Ako pre médiá uviedol architekt Igor Teplan, dnes navrhovaný objekt neintegruje, nevytvára "spájajúci dopravný terminál", ktorý by bezbariérovo spojil to, čo spojiť má.
Autor TASR
Banská Bystrica 15. februára (TASR) – Banskobystrickí architekti odovzdali primátorovi Jánovi Noskovi otvorený list, pod ktorým je podpísaných 26 architektov – občanov Banskej Bystrice. Tlmočia v ňom nespokojnosť s plánovanou výstavbou v priestore autobusovej stanice. "Záleží nám na zdravom územnom rozvoji mesta," tvrdia zástupcovia architektonickej obce. List primátorovi odovzdali v piatok (13.2.) na spoločnom stretnutí.
Ako konštatovali, už dlhšie obdobie sledujú snahy mesta o riešenie problému autobusovej stanice. "Nie je nám ľahostajná budúcnosť hlavného dopravného uzla v meste a po opätovnom predstavení projektu v priestore autobusovej stanice v médiách sme sa podrobnejšie oboznámili so zverejneným návrhom Terminalu Shopping Centrum Banská Bystrica," informovali architekti. Podľa nich však to, čo je navrhnuté ako autobusová stanica, je skôr nákupné centrum plánované na území autobusovej stanice.
Ako pre médiá uviedol architekt Igor Teplan, dnes navrhovaný objekt neintegruje, nevytvára "spájajúci dopravný terminál", ktorý by bezbariérovo spojil to, čo spojiť má, a umožnil čo najjednoduchšie prestupy cestujúcich na vlak, diaľkové autobusy, prímestskú dopravu, MHD a osobné autá.
"Návrh koncepcie nevychádza dostatočne v ústrety cestujúcim. Vzdialenosť medzi stredom autobusových nástupíšť a halou vlakovej stanice je viac ako 300 metrov. Cestujúci s batožinou tak bude musieť pešo prekonať najmenej túto vzdialenosť cez nákupné stredisko. V predloženom zámere je nedostatočne zdokumentované dopravné riešenie vo väzbe na územný plán mesta, navrhované dopravné napojenie vytvára bariéry pre budúci integrovaný dopravný uzol. Snaha vysporiadať sa s kombinovanou dopravou v stiesnenom priestore naráža na priestorové obmedzenia, ktoré nedávajú predpoklad bezkolíznej dopravy," vysvetlil Teplan.
"Sme presvedčení, že je možné vybudovať dobre fungujúci dopravný terminál a zároveň vytvoriť priestor pre investora, ktorý si vedľa tejto prioritnej funkcie alebo ako súčasť tejto funkcie môže vybudovať zamýšľanú komerčnú náplň, hoci aj vo väčších objemoch, ako doteraz plánoval," tlmočil Teplan stanovisko kolegov architektov.
Zdôraznil, že architekti nemajú záujem brzdiť žiadneho investora. Primátorovi navrhujú prehodnotiť a spoločne s investorom rekonštrukcie železničnej stanice a s investorom autobusovej stanice prerokovať možnosť zakomponovania integrovaného dopravného terminálu tak, aby bol službou občanom a návštevníkom mesta. Rovnako odporúčajú využiť možnosť čerpania zdrojov z eurofondov na vybudovanie integrovanej dopravy ako verejného záujmu a informovať o tejto možnosti investorov.
"Považujeme za vec našej cti upozorniť na problémy a úskalia, ktoré sme štúdiom podkladov a vzájomnými rozpravami nad problémom obnažili. Predložený projekt nepovažujeme za vhodné riešenie pre naše mesto," dodal Teplan.
Zástupcovia architektonickej obce mesta na stretnutí s primátorom pripomenuli, že ponúkajú odbornú spoluprácu pre pomoc v oblasti rozvoja mesta.
Ako konštatovali, už dlhšie obdobie sledujú snahy mesta o riešenie problému autobusovej stanice. "Nie je nám ľahostajná budúcnosť hlavného dopravného uzla v meste a po opätovnom predstavení projektu v priestore autobusovej stanice v médiách sme sa podrobnejšie oboznámili so zverejneným návrhom Terminalu Shopping Centrum Banská Bystrica," informovali architekti. Podľa nich však to, čo je navrhnuté ako autobusová stanica, je skôr nákupné centrum plánované na území autobusovej stanice.
Ako pre médiá uviedol architekt Igor Teplan, dnes navrhovaný objekt neintegruje, nevytvára "spájajúci dopravný terminál", ktorý by bezbariérovo spojil to, čo spojiť má, a umožnil čo najjednoduchšie prestupy cestujúcich na vlak, diaľkové autobusy, prímestskú dopravu, MHD a osobné autá.
"Návrh koncepcie nevychádza dostatočne v ústrety cestujúcim. Vzdialenosť medzi stredom autobusových nástupíšť a halou vlakovej stanice je viac ako 300 metrov. Cestujúci s batožinou tak bude musieť pešo prekonať najmenej túto vzdialenosť cez nákupné stredisko. V predloženom zámere je nedostatočne zdokumentované dopravné riešenie vo väzbe na územný plán mesta, navrhované dopravné napojenie vytvára bariéry pre budúci integrovaný dopravný uzol. Snaha vysporiadať sa s kombinovanou dopravou v stiesnenom priestore naráža na priestorové obmedzenia, ktoré nedávajú predpoklad bezkolíznej dopravy," vysvetlil Teplan.
"Sme presvedčení, že je možné vybudovať dobre fungujúci dopravný terminál a zároveň vytvoriť priestor pre investora, ktorý si vedľa tejto prioritnej funkcie alebo ako súčasť tejto funkcie môže vybudovať zamýšľanú komerčnú náplň, hoci aj vo väčších objemoch, ako doteraz plánoval," tlmočil Teplan stanovisko kolegov architektov.
Zdôraznil, že architekti nemajú záujem brzdiť žiadneho investora. Primátorovi navrhujú prehodnotiť a spoločne s investorom rekonštrukcie železničnej stanice a s investorom autobusovej stanice prerokovať možnosť zakomponovania integrovaného dopravného terminálu tak, aby bol službou občanom a návštevníkom mesta. Rovnako odporúčajú využiť možnosť čerpania zdrojov z eurofondov na vybudovanie integrovanej dopravy ako verejného záujmu a informovať o tejto možnosti investorov.
"Považujeme za vec našej cti upozorniť na problémy a úskalia, ktoré sme štúdiom podkladov a vzájomnými rozpravami nad problémom obnažili. Predložený projekt nepovažujeme za vhodné riešenie pre naše mesto," dodal Teplan.
Zástupcovia architektonickej obce mesta na stretnutí s primátorom pripomenuli, že ponúkajú odbornú spoluprácu pre pomoc v oblasti rozvoja mesta.