V súkromnej ZŠ sa hodnotí slovne, percentuálne a bodmi. Deti nenosia domov ani poznámky pre zabudnuté pomôcky.
Autor TASR
,aktualizované Banská Bystrica 17. októbra (TASR) – Škola u Filipa, súkromná základná škola, funguje v Banskej Bystrici už 14. rok. Jej existenciu odštartoval v roku 2003 experimentálny projekt na jednej zo základných škôl v meste pod Urpínom, ktorý bol alternatívou bežného školského vyučovania. Škola hrou spočiatku budila akúsi nedôveru, u niektorých ľudí skôr vyvolávala dojem, že deti sa v škole iba hrajú. Silná komunita učiteľov, rodičov i detí stála v tomto období pri zrode súkromnej Školy u Filipa, kde, ako vedenie školy tvrdí, deti nestrácajú chuť do učenia.
V Škole u Filipa si deti s učiteľmi tykajú už od prvého ročníka a rodičia či príbuzní môžu prísť kedykoľvek na vyučovanie. V každom ročníku je len jedna trieda s počtom žiakov okolo 20. Deti si volia názov svojej triedy už na začiatku. Prváci si ju teraz nazvali Na vlnách a učitelia ich preto volajú vlnky, druháci zasa Vo hviezdach a hovoria im hviezdy, tretiaci si zvolili názov Ostrov, štvrtáci svoju triedu pomenovali V lesnom kráľovstve a podľa skratky "VLK" im hovoria vĺčatá, v škole majú aj Vesmír, Dúhu až po deviatacku triedu s názvom Prales.
Ako hovorí zriaďovateľ školy Juraj Droppa, formy a metódy výučby sú na ich škole pestré. Najdôležitejšia je motivácia detí. "Prioritnou úlohou učiteľa je u dieťaťa vzbudiť záujem o predmet a motivovať ho, aby sa chcelo učiť. Nikoho nič nenaučíte, ak to sám nechce. Učiteľ je skôr taký sprievodca, ktorý koordinuje a usmerňuje. Napríklad sa preberá téma srdce, jedna časť žiakov hľadá informácie v knihách, druhá na internete a potom si vzájomne zreferujú, čo sa o danej téme dozvedeli. Učiteľ doplní len chýbajúce informácie," priblížil Droppa.
Podľa neho sa rovnako môže stať, že učiteľ príde na vyučovanie, zbadá, že jeden zo žiakov má napríklad slzy v očiach, a zistí, že počas prestávky sa zrejme niečo nepríjemné udialo. Prioritne spolu so žiakmi riešia túto situáciu aj na úkor preberania látky. Keď sa deti upokoja, za zvyšný čas, hoci kratší, tento učiteľ urobí rozhodne viac, než keby učil hneď od začiatku a nikoho zo žiakov by to práve pre vzniknutú situáciu nezaujímalo.
Klasické známky na tejto škole neuznávajú, ale na vysvedčeniach musia byť, keďže žiaci pokračujú na stredných školách. "My známky nepotrebujeme, čísla nepovedia nič rodičom ani žiakom. Nevypovedajú o dieťati v hodnotenom období, či už ide o úroveň vedomostí, alebo proces učenia. Naši žiaci dostávajú najmä slovné vysvedčenia, kde každý učiteľ adresne žiakovi napíše, v čom je dobrý, v čom urobil pokrok a kde by mal pridať," konštatovala riaditeľka školy Lenka Mihalicová.
Ako doplnila, ak je niekto dobrý v matematike a stobodovú písomku z tohto predmetu urobí na 60 percent, tak aj sám vie, že neuspel a učiteľ s ním preberá, kde sa stala chyba, aby sa z nej mohol poučiť. Ak však niekto nie je na matematiku, no možno píše vynikajúce slohy a rovnakú písomku urobí na 60 percent, čo je jeho osobné maximum, ktoré si sám stanovil, tak je to úspech.
"Snažíme sa u detí rozvíjať to, v čom sú dobré, a spoznať seba samých. Deti nie sú rovnaké, každé je iné, má iné tempo a môže byť výnimočné v niečom inom, len to v ňom treba rozvíjať a podporovať," dodala Mihalicová.
