Základné tézy pre prípravu spoločnej súťaže odprezentovali v stredu (13. 10.) zástupcovia hlavného mesta a MIB ministrovi dopravy Andrejovi Doležalovi (nominant Sme rodina) a predstaviteľom ŽSR.
Autor TASR
Bratislava 14. októbra (TASR) - Urbanisticko-architektonickú súťaž na rekonštrukciu hlavnej vlakovej stanice a jej okolia v Bratislave plánujú vyhlásiť budúci rok. Avizuje to primátor Bratislavy Matúš Vallo s tým, že súťaž má priniesť najlepšie možné riešenie stanice hodnej hlavného mesta SR, ktoré bude pripravené na rôzne modely financovania vrátane spoluúčasti súkromných partnerov.
Vyhláseniu súťaže v roku 2022 má v spolupráci s ministerstvom dopravy a Železnicami Slovenskej republiky (ŽSR) predchádzať vypracovanie technických podkladov, analýzy tokov cestujúcich a štúdie uskutočniteľnosti. "Súbežne s prípravou a realizáciou architektonickej súťaže bude mesto v spolupráci s Metropolitným inštitútom Bratislavy (MIB) už počas budúceho roka realizovať tzv. quick fix, teda dočasné vylepšenia verejného priestoru na mestom spravovaných pozemkoch na predstaničnom námestí," deklaruje Vallo.
Základné tézy pre prípravu spoločnej súťaže odprezentovali v stredu (13. 10.) zástupcovia hlavného mesta a MIB ministrovi dopravy Andrejovi Doležalovi (nominant Sme rodina) a predstaviteľom ŽSR. Mesto chce poskytnúť súčinnosť štátu, aby sa čo najrýchlejšie mohli spustiť kroky, ktoré majú v nasledujúcich rokoch priniesť novú podobu hlavnej stanice a jej okolia.
"Hlavná vlaková stanica je jednou zo vstupných brán do Bratislavy, ktorá zásadne ovplyvňuje kvalitu bežného života desiatok tisíc obyvateliek a obyvateľov a ľudí dochádzajúcich za prácou. Tvorí tiež prvý dojem z hlavného mesta u tých, ktorí Bratislavu navštevujú," vyhlásil Vallo s tým, že súčasná podoba hlavnej stanice a jej okolia je už dlhé roky neakceptovateľná. Územie ohraničené Pražskou, Šancovou a Žabotovou ulicou má podľa primátora v sebe veľký potenciál stať sa kvalitnou súčasťou centra mesta. "Ak sa bude riešiť komplexne ako celok," poznamenal.
ŽSR nedávno pre TASR uviedli, že vznikla interná pracovná skupina pre návrh riešenia komplexnej rekonštrukcie hlavnej stanice. Skupina pripravuje niekoľko variantov využiteľnosti. "Varianty musia zohľadňovať možné stavebné úpravy výpravnej budovy, prístavby výpravnej budovy, prislúchajúcich exteriérových objektov, koridoru medzi výpravnou budovou a zastávkou električiek, podchodov pre cestujúcich a spevnených plôch na predstaničnom námestí," spresnila riaditeľka komunikačného odboru ŽSR Ria Feik Achbergerová.
Zohľadňujú rovnako aj finančnú náročnosť projektu a aj horizont realizácie, či pôjde o dlhodobý zámer komplexnej prestavby s možnosťou spolupráce s hlavným mestom (vypracovanie spoločnej architektonicko-urbanistickej štúdie) alebo krátkodobý zámer – rýchle zlepšenie vizuálu a kvality poskytovaných služieb.
Vyhláseniu súťaže v roku 2022 má v spolupráci s ministerstvom dopravy a Železnicami Slovenskej republiky (ŽSR) predchádzať vypracovanie technických podkladov, analýzy tokov cestujúcich a štúdie uskutočniteľnosti. "Súbežne s prípravou a realizáciou architektonickej súťaže bude mesto v spolupráci s Metropolitným inštitútom Bratislavy (MIB) už počas budúceