"Práca s takýmito žiakmi je veľmi ťažká," hovorí riaditeľ základnej školy.
Autor TASR
Rimavská Sobota 17. februára (TASR) – Deti z rómskeho sídliska Dúžavská cesta majú k dispozícii základnú školu s triedami prvého stupňa priamo na sídlisku. V ďalšom štúdiu väčšina z nich pokračuje na Základnej škole Mihálya Tompu (ZŠ MT) na Šrobárovej ulici, ktorá sa však nachádza v meste a musia tak dochádzať niekoľko kilometrov. Ako sa pre TASR vyjadril riaditeľ ZŠ MT Štefan Orosz, ich vzdelávanie by bolo efektívnejšie, keby priamo na svojom sídlisku mohli absolvovať všetkých deväť ročníkov základnej školy.
"Práca s takýmito žiakmi je veľmi ťažká. Pochádzajú z rodín, kde rodičia absolútne nemajú záujem, aby sa ich deti učili a napredovali," uviedol riaditeľ. Sám by považoval za oveľa vhodnejšie, keby sa deti mohli aj v rámci druhého stupňa vzdelávať priamo na sídlisku. "Dochádzať do mesta im robí značné problémy. Často nemajú peniaze na cestovné a musia chodiť pešo. Keď je zima, veľakrát vôbec neprídu a stúpa im počet neospravedlnených hodín. My ich následne musíme nahlasovať mestu a polícii, odoberú im detské prídavky a rodina má potom ešte menej prostriedkov," objasnil situáciu Orosz.
Podľa riaditeľa dokonca aj samotné deti zo sídliska tvrdia, že by radšej navštevovali školu priamo na Dúžavskej ceste. "Niekto by to mohol nazvať segregáciou, ale keď to chcú ony sami, tak to nepovažujem za segregáciu. Tieto deti sa tu u nás v novom prostredí necítia dobre, vidia žiakov, ktorí sú mimoriadne nadaní a úspešní aj v súťažiach na celoslovenskej úrovni," povedal riaditeľ, podľa ktorého takáto situácia na mnohých žiakov z Dúžavskej cesty vplýva demotivujúco. "Keď sedia v jednej triede s takýmito šikovnejšími žiakmi, tak vidia, že na to proste nemajú a stratia záujem. Učiteľ v takomto prípade nič nezmôže, hlavne keď úplne chýba podpora zo strany rodiny," konštatoval Orosz.
Problémy pri vzdelávaní žiakov zo znevýhodneného prostredia v škole aspoň čiastočne zmierňujú vďaka projektu s názvom Vzdelávaním pedagogických zamestnancov k inklúzii marginalizovaných rómskych komunít (MRK). "Cieľom je udržať takýchto žiakov čo najdlhšie v škole. V rámci spomínaného projektu preto máme vytvorené v školskom vzdelávacom programe viaceré predmety, ktoré rozširujú tie pôvodné. V poobedňajších hodinách zase fungujú rôzne záujmové krúžky, spolu ich v rámci MRK máme 27," povedal riaditeľ. Podľa vlastného vyjadrenia oceňuje aj prínos ďalších dvoch asistentov, ktorých škola mohla zamestnať do konca júna 2015 vďaka prostriedkom z projektu.
"Práca s takýmito žiakmi je veľmi ťažká. Pochádzajú z rodín, kde rodičia absolútne nemajú záujem, aby sa ich deti učili a napredovali," uviedol riaditeľ. Sám by považoval za oveľa vhodnejšie, keby sa deti mohli aj v rámci druhého stupňa vzdelávať priamo na sídlisku. "Dochádzať do mesta im robí značné problémy. Často nemajú peniaze na cestovné a musia chodiť pešo. Keď je zima, veľakrát vôbec neprídu a stúpa im počet neospravedlnených hodín. My ich následne musíme nahlasovať mestu a polícii, odoberú im detské prídavky a rodina má potom ešte menej prostriedkov," objasnil situáciu Orosz.
Podľa riaditeľa dokonca aj samotné deti zo sídliska tvrdia, že by radšej navštevovali školu priamo na Dúžavskej ceste. "Niekto by to mohol nazvať segregáciou, ale keď to chcú ony sami, tak to nepovažujem za segregáciu. Tieto deti sa tu u nás v novom prostredí necítia dobre, vidia žiakov, ktorí sú mimoriadne nadaní a úspešní aj v súťažiach na celoslovenskej úrovni," povedal riaditeľ, podľa ktorého takáto situácia na mnohých žiakov z Dúžavskej cesty vplýva demotivujúco. "Keď sedia v jednej triede s takýmito šikovnejšími žiakmi, tak vidia, že na to proste nemajú a stratia záujem. Učiteľ v takomto prípade nič nezmôže, hlavne keď úplne chýba podpora zo strany rodiny," konštatoval Orosz.
Problémy pri vzdelávaní žiakov zo znevýhodneného prostredia v škole aspoň čiastočne zmierňujú vďaka projektu s názvom Vzdelávaním pedagogických zamestnancov k inklúzii marginalizovaných rómskych komunít (MRK). "Cieľom je udržať takýchto žiakov čo najdlhšie v škole. V rámci spomínaného projektu preto máme vytvorené v školskom vzdelávacom programe viaceré predmety, ktoré rozširujú tie pôvodné. V poobedňajších hodinách zase fungujú rôzne záujmové krúžky, spolu ich v rámci MRK máme 27," povedal riaditeľ. Podľa vlastného vyjadrenia oceňuje aj prínos ďalších dvoch asistentov, ktorých škola mohla zamestnať do konca júna 2015 vďaka prostriedkom z projektu.