Dona Pasquala mohli návštevníci vidieť a počuť prvýkrát 3. januára 1843 v Théâtre-Italien v Paríži a úspech bol triumfálny.
Autor TASR
Banská Bystrica 14. marca (TASR) – Štátna opera v Banskej Bystrici siahla po 19 rokoch po opere Gaetana Donizettiho Don Pasquale. Opera v troch dejstvách bude mať prvú premiéru 17. marca o 18.30 h a druhú 18. marca v rovnakom čase. Pod hudobné naštudovanie sa podpísal dirigent Igor Bulla, réžiu má Dana Dinková a dramaturgičkou je Alžbeta Lukáčová. V hlavnej úlohe Dona Pasquala sa predstaví Ivan Zvarík.
Opera Don Pasquale prešla sitom času a spomedzi viac ako 70 Donizettiho diel patrí k najuvádzanejším. Vytvoril ju na konci svojej umeleckej kariéry a jej jasavý charakter nijako nenaznačuje osobnostnú a fyzickú deštrukciu, ktorej skladateľ onedlho podľahol. Naplno v nej prejavil cit pre komiku, dramatickosť situácie i schopnosť ilustrovať jednotlivé postavy diela.
"Príbeh sa točí okolo klasickej komediálnej premisy - mladý pár chce milostnými intrigami zmariť nevhodné plány nadutého starého mládenca, ktorý sa chce sám oženiť. Aby mohli cieľ dosiahnuť, majú na pomoci inteligentného taktika. Samozrejme, mladá láska napokon zvíťazí nad stareckou pochabosťou a pokrytectvom. Všetko sa vyjasní a aktéri predstavenia zrejme budú žiť šťastne až do smrti," priblížili dnes tvorcovia operného predstavenia.
"Donizetti je skladateľom, ktorý patrí k začiatku 19. storočia, ranému romantizmu, kedy opera bola niečo ako pre nás populárna hudba. Opery vznikali skoro denne, ako na bežiacom páse. Niektoré prešli sitom času a i dnes vládnu súčasným operným scénam. Donizettiho Don Pasquale je jedna z nich. Vznikla za 11 dní, čo teda znie skoro až škandalózne, ale na tú dobu to nebolo nič nezvyčajné. Jeho súpútnici Rossini bol na konci kariéry a Bellini už po smrti. Donizetti bol v podstate jediným, kto dokázal silný dopyt po opere saturovať. Tlak objednávok na nové diela bol obrovský. Operou Don Pasquale sa mu podarilo vytvoriť nadčasové dielo, ktoré ľudí baví," priblížila dramaturgička Lukáčová s tým, že táto komická opera nesleduje žiadne filozofické zápletky. Diváci sa pri nej pobavia a vypočujú si krásny spev a hudbu.
Dona Pasquala mohli návštevníci vidieť a počuť prvýkrát 3. januára 1843 v Théâtre-Italien v Paríži a úspech bol triumfálny. Pôsobivé dielo disponuje humorom, vnútorným espritom a páčivými melódiami. Jeho orchestrálna zložka zodpovedá dobovým štandardom s jasným dôrazom na spev.
Opera Don Pasquale prešla sitom času a spomedzi viac ako 70 Donizettiho diel patrí k najuvádzanejším. Vytvoril ju na konci svojej umeleckej kariéry a jej jasavý charakter nijako nenaznačuje osobnostnú a fyzickú deštrukciu, ktorej skladateľ onedlho podľahol. Naplno v nej prejavil cit pre komiku, dramatickosť situácie i schopnosť ilustrovať jednotlivé postavy diela.
"Príbeh sa točí okolo klasickej komediálnej premisy - mladý pár chce milostnými intrigami zmariť nevhodné plány nadutého starého mládenca, ktorý sa chce sám oženiť. Aby mohli cieľ dosiahnuť, majú na pomoci inteligentného taktika. Samozrejme, mladá láska napokon zvíťazí nad stareckou pochabosťou a pokrytectvom. Všetko sa vyjasní a aktéri predstavenia zrejme budú žiť šťastne až do smrti," priblížili dnes tvorcovia operného predstavenia.
"Donizetti je skladateľom, ktorý patrí k začiatku 19. storočia, ranému romantizmu, kedy opera bola niečo ako pre nás populárna hudba. Opery vznikali skoro denne, ako na bežiacom páse. Niektoré prešli sitom času a i dnes vládnu súčasným operným scénam. Donizettiho Don Pasquale je jedna z nich. Vznikla za 11 dní, čo teda znie skoro až škandalózne, ale na tú dobu to nebolo nič nezvyčajné. Jeho súpútnici Rossini bol na konci kariéry a Bellini už po smrti. Donizetti bol v podstate jediným, kto dokázal silný dopyt po opere saturovať. Tlak objednávok na nové diela bol obrovský. Operou Don Pasquale sa mu podarilo vytvoriť nadčasové dielo, ktoré ľudí baví," priblížila dramaturgička Lukáčová s tým, že táto komická opera nesleduje žiadne filozofické zápletky. Diváci sa pri nej pobavia a vypočujú si krásny spev a hudbu.
Dona Pasquala mohli návštevníci vidieť a počuť prvýkrát 3. januára 1843 v Théâtre-Italien v Paríži a úspech bol triumfálny. Pôsobivé dielo disponuje humorom, vnútorným espritom a páčivými melódiami. Jeho orchestrálna zložka zodpovedá dobovým štandardom s jasným dôrazom na spev.