Vedenie školy hovorí, že záujem o takéto vzdelávanie je veľký.
Autor TASR
Žiar nad Hronom 3. augusta (TASR) - Súkromná stredná odborná škola (SSOŠ) technická v Žiari nad Hronom bude v nadchádzajúcom školskom roku poskytovať duálne vzdelávanie vo viacerých študijných odboroch. "V školskom roku 2015/2016 budeme poskytovať duálne vzdelávanie v trojročnom odbore Operátor strojárskej výroby, kde firmy podpíšu učebné zmluvy s piatimi žiakmi, v štvorročných odboroch Mechanik mechatronik s 15 žiakmi a Mechanik nastavovač s piatimi žiakmi," priblížila riaditeľka školy Beáta Tóthová.
Ako ďalej uviedla, firmy ponúkali 12 učebných miest aj v odbore Hutník operátor. "Bol to však odbor, ktorý sme ponúkali prvýkrát a záujem prejavili len štyria žiaci. Veríme, že v ďalšom roku sa nám podarí spolu s firmami získať žiakov aj pre tento odbor," dodala s tým, že okrem toho bude v "duále" ponúkaný aj ďalší, firmami žiadaný maturitný odbor s výučným listom, a to Programátor obrábacích a zváracích strojov a zariadení.
Vedenie školy hovorí, že záujem o takéto vzdelávanie je veľký. Presvedčili sa o tom aj počas dňa otvorených dverí školy, kde sa o tomto type vzdelávania informovalo veľa rodičov. "Aj napriek tomu, že v tomto roku sme ponúkali duálne vzdelávanie prvýkrát, prihlášku naň si podalo viac ako 70 % žiakov prihlásených na našu školu do odborov s duálnym vzdelávaním," zhodnotila Tóthová.
Takéto vzdelávanie totiž prináša žiakom niekoľko výhod. Medzi najdôležitejšie podľa Tóthovej patrí praktická príprava vo výrobných spoločnostiach, možnosť získať praktické zručnosti na moderných výrobných zariadeniach, ale aj možnosť vyskúšať si, ako to funguje v zamestnaní, či spoznať požiadavky, potreby a kultúru firiem.
"Predovšetkým je to veľká šanca získať ponuku zamestnania už počas štúdia. Nie zanedbateľným profitom sú pre študentov podnikové štipendiá, poskytovanie pracovného oblečenia a príspevku na stravu," podotkla riaditeľka s tým, že pedagógovia majú prostredníctvom stáží vo firmách tiež možnosť lepšie spoznať ich potreby a požiadavky na jednotlivé profesie, čo môžu potom premietnuť do prípravy žiakov.
Od roku 2008 je zriaďovateľom školy záujmové združenie právnických osôb InTech Žiar nad Hronom, ktorého členmi je aj niekoľko spoločností pôsobiacich v Žiari nad Hronom. Podľa Tóthovej už škola podpísala zmluvy o duálnom vzdelávaní so všetkými firmami tohto združenia - Fagor Ederlan Slovensko, Nemak Slovakia, Remeslo strojal, Sapa profily, Slovalco a Tubapack zo Žiaru nad Hronom a so spoločnosťou Rückschloss z Banskej Štiavnice. Ide o firmy, ktoré pôsobia najmä v oblasti výroby a spracovania ľahkých kovov a strojárenstva. Všetky sa v apríli tohto roku úspešne certifikovali aj pre poskytovanie duálneho vzdelávania.
Škola s týmito firmami spolupracovala už dávnejšie. "Naša spolupráca mala mnohé prvky duálneho vzdelávania aj pred prijatím zákona o odbornom vzdelávaní," zhodnotila Tóthová. Škola spolu s firmami tvorila školské vzdelávacie programy, žiaci chodili na odborné výcviky do firiem, dostávali motivačné štipendiá. "Zástupcovia firiem boli členmi skúšobných komisií pri ukončovaní štúdia. Najlepší žiaci získali ponuku zamestnania. Vďaka firmám má dnes škola veľmi dobre materiálno-technické vybavenie a učitelia absolvujú množstvo odborných vzdelávaní, ale aj stáží priamo vo firmách," zhodnotila riaditeľka.
V novom systéme budú mať podľa jej slov žiaci viac praktického vyučovania a väčší podiel sa bude realizovať na certifikovaných pracoviskách firiem. "Od nového školského roku sme navyše pripravili cyklovanie žiakov vo viacerých firmách, čím dostanú možnosť získať rôznorodejšie praktické zručnosti. Takúto výhodu dokážeme žiakom poskytnúť len vďaka veľmi dobre fungujúcej spolupráci našich zriaďovateľských firiem," ozrejmila.
V súvislosti s duálnym vzdelávaním sa tiež objavili názory, že školy prídu o časť finančných prostriedkov a budú musieť zredukovať pedagógov praktického vyučovania, keďže časť odborného výcviku prevezmú firmy. Tóthová však hovorí, že na základe zmlúv o duálnom vzdelávaní náklady na praktické vyučovanie uhradia škole firmy, pre ktoré žiakov pripravuje. Čo sa týka učiteľov praktického vyučovania - majstrov odborného výcviku, tam je dnes podľa jej skúseností problém nájsť za majstrov odchádzajúcich do dôchodku, kvalifikovaných a kvalitných nových majstrov.
