Festival MIMOS organizuje miestne kamenné divadlo L'ODYSSÉE, ktoré je aj Národným inštitútom mimického a pohybového umenia.
Autor TASR
Kremnica 14. augusta (TASR) - Nové medzinárodné kontakty i rokovania s divadlami, ktoré by mohli vystúpiť na Slovensku, priniesla členom Kremnického divadla v podzemí nedávna účasť na 36. ročníku medzinárodného festivalu mimického a pohybového umenia MIMOS vo francúzskom meste Périgueux.
"Návšteva nás tiež obohatila o námety a skúsenosti pri organizácii nášho vlastného projektu Amplión v Banskej Štiavnici," povedal pre TASR člen kremnického divadla Ján Fakla.
Ako pokračoval, festival MIMOS organizuje miestne kamenné divadlo L'ODYSSÉE, ktoré je aj Národným inštitútom mimického a pohybového umenia. "Koná sa na 20 scénach v divadlách, kaplnkách či cirkusovom kubuse, ale najmä na námestiach, parkoch, školských dvoroch i moderných urbánnych priestoroch," priblížil.
Festival vznikol v roku 1983 na počesť legendárneho francúzskeho míma Marcela Marceau. "Jeho riaditeľom bol niekoľko rokov aj slovenský rodák a dramaturg Peter Bu, ktorý z festivalu urobil veľkú medzinárodnú udalosť," doplnil Fakla.
Festival vo francúzskom meste Périgueux však svoju dramaturgiu neobmedzuje len na tradičnú pantomímu, ale je otvorený všetkým moderným formám mimického, gestického a pohybového umenia – od klaunov, cez burlesku, akrobatov, nový cirkus, pouličné a tanečné divadlo, vizuálne a bábkarské umenie, divadlo objektov aj nových technológií. Festival je okrem profesionálnych umeleckých skupín aj štartovacou platformou pre začínajúcich umelcov a najmä študentské prezentácie.
Aj keď väčšina z desiatok predstavení bola nonverbálna, výnimočný bol podľa Faklu zážitok, ktorý poskytla napríklad mladá, pôvodom fínska dvojica Elice Abonce Muhonen & Sanja Kosonen v novocirkusovej klauniáde CAPILOTRACTÉES, v ktorej okrem škandinávskeho humoru predviedli aj tanečnú akrobaciu, boli zavesené za vlasy.
"Vtipný a majstrovsky pohybovo prepracovaný bol aj príbeh bezdomovca prebíjajúceho sa krutým kapitalizmom s názvom ÚNIK v podaní francúzskeho herca Matiusa Pileta," pripomenul Fakla.
Veľmi zábavné bolo podľa neho aj španielske Cor de Teatre, ktoré v pohybovo-muzikálovom kabarete ALLEGRO nielen parodovalo najväčšie operné árie, ale pomocou prepracovanej choreografie sólistov a zboru vytváralo nespočetné komické situácie a skvelý hudobno-pohybový humor.
"Inšpiratívne bolo aj využitie verejných priestorov mesta. Hralo sa takmer všade, kde sa len dalo, najmä na turistami preplnených kamenných námestíčkach, v parkoch a záhradách," pokračoval.
Členov slovenského divadla zaujala aj vysoko profesionálna organizácia festivalu, najmä spolupráca s miestnou políciou, ktorá spolu s dobrovoľníkmi prísne, ale pritom ľudsky dozerala na bezpečnosť umelcov aj divákov.
Účasť členov kremnického divadla na festivale vo francúzskom meste Périgueux podporil z verejných zdrojov Fond na podporu umenia.
"Návšteva nás tiež obohatila o námety a skúsenosti pri organizácii nášho vlastného projektu Amplión v Banskej Štiavnici," povedal pre TASR člen kremnického divadla Ján Fakla.
Ako pokračoval, festival MIMOS organizuje miestne kamenné divadlo L'ODYSSÉE, ktoré je aj Národným inštitútom mimického a pohybového umenia. "Koná sa na 20 scénach v divadlách, kaplnkách či cirkusovom kubuse, ale najmä na námestiach, parkoch, školských dvoroch i moderných urbánnych priestoroch," priblížil.
Festival vznikol v roku 1983 na počesť legendárneho francúzskeho míma Marcela Marceau. "Jeho riaditeľom bol niekoľko rokov aj slovenský rodák a dramaturg Peter Bu, ktorý z festivalu urobil veľkú medzinárodnú udalosť," doplnil Fakla.
Festival vo francúzskom meste Périgueux však svoju dramaturgiu neobmedzuje len na tradičnú pantomímu, ale je otvorený všetkým moderným formám mimického, gestického a pohybového umenia – od klaunov, cez burlesku, akrobatov, nový cirkus, pouličné a tanečné divadlo, vizuálne a bábkarské umenie, divadlo objektov aj nových technológií. Festival je okrem profesionálnych umeleckých skupín aj štartovacou platformou pre začínajúcich umelcov a najmä študentské prezentácie.
Aj keď väčšina z desiatok predstavení bola nonverbálna, výnimočný bol podľa Faklu zážitok, ktorý poskytla napríklad mladá, pôvodom fínska dvojica Elice Abonce Muhonen & Sanja Kosonen v novocirkusovej klauniáde CAPILOTRACTÉES, v ktorej okrem škandinávskeho humoru predviedli aj tanečnú akrobaciu, boli zavesené za vlasy.
"Vtipný a majstrovsky pohybovo prepracovaný bol aj príbeh bezdomovca prebíjajúceho sa krutým kapitalizmom s názvom ÚNIK v podaní francúzskeho herca Matiusa Pileta," pripomenul Fakla.
Veľmi zábavné bolo podľa neho aj španielske Cor de Teatre, ktoré v pohybovo-muzikálovom kabarete ALLEGRO nielen parodovalo najväčšie operné árie, ale pomocou prepracovanej choreografie sólistov a zboru vytváralo nespočetné komické situácie a skvelý hudobno-pohybový humor.
"Inšpiratívne bolo aj využitie verejných priestorov mesta. Hralo sa takmer všade, kde sa len dalo, najmä na turistami preplnených kamenných námestíčkach, v parkoch a záhradách," pokračoval.
Členov slovenského divadla zaujala aj vysoko profesionálna organizácia festivalu, najmä spolupráca s miestnou políciou, ktorá spolu s dobrovoľníkmi prísne, ale pritom ľudsky dozerala na bezpečnosť umelcov aj divákov.
Účasť členov kremnického divadla na festivale vo francúzskom meste Périgueux podporil z verejných zdrojov Fond na podporu umenia.