Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 28. november 2024
< sekcia Banskobystrický kraj

Štátna opera končí rok už tradične operetou, zaznie Grófka Marica

Na snímke budova Štátnej opery Banská Bystrica 5. decembra 2017. Foto: TASR - Branislav Račko

Prvá premiéra je na programe 8. decembra o 18.30 h, druhá 9. decembra v rovnakom čase.

Banská Bystrica 5. decembra (TASR) – Štátna opera v Banskej Bystrici už tradične zakončí rok operetou, tentoraz dielom Emmericha Kálmána Grófka Marica. Prvá premiéra je na programe 8. decembra o 18.30 h, druhá 9. decembra v rovnakom čase. Pod dirigentskou taktovkou Mariána Vacha a režisérskou Tomáša Pilařa sa v hlavných úlohách predstavia sólisti Katarína Procházková a Helena Becse Szabo v postave grófky Marice a ako gróf Tasilo Dušan Šimo a Peter Malý.

Ako v utorok na tlačovej besede priblížila dramaturgička opery Alžbeta Lukáčová, po tom, čo Kálmánova opereta Čardášová princezná prekonala všetky očakávania a stala sa absolútnym hitom divadelných scén Európy a Ameriky, zdalo sa, že ju už nemôže nič prekonať.

Na snímke dramaturgička Alžbeta Lukáčová počas tlačovej konferencie Štátnej opery Banská Bystrica v súvislosti s premiérou operety E. Kálmán: Grófka Marica.
Foto: TASR - Branislav Račko


"Kálmán stál pred neľahkou úlohou prekročiť svoj tieň a uspokojiť tak mimoriadny dopyt po operete, ktorá bola v skladateľových rukách typickým rakúsko-uhorským alebo presnejšie uhorsko-rakúskym produktom. Bola to výzva, ktorú perfektne naplnil. Čardášová princezná napokon ostala na svojom piedestáli, ale vzniklo zrejme najobľúbenejšie dielo kráľa maďarskej operety Grófka Marica. Kálmán bol veľmi dobrý melodik, cítil, čo hýbe svetom, čo je populárne a to tam zakomponoval," konštatovala Lukáčová.

Na snímke sólista Šimon Svitok počas tlačovej konferencie Štátnej opery Banská Bystrica v súvislosti s premiérou operety E. Kálmán: Grófka Marica.
Foto: TASR - Branislav Račko


Opereta v troch dejstvách mala svetovú premiéru v roku 1924 v rakúskom Theater an der Wien a zaznamenala veľký úspech. V priebehu niekoľkých rokov ju hralo každé veľké divadlo na svete.

Na snímke sólista Peter Malý počas tlačovej konferencie Štátnej opery Banská Bystrica v súvislosti s premiérou operety E. Kálmán: Grófka Marica.
Foto: TASR - Branislav Račko


V Štátnej opere sa režisérskeho vedenia ujal Pilař, ktorý patrí k najvyhľadávanejším mladým českým operným režisérom. Na konte má bezmála 60 vlastných inscenácií a od sezóny 2014/2015 je šéfom plzenskej opery. Časopis Forbes ho vyhodnotil ako jedného z 30 ľudí mladších ako 30 rokov s mimoriadnymi profesijnými úspechmi.

Na snímke sólistka Helena Becse-Szabóová počas tlačovej konferencie Štátnej opery Banská Bystrica v súvislosti s premiérou operety E. Kálmán: Grófka Marica.
Foto: TASR - Branislav Račko


"Opereta musí byť veľmi dobre vyváženou kombináciou činohry, spevu a tanca. Vo všetkých týchto disciplínach musí byť majstrovská. Možno preto ju ako režisér často považujem za náročnejší žáner, pretože v operete sa neschová jediné hluché miesto. Všetko sa musí dokonale prelínať, nestrácať na tempe a hlavne opereta musí hovoriť priamočiaro," uviedol Pilař s tým, že najbližší vzťah má práve k maďarskej operete, na ktorej mu je sympatický vplyv ľudovej hudby.

"V Kálmánovych dielach ma vždy oslovovala vyváženosť medzi komickou a určitou vážnejšou a melancholickou rovinou jeho námetov. Nie nadarmo sa hovorí, že priniesol do operety slzy. A práve to bolo moje dramatické východisko - zachytiť v postave Marici jednak jej stránku šarmantnej, rozšafnej a žiarivej hviezdy všetkých večierkov, ako aj tú skrytú – smútok, bolesť duše, osamelosť a túžba po lepšom živote," povedal český režisér.

Poznamenal, že Banská Bystrica patrí medzi najkrajšie mestá, kde pracoval, a už teraz vie, ako veľmi sa mu bude cnieť za prechádzkami okolitou prírodou.