Deti zo súkromnej základnej Školy u Filipa v Banskej Bystrici nenosia domov poznámky pre zabudnuté učebné pomôcky. Všetky, ktoré potrebujú na vyučovanie, totiž dostanú priamo v škole. Rodičia nemusia kupovať ani jeden zošit, ceruzku či farbu, žiadne učebnice. Jediné, s čím dieťa musia do tejto 14 rokov fungujúcej školy v meste pod Urpínom vypraviť, je školská taška, prezuvky a telocvičný úbor.
Súkromná základná Škola u Filipa, podobne ako iné súkromné školy, je financovaná rovnakým príspevkom na žiaka ako štátna škola. To však žiadnej z nich nepostačuje. Rodičia preto prispievajú škole niekoľko desiatok eur mesačne a ako vraví zriaďovateľ tejto banskobystrickej školy Juraj Droppa, je to dohoda medzi školou a rodičmi.
"Aj v štátnych školách rodičia platia poplatok či už za divadlo, plaváreň alebo iné aktivity, ktoré školy robia pre deti, nehovoriac o poplatkoch za učebné pomôcky. My sme si povedali, že to robiť nebudeme. Nechceme, aby učiteľ s rodičmi komunikoval o financiách. Peniaze, ktoré dostaneme po vzájomnej dohode s rodičmi, pokrývajú všetky potrebné učebné pomôcky pre ich dieťa, druhá tretina príspevku ide na nájom, keďže nesídlime vo vlastných priestoroch, a zvyšok je určený na finančné ohodnotenie kvalitných učiteľov, ktorí podávajú nadštandardné výkony," vysvetlil Droppa.
Súkromná základná Škola u Filipa v Banskej Bystrici začala tento školský rok v nových, komfortnejších priestoroch v areáli Pedagogickej fakulty Univerzity Mateja Bela na Ružovej ulici. Ich letný slávnostný krst bol spojený s pokusom o rekord v "bublifukovaní". Ako vtedy rodičia poznamenali, bubliny sú "symbolom našich prianí, túžob, vízií a spoločných cieľov a tiež symbolom nášho osobného priestoru, ktorý chceme zdieľať so všetkými priaznivcami tejto školy, ktorá nie je len o rozume, ale aj o empatii".
Základným motívom na založenie Školy u Filipa pred 14 rokmi bolo poskytnúť rodičom modernú cestu výchovy a vzdelávania k múdrym, dobrým, aktívnym a preto šťastným deťom. Poslaním školy je pripraviť deti na reálny pracovný i osobný život a aktívne riešenie problémov, ktoré so sebou život prináša.
Záujem rodičov, aby ich deti navštevovali práve túto školu je vyšší, než aké sú jej možnosti. Škola totiž nechce plniť triedy deťmi do maximálneho počtu.
"Aj keď sa mi to slovo nepáči, musíme robiť výber. Je pre nás dôležité vedieť, prečo si nás rodičia vybrali a najmä, či súhlasia s našimi hodnotami. Inak to nemôže fungovať. My nie sme škola orientovaná na výkon, čo samozrejme neznamená, že nám na ňom nezáleží," uviedol zriaďovateľ Školy u Filipa Juraj Droppa. Zdôraznil, že pre nich je dôležité, aby škola deti bavila v zmysle zaujímať, nie v zmysle zabávať.
"V našich triedach nájdete rôzne deti. Máme tam aj zdravotne hendikepované deti, z lepších i horších sociálnych pomerov a tiež dieťa z detského domova. Je to taký mix, presne, aká je naša spoločnosť. Nevytvárame umelo triedy talentovaných alebo netalentovaných detí, tak to v realite predsa nefunguje," doplnila riaditeľka školy Lenka Mihalicová.
"Naše deti sú šikovné a vedieme ich k tomu, aby mali rozvinuté sociálne zručnosti, aby vedeli byť empatické, samostatné a viac asertívnejšie. Aby poznali svoje silné stránky, na ktorých treba pracovať, ale i tie slabé, ktoré si treba uvedomovať," dodala.
Podľa Droppu ich školáci sú úspešní, či už idú na bilingválne gymnázia alebo stredné odborné školy.
