Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Streda 27. november 2024Meniny má Milan
< sekcia Banskobystrický kraj

VIDEO: Simulované nehody v tuneloch na D3 preverili záchranárov

Na snímke simulovaná dopravná nehoda a zásah zložiek Integrovaného záchranného systému pred portálom tunela Svrčinovec dňa 10. mája 2017. Foto: FOTO TASR - Erika Ďurčová

Simulovaná dopravná nehoda s požiarom boal v tuneli Svrčinovec a dopravná nehoda s únikom nebezpečnej látky pred portálom tunela Poľana.

Svrčinovec 10. mája (TASR) – Súčinnosť zložiek Integrovaného záchranného systému (IZS) a Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) dnes preverila simulovaná dopravná nehoda s požiarom v tuneli Svrčinovec a dopravná nehoda s únikom nebezpečnej látky pred portálom tunela Poľana, ktoré sú súčasťou úseku diaľnice D3 Svrčinovec - Skalité.



Podľa vedúceho oddelenia operatívno-technického Krajského riaditeľstva Hasičského a záchranného zboru (KR HaZZ) v Žiline Karola Kántora bude Žilinský kraj špecifický väčším počtom diaľničných tunelov. "Precvičili sme si činnosti súvisiace s požiarom v tuneli. Zásah v tuneli je iný v tom, že je to uzavretý priestor. Sú tam rôzne technológie a evakuácia je sťažená. Jednak zvýšeným počtom ľudí, sťažením podmienok rôznymi prekážkami a, samozrejme, pri požiari je vysoká teplota a problém so zadymením. Čiže osoby v tuneli majú zlú orientáciu," povedal Kántor.

Hovorkyňa NDS Michaela Michalová doplnila, že cvičenie sa uskutočnilo v tuneloch, ktoré motoristi prvýkrát otestujú už o niekoľko týždňov. "Oba tunely sú jednorúrové a doprava v nich je obojsmerná. Dlhší je tunel Poľana s 893 metrami, tunel Svrčinovec má dĺžku 409 metrov. Počet jednorúrových tunelov na Slovensku sa s novými prírastkami zvýši na štyri. NDS v nich v poslednom období zaviedla niekoľko noviniek. Za dverami každého núdzového východu sme umiestnili transportné vozíky, ktorými je možné raneného jednoducho odviezť do bezpečia. Okrem toho sme vo všetkých tuneloch unifikovali dvere SOS na oranžovú farbu a dvere únikových východov na zelenú, so zelenými LED svetlami po obvode. Zlepšila sa tak orientácia vodičov v tuneloch," uviedla Michalová.

Novovybudované tunely Svrčinovec a Poľana sú podľa nej prvými tunelmi na Slovensku, v ktorých použili dymové hlásiče na presnejšiu identifikáciu pohybu dymu v tuneli. "V tuneli Poľana sme zaviedli ešte jednu novinku. Každý ventilátor tu má tzv. control box, ktorý automaticky vyhodnocuje situáciu, čo umožňuje presnejšiu reguláciu vetrania, ktorého cieľom je udržanie dymu čo najdlhší čas pod stropom. Táto skutočnosť je pri jednorúrových tuneloch veľmi dôležitá," podotkla hovorkyňa NDS.

Cvičenie malo podľa nej motoristov upozorniť na dôležitosť správneho chovania, keby sa takáto situácia v tuneli naozaj stala. „V prípade dopravnej nehody treba rozblikať vozidlo, obliecť si reflexnú vestu a utekať do najbližšej SOS kabíny zavolať operátorovi tunela. V prípade požiaru závisí od jeho intenzity. Ak je slabý, tak v SOS kabíne sa nachádza hasiaci prístroj, ktorý je možné využiť. Ak je požiar rozsiahly, tak to najlepšie, čo môžete urobiť, je odstaviť vozidlo čo najbližšie pri obrubníku, vypnúť motor, nechať kľúče v zapaľovaní a utekať k najbližšiemu únikovému východu,“ dodala Michalová.