Trasovanie museli vyhotoviť po tom, ako inšpektorát kúpeľov a žriediel zamietol navrhovaný variant vedenia obchvatu okrajom katastra mesta Sliač, kde by mohol narušiť úroveň podzemných liečivých vôd.
Autor TASR
Zvolen 19. septembra (TASR) - Tri varianty riešenia cestného obchvatu Zvolena predstavili v týchto dňoch vedeniu mesta zástupcovia projektovej firmy Dopravoprojekt. Nové trasovanie bolo nutné vyhotoviť po tom, ako inšpektorát kúpeľov a žriediel zamietol navrhovaný variant vedenia obchvatu okrajom katastra mesta Sliač, kde by mohol narušiť úroveň podzemných liečivých vôd.
Ako pre TASR uviedol hovorca Mestského úradu vo Zvolene Martin Svatuška, Zvolen obchvat nevyhnutne potrebuje. "Dopravná situácia na Lučeneckej ceste sa stáva čoraz zložitejšou," konštatoval.
Projektant navrhol ako jedno z riešení tunel popod terajšiu Lučeneckú cestu, alebo dva južnejšie umiestnené tunely, z ktorých jeden vedie popod Pustý hrad a druhý popod sídlisko Sekier, alebo variant, podľa ktorého by takmer celá cesta bola zakopaná pod zemou a viedla popod pohorie Javorie, čo je najjužnejšia možnosť.
„Očakávali sme najmä návrat k najvýhodnejšiemu severnému variantu, v ktorom by rýchlostná cesta viedla medzi Sliačom a Zvolenom. Žiaľ nestalo sa, no určite sa ešte pokúsime vyvinúť tlak, aby sa tento stav prehodnotil,“ povedala po rokovaní primátorka Zvolena Lenka Balkovičová. K predloženým návrhom uviedla, že odborníci ich práve v týchto dňoch dôkladne skúmajú.
„Podzemný prieťah Lučeneckou cestou, teda variant, v ktorom by rýchlostná cesta viedla tunelom popod terajšiu cestu, znamená pomerne veľký zásah do terajšieho dopravného systému mesta. Taktiež musíme citlivo pozerať na situáciu Sekierčanov, cieľom je zlepšiť ich dostupnosť do centra mesta. Určite k nemu v tomto duchu sformulujeme nemálo pripomienok,“ dodala.
Pripomienky má magistrát aj k južným variantom, tie samotné však nie sú z hľadiska existujúceho dopravného systému až také problémové. Otázkou opäť ostáva riešenie na Sekieri, kde by museli padnúť aj niektoré domy, čo je podľa primátorky problém. V prípade najjužnejšej alternatívy ide asi skôr o teoretickú úvahu. Takmer celý by viedol pod zemou, čo by celú stavbu mnohonásobne predražilo.
„Situácia je taká, že tu máme podzemný prieťah popod Lučeneckú cestu a dva južné varianty, ktoré nám však neriešia bolestivú dopravnú situáciu v centre mesta. Južné cesty totiž nebudú využívať vodiči v smere Banská Bystrica – Detva, opäť si budú skracovať cestu cez mesto, čo je problém už dnes. Pôjde o ťažké rozhodnutie, v ktorom bude určite zohrávať úlohu aj fakt, že ak by sme odmietli všetky možnosti, môžeme do budúcnosti očakávať ešte väčší nárast dopravy cez Lučeneckú cestu. A to by znamenalo prehĺbenie súčasného problému. V tejto situácii naozaj máme o čom premýšľať. Kľúčové ostáva zlepšiť situáciu Sekierčanov a tiež dopravnú situáciu samotného mesta, tomu podriaďujeme celý ďalší postup,“ uviedla zvolenská primátorka.
Ako pre TASR uviedol hovorca Mestského úradu vo Zvolene Martin Svatuška, Zvolen obchvat nevyhnutne potrebuje. "Dopravná situácia na Lučeneckej ceste sa stáva čoraz zložitejšou," konštatoval.
Projektant navrhol ako jedno z riešení tunel popod terajšiu Lučeneckú cestu, alebo dva južnejšie umiestnené tunely, z ktorých jeden vedie popod Pustý hrad a druhý popod sídlisko Sekier, alebo variant, podľa ktorého by takmer celá cesta bola zakopaná pod zemou a viedla popod pohorie Javorie, čo je najjužnejšia možnosť.
„Očakávali sme najmä návrat k najvýhodnejšiemu severnému variantu, v ktorom by rýchlostná cesta viedla medzi Sliačom a Zvolenom. Žiaľ nestalo sa, no určite sa ešte pokúsime vyvinúť tlak, aby sa tento stav prehodnotil,“ povedala po rokovaní primátorka Zvolena Lenka Balkovičová. K predloženým návrhom uviedla, že odborníci ich práve v týchto dňoch dôkladne skúmajú.
„Podzemný prieťah Lučeneckou cestou, teda variant, v ktorom by rýchlostná cesta viedla tunelom popod terajšiu cestu, znamená pomerne veľký zásah do terajšieho dopravného systému mesta. Taktiež musíme citlivo pozerať na situáciu Sekierčanov, cieľom je zlepšiť ich dostupnosť do centra mesta. Určite k nemu v tomto duchu sformulujeme nemálo pripomienok,“ dodala.
Pripomienky má magistrát aj k južným variantom, tie samotné však nie sú z hľadiska existujúceho dopravného systému až také problémové. Otázkou opäť ostáva riešenie na Sekieri, kde by museli padnúť aj niektoré domy, čo je podľa primátorky problém. V prípade najjužnejšej alternatívy ide asi skôr o teoretickú úvahu. Takmer celý by viedol pod zemou, čo by celú stavbu mnohonásobne predražilo.
„Situácia je taká, že tu máme podzemný prieťah popod Lučeneckú cestu a dva južné varianty, ktoré nám však neriešia bolestivú dopravnú situáciu v centre mesta. Južné cesty totiž nebudú využívať vodiči v smere Banská Bystrica – Detva, opäť si budú skracovať cestu cez mesto, čo je problém už dnes. Pôjde o ťažké rozhodnutie, v ktorom bude určite zohrávať úlohu aj fakt, že ak by sme odmietli všetky možnosti, môžeme do budúcnosti očakávať ešte väčší nárast dopravy cez Lučeneckú cestu. A to by znamenalo prehĺbenie súčasného problému. V tejto situácii naozaj máme o čom premýšľať. Kľúčové ostáva zlepšiť situáciu Sekierčanov a tiež dopravnú situáciu samotného mesta, tomu podriaďujeme celý ďalší postup,“ uviedla zvolenská primátorka.