Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Nedela 24. november 2024Meniny má Emília
< sekcia Banskobystrický kraj

Banskobystrický samospravný kraj má riešenie v prípade RegioJetu

Ilustračná snímka Foto: TASR/ Jozef Ďurník.

Bude im vydávať licencie dovtedy, kým nezavládnu konkurenčný boj.

Banská Bystrica 27. septembra (TASR) - Banskobystrický samosprávny kraj (BBSK) víta príchod súkromných dopravcov do verejnej autobusovej dopravy, pretože len nové firmy môžu priniesť skutočné konkurenčné prostredie a ukázať na neefektívne hospodárenie zabehnutých" firiem. Pre TASR to konštatoval riaditeľ Úradu BBSK Milan Uhrík.

"Zmluvy s vysúťaženými verejnými dopravcami SAD Lučenec a SAD Zvolen, ktoré už sedem rokov zabezpečujú verejnú autobusovú dopravu na území BBSK, považujeme pre kraj za veľmi nevýhodné. Ako principiálny problém vnímame fakt, že zmluvy sú koncipované tak, že motivujú verejných dopravcov vytvárať stratu, ktorá im bude za každých okolností preplácaná," uviedol Uhrík.

BBSK poukazuje i na predražené nákupy autobusov u týchto dopravcov. "Pre zaujímavosť sme skúsili inkognito osloviť predajcov autobusov so žiadosťou o cenovú ponuku na kúpu jedného autobusu a boli sme prekvapení, keď nám ponúkli približne o tretinu nižšiu cenu, než za akú nakupujú autobusy vo verejných obstarávaniach vo veľkých množstvách SAD-ky. Po tom, čo sme prezradili našu identitu, však predajcovia autobusov s nami ďalej odmietli komunikovať," vysvetlil Uhrík.

Podľa neho na čudné praktiky poukázali aj viaceré kontroly, ktoré kraj u týchto dopravcov vykonal. "Pre ilustráciu aspoň jeden príklad. SAD Lučenec prenajíma všetky plochy svojich autobusov za pár stoviek eur mesačne schránkovej reklamnej agentúre, ktorej tržby sú podľa verejne dostupných účtovných výkazov rádovo v miliónoch eur. Žiaľ, nepodarilo sa nám danú reklamnú agentúru skontaktovať, nakoľko sme nenašli jej firemné sídlo a ani žiadnu webstránku. Na firmu, ktorá zarába milióny eur, je to minimálne čudné. V každom prípade, čoskoro budeme verejnosť informovať o výsledkoch našich zistení v tejto kauze," zdôraznil Uhrík.

Ako upozornil, ukážkovým príkladom vzťahov existujúcich a nových dopravcov sú problémy spojené s akceptáciou autobusovej dopravy spoločnosti RegioJet. Tento dopravca sa pokúšal získať licencie v Nitrianskom a Bratislavskom kraji, ale ani v jednom prípade nepochodil.

"Následne sa RegioJet obrátil so žiadosťou o vydanie licencie aj na vedenie BBSK. Po overení, že dané linky RegioJet-u nebudú v súbehu s verejnými linkami, čiže nebudú "kradnúť" cestujúcich verejným dopravcom SAD Zvolen a SAD Lučenec, sa predseda BBSK rozhodol tomuto dopravcovi vydať licenciu. Jeho príchod priniesol do autobusovej dopravy skutočné konkurenčné prostredie, jednak v cene, ale aj v kvalite ponúkaných služieb. Je však zrejmé, že niekomu prekáža fakt, že RegioJet narušil rozdelenie dopravných území a ziskov," konštatoval Uhrík.

Ako poznamenal v súvislosti s protestmi prokurátora a licenciou vydanou zo strany BBSK, ak bude treba, kraj bude RegioJet-u vydávať licencie dovtedy, kým v oblasti verejnej dopravy nezavládne transparentnosť a konkurenčný boj. "Naším cieľom je efektívne fungujúca verejná doprava. Odmietame brať ohľady na kamarátske kšefty záujmových skupín, ktoré už desiatky rokov rozkrádajú Slovensko," dodal Uhrík.