"Aj keby polovica detí chcela ísť za smetiarov a boli by tam spokojné, tak nech idú a študujú," poznamenala riaditeľka Školy u Filipa s tým, že budúcu životnú cestu svojich ratolestí výrazne ovplyvňujú aj rodičia, keďže v tomto veku deti ešte nie sú vyhranené. Je ale dôležité aj v tomto veku prijímať deti ako partnerov a oni nám to vrátia.
V Škole u Filipa si deti s učiteľmi tykajú už od prvého ročníka a rodičia či príbuzní môžu prísť kedykoľvek na vyučovanie. V každom ročníku je len jedna trieda s počtom žiakov okolo 20. Deti si volia názov svojej triedy už na začiatku. Prváci si ju teraz nazvali Na vlnách a učitelia ich preto volajú vlnky, druháci zasa Vo hviezdach a hovoria im hviezdy, tretiaci si zvolili názov Ostrov, štvrtáci svoju triedu pomenovali V lesnom kráľovstve a podľa skratky "VLK" im hovoria vĺčatá, v škole majú aj Vesmír, Dúhu až po deviatacku triedu s názvom Prales.
Ako hovorí zriaďovateľ školy Juraj Droppa, formy a metódy výučby sú na ich škole pestré. Najdôležitejšia je motivácia detí. "Prioritnou úlohou učiteľa je u dieťaťa vzbudiť záujem o predmet a motivovať ho, aby sa chcelo učiť. Nikoho nič nenaučíte, ak to sám nechce. Učiteľ je skôr taký sprievodca, ktorý koordinuje a usmerňuje. Napríklad sa preberá téma srdce, jedna časť žiakov hľadá informácie v knihách, druhá na internete a potom si vzájomne zreferujú, čo sa o danej téme dozvedeli. Učiteľ doplní len chýbajúce informácie," priblížil Droppa.
Podľa neho sa rovnako môže stať, že učiteľ príde na vyučovanie, zbadá, že jeden zo žiakov má napríklad slzy v očiach, a zistí, že počas prestávky sa zrejme niečo nepríjemné udialo. Prioritne spolu so žiakmi riešia túto situáciu aj na úkor preberania látky. Keď sa deti upokoja, za zvyšný čas, hoci kratší, tento učiteľ urobí rozhodne viac, než keby učil hneď od začiatku a nikoho zo žiakov by to práve pre vzniknutú situáciu nezaujímalo.
Klasické známky na tejto škole neuznávajú, ale na vysvedčeniach musia byť, keďže žiaci pokračujú na stredných školách. "My známky nepotrebujeme, čísla nepovedia nič rodičom ani žiakom. Nevypovedajú o dieťati v hodnotenom období, či už ide o úroveň vedomostí, alebo proces učenia. Naši žiaci dostávajú najmä slovné vysvedčenia, kde každý učiteľ adresne žiakovi napíše, v čom je dobrý, v čom urobil pokrok a kde by mal pridať," konštatovala riaditeľka školy Lenka Mihalicová.
Ako doplnila, ak je niekto dobrý v matematike a stobodovú písomku z tohto predmetu urobí na 60 percent, tak aj sám vie, že neuspel a učiteľ s ním preberá, kde sa stala chyba, aby sa z nej mohol poučiť. Ak však niekto nie je na matematiku, no možno píše vynikajúce slohy a rovnakú písomku urobí na 60 percent, čo je jeho osobné maximum, ktoré si sám stanovil, tak je to úspech.
"Snažíme sa u detí rozvíjať to, v čom sú dobré, a spoznať seba samých. Deti nie sú rovnaké, každé je iné, má iné tempo a môže byť výnimočné v niečom inom, len to v ňom treba rozvíjať a podporovať," dodala Mihalicová.
Pre zabudnuté pomôcky sa poznámky nedávajú
Deti zo súkromnej základnej Školy u Filipa v Banskej Bystrici nenosia domov poznámky pre zabudnuté učebné pomôcky. Všetky, ktoré potrebujú na vyučovanie, totiž dostanú priamo v škole. Rodičia nemusia kupovať ani jeden zošit, ceruzku či farbu, žiadne učebnice. Jediné, s čím dieťa musia do tejto 14 rokov fungujúcej školy v meste pod Urpínom vypraviť, je školská taška, prezuvky a telocvičný úbor.
