jana Vodnáková
podotkla Potocká.
Koruna znázorňuje, že Nová Baňa bola slobodným kráľovským, banským mestom. Zlatá ľalia zase podľa Potockej patrónku mesta Pannu Máriu a zároveň je aj symbolom francúzskeho rodu Anjouovcov, ktorý udelil mestu práva a výsady.