Štyri cykly výučby rozložené na obdobie štyroch rokov, počas ktorých sa záujemca dokonale naučí zvládnuť výrobu pastierskych hudobných nástrojov, vrátane fujary, štartujú tento víkend.
Autor TASR
Zvolen 18. októbra (TASR) - Štyri cykly výučby rozložené na obdobie štyroch rokov, počas ktorých sa záujemca dokonale naučí zvládnuť výrobu pastierskych hudobných nástrojov, vrátane fujary, štartujú tento víkend v Kyslinkách pod Poľanou. "Prihlásených máme 25 ľudí. Účastníci tvorivých dielní budú pritom počas štyroch rokov súčasťou spoločenstva fundovaných odborníkov, ktorí sa snažia o zachovanie kultúrneho dedičstva našich predkov," uviedla pre TASR Lýdia Milanová z občianskeho združenia Duša fujary, ktoré je organizátorom dielní.
Po prvom cykle, ktorý je zameraný na výrobu pastierskej píšťaly, bude nasledovať výroba fujary, ďalej rôzne techniky zdobenia a nakoniec výroba zdobenej fujary.
V rámci prvej tvorivej dielne účastníci dostanú materiál na výrobu trojdierkovej píšťaly, naučia sa základné postupy výroby hlásnice, rozmeranie dierok a ako zvládnuť základnú povrchovú úpravu. Tieto postupy v ďalšom cykle využijú pri výrobe fujary, na ktorú si ale musí každý účastník priniesť svoju vysušenú bazu.
Podľa Milanovej veľa amatérskych výrobcov fujár nemá dnes poznatky o histórii vzniku aerofónov a neriadia sa tradičnými výrobnými postupmi. Fujara je síce najatraktívnejším hudobným nástrojom medzi pastierskymi píšťalami, ale väčšina výrobcov nemá predstavu o etapách historického vývoja. "Fujara je najmladšou píšťalou zo všetkých aerofónov a je vrcholom vývojového stupňa. Je potrebné vnímať fujaru v kontexte jej vývoja," uviedla.
V minulosti sa v rámci súťaže Instrumentum Excellens v Detve organizovali súťaže výrobcov pastierskych píšťal. Celá súťaž bola ale zameraná na tradičné výrobné postupy. V súčasnosti začali výrobcovia používať výdobytky modernej techniky (presné metre, ladičky, vlhkomery, digitálne nahrávanie zvuku) a kvalita fujár a píšťal sa po hudobnej stránke veľmi zlepšila. "Tento aspekt sa doteraz prehliadal a pritom je viditeľný a podstatný," zdôraznila.
Fujarové dielne povedie Dušan Holík, ktorý je dlhoročným propagátorom fujary a hry na ňu. Je absolventom konzervatória na dychové nástroje. Dlhé roky vyučoval v základnej umeleckej škole hru na pastierske píšťaly z nôt. Za sebou má množstvo nahrávok s fujarou a píšťalkami. Je zakladateľom medzinárodného fujarového festivalu Duša fujary. Vytvoril dosiaľ jedinú komplexnú metodiku hry na fujaru Fujarový spevník a Školu hry na píšťalku v písomnej, grafickej, obrazovej a zvukovej forme. Už 20 rokov spolupracuje s ÚĽUV-om ako výrobca pastierskych ľudových hudobných nástrojov vrátane fujary.
Podujatie z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.
Po prvom cykle, ktorý je zameraný na výrobu pastierskej píšťaly, bude nasledovať výroba fujary, ďalej rôzne techniky zdobenia a nakoniec výroba zdobenej fujary.
V rámci prvej tvorivej dielne účastníci dostanú materiál na výrobu trojdierkovej píšťaly, naučia sa základné postupy výroby hlásnice, rozmeranie dierok a ako zvládnuť základnú povrchovú úpravu. Tieto postupy v ďalšom cykle využijú pri výrobe fujary, na ktorú si ale musí každý účastník priniesť svoju vysušenú bazu.
Podľa Milanovej veľa amatérskych výrobcov fujár nemá dnes poznatky o histórii vzniku aerofónov a neriadia sa tradičnými výrobnými postupmi. Fujara je síce najatraktívnejším hudobným nástrojom medzi pastierskymi píšťalami, ale väčšina výrobcov nemá predstavu o etapách historického vývoja. "Fujara je najmladšou píšťalou zo všetkých aerofónov a je vrcholom vývojového stupňa. Je potrebné vnímať fujaru v kontexte jej vývoja," uviedla.
V minulosti sa v rámci súťaže Instrumentum Excellens v Detve organizovali súťaže výrobcov pastierskych píšťal. Celá súťaž bola ale zameraná na tradičné výrobné postupy. V súčasnosti začali výrobcovia používať výdobytky modernej techniky (presné metre, ladičky, vlhkomery, digitálne nahrávanie zvuku) a kvalita fujár a píšťal sa po hudobnej stránke veľmi zlepšila. "Tento aspekt sa doteraz prehliadal a pritom je viditeľný a podstatný," zdôraznila.
Fujarové dielne povedie Dušan Holík, ktorý je dlhoročným propagátorom fujary a hry na ňu. Je absolventom konzervatória na dychové nástroje. Dlhé roky vyučoval v základnej umeleckej škole hru na pastierske píšťaly z nôt. Za sebou má množstvo nahrávok s fujarou a píšťalkami. Je zakladateľom medzinárodného fujarového festivalu Duša fujary. Vytvoril dosiaľ jedinú komplexnú metodiku hry na fujaru Fujarový spevník a Školu hry na píšťalku v písomnej, grafickej, obrazovej a zvukovej forme. Už 20 rokov spolupracuje s ÚĽUV-om ako výrobca pastierskych ľudových hudobných nástrojov vrátane fujary.
Podujatie z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.