Súkromná základná Škola u Filipa, podobne ako iné súkromné školy, je financovaná rovnakým príspevkom na žiaka ako štátna škola. To však žiadnej z nich nepostačuje. Rodičia preto prispievajú škole niekoľko desiatok eur mesačne a ako vraví zriaďovateľ tejto banskobystrickej školy Juraj Droppa, je to dohoda medzi školou a rodičmi.
"Aj v štátnych školách rodičia platia poplatok či už za divadlo, plaváreň alebo iné aktivity, ktoré školy robia pre deti, nehovoriac o poplatkoch za učebné pomôcky. My sme si povedali, že to robiť nebudeme. Nechceme, aby učiteľ s rodičmi komunikoval o financiách. Peniaze, ktoré dostaneme po vzájomnej dohode s rodičmi, pokrývajú všetky potrebné učebné pomôcky pre ich dieťa, druhá tretina príspevku ide na nájom, keďže nesídlime vo vlastných priestoroch, a zvyšok je určený na finančné ohodnotenie kvalitných učiteľov, ktorí podávajú nadštandardné výkony," vysvetlil Droppa.
Súkromná škola začala nový školský rok v nových priestoroch
Súkromná základná Škola u Filipa v Banskej Bystrici začala tento školský rok v nových, komfortnejších priestoroch v areáli Pedagogickej fakulty Univerzity Mateja Bela na Ružovej ulici. Ich letný slávnostný krst bol spojený s pokusom o rekord v "bublifukovaní". Ako vtedy rodičia poznamenali, bubliny sú "symbolom našich prianí, túžob, vízií a spoločných cieľov a tiež symbolom nášho osobného priestoru, ktorý chceme zdieľať so všetkými priaznivcami tejto školy, ktorá nie je len o rozume, ale aj o empatii".
Základným motívom na založenie Školy u Filipa pred 14 rokmi bolo poskytnúť rodičom modernú cestu výchovy a vzdelávania k múdrym, dobrým, aktívnym a preto šťastným deťom. Poslaním školy je pripraviť deti na reálny pracovný i osobný život a aktívne riešenie problémov, ktoré so sebou život prináša.
Záujem rodičov, aby ich deti navštevovali práve túto školu je vyšší, než aké sú jej možnosti. Škola totiž nechce plniť triedy deťmi do maximálneho počtu.
"Aj keď sa mi to slovo nepáči, musíme robiť výber. Je pre nás dôležité vedieť, prečo si nás rodičia vybrali a najmä, či súhlasia s našimi hodnotami. Inak to nemôže fungovať. My nie sme škola orientovaná na výkon, čo samozrejme neznamená, že nám na ňom nezáleží," uviedol zriaďovateľ Školy u Filipa Juraj Droppa. Zdôraznil, že pre nich je dôležité, aby škola deti bavila v zmysle zaujímať, nie v zmysle zabávať.
"V našich triedach nájdete rôzne deti. Máme tam aj zdravotne hendikepované deti, z lepších i horších sociálnych pomerov a tiež dieťa z detského domova. Je to taký mix, presne, aká je naša spoločnosť. Nevytvárame umelo triedy talentovaných alebo netalentovaných detí, tak to v realite predsa nefunguje," doplnila riaditeľka školy Lenka Mihalicová.
"Naše deti sú šikovné a vedieme ich k tomu, aby mali rozvinuté sociálne zručnosti, aby vedeli byť empatické, samostatné a viac asertívnejšie. Aby poznali svoje silné stránky, na ktorých treba pracovať, ale i tie slabé, ktoré si treba uvedomovať," dodala.
Podľa Droppu ich školáci sú úspešní, či už idú na bilingválne gymnázia alebo stredné odborné školy.
"Aj keby polovica detí chcela ísť za smetiarov a boli by tam spokojné, tak nech idú a študujú," poznamenala riaditeľka Školy u Filipa s tým, že budúcu životnú cestu svojich ratolestí výrazne ovplyvňujú aj rodičia, keďže v tomto veku deti ešte nie sú vyhranené. Je ale dôležité aj v tomto veku prijímať deti ako partnerov a oni nám to vrátia.