"Aj keď sa zníži počet hodín praktického vyučovania v škole, potrební budú pedagógovia, ktorí budú zabezpečovať koordináciu teoretického a praktického vyučovania a budú poskytovať aj metodickú pomoc inštruktorom vo firmách. Navyše od duálu, s ktorým ruka v ruke musí ísť aj zvyšovanie kvality poskytovaného vzdelávania, si sľubujeme aj vyšší záujem žiakov, čo môže zvýšiť aj potrebu pedagógov," dodala riaditeľka s tým, že realizácia väčšej časti odborných výcvikov vo firmách bude v prospech kvality, pretože žiaci budú nadobúdať praktické zručnosti žiadané firmami.
Ako ďalej uviedla, firmy ponúkali 12 učebných miest aj v odbore Hutník operátor. "Bol to však odbor, ktorý sme ponúkali prvýkrát a záujem prejavili len štyria žiaci. Veríme, že v ďalšom roku sa nám podarí spolu s firmami získať žiakov aj pre tento odbor," dodala s tým, že okrem toho bude v "duále" ponúkaný aj ďalší, firmami žiadaný maturitný odbor s výučným listom, a to Programátor obrábacích a zváracích strojov a zariadení.
Vedenie školy hovorí, že záujem o takéto vzdelávanie je veľký. Presvedčili sa o tom aj počas dňa otvorených dverí školy, kde sa o tomto type vzdelávania informovalo veľa rodičov. "Aj napriek tomu, že v tomto roku sme ponúkali duálne vzdelávanie prvýkrát, prihlášku naň si podalo viac ako 70 % žiakov prihlásených na našu školu do odborov s duálnym vzdelávaním," zhodnotila Tóthová.
Takéto vzdelávanie totiž prináša žiakom niekoľko výhod. Medzi najdôležitejšie podľa Tóthovej patrí praktická príprava vo výrobných spoločnostiach, možnosť získať praktické zručnosti na moderných výrobných zariadeniach, ale aj možnosť vyskúšať si, ako to funguje v zamestnaní, či spoznať požiadavky, potreby a kultúru firiem.
"Predovšetkým je to veľká šanca získať ponuku zamestnania už počas štúdia. Nie zanedbateľným profitom sú pre študentov podnikové štipendiá, poskytovanie pracovného oblečenia a príspevku na stravu," podotkla riaditeľka s tým, že pedagógovia majú prostredníctvom stáží vo firmách tiež možnosť lepšie spoznať ich potreby a požiadavky na jednotlivé profesie, čo môžu potom premietnuť do prípravy žiakov.
Od roku 2008 je zriaďovateľom školy záujmové združenie právnických osôb InTech Žiar nad Hronom, ktorého členmi je aj niekoľko spoločností pôsobiacich v Žiari nad Hronom. Podľa Tóthovej už škola podpísala zmluvy o duálnom vzdelávaní so všetkými firmami tohto združenia - Fagor Ederlan Slovensko, Nemak Slovakia, Remeslo strojal, Sapa profily, Slovalco a Tubapack zo Žiaru nad Hronom a so spoločnosťou Rückschloss z Banskej Štiavnice. Ide o firmy, ktoré pôsobia najmä v oblasti výroby a spracovania ľahkých kovov a strojárenstva. Všetky sa v apríli tohto roku úspešne certifikovali aj pre poskytovanie duálneho vzdelávania.
Škola s týmito firmami spolupracovala už dávnejšie. "Naša spolupráca mala mnohé prvky duálneho vzdelávania aj pred prijatím zákona o odbornom vzdelávaní," zhodnotila Tóthová. Škola spolu s firmami tvorila školské vzdelávacie programy, žiaci chodili na odborné výcviky do firiem, dostávali motivačné štipendiá. "Zástupcovia firiem boli členmi skúšobných komisií pri ukončovaní štúdia. Najlepší žiaci získali ponuku zamestnania. Vďaka firmám má dnes škola veľmi dobre materiálno-technické vybavenie a učitelia absolvujú množstvo odborných vzdelávaní, ale aj stáží priamo vo firmách," zhodnotila riaditeľka.
V novom systéme budú mať podľa jej slov žiaci viac praktického vyučovania a väčší podiel sa bude realizovať na certifikovaných pracoviskách firiem. "Od nového školského roku sme navyše pripravili cyklovanie žiakov vo viacerých firmách, čím dostanú možnosť získať rôznorodejšie praktické zručnosti. Takúto výhodu dokážeme žiakom poskytnúť len vďaka veľmi dobre fungujúcej spolupráci našich zriaďovateľských firiem," ozrejmila.
V súvislosti s duálnym vzdelávaním sa tiež objavili názory, že školy prídu o časť finančných prostriedkov a budú musieť zredukovať pedagógov praktického vyučovania, keďže časť odborného výcviku prevezmú firmy. Tóthová však hovorí, že na základe zmlúv o duálnom vzdelávaní náklady na praktické vyučovanie uhradia škole firmy, pre ktoré žiakov pripravuje. Čo sa týka učiteľov praktického vyučovania - majstrov odborného výcviku, tam je dnes podľa jej skúseností problém nájsť za majstrov odchádzajúcich do dôchodku, kvalifikovaných a kvalitných nových majstrov.
"Aj keď sa zníži počet hodín praktického vyučovania v škole, potrební budú pedagógovia, ktorí budú zabezpečovať koordináciu teoretického a praktického vyučovania a budú poskytovať aj metodickú pomoc inštruktorom vo firmách. Navyše od duálu, s ktorým ruka v ruke musí ísť aj zvyšovanie kvality poskytovaného vzdelávania, si sľubujeme aj vyšší záujem žiakov, čo môže zvýšiť aj potrebu pedagógov," dodala riaditeľka s tým, že realizácia väčšej časti odborných výcvikov vo firmách bude v prospech kvality, pretože žiaci budú nadobúdať praktické zručnosti žiadané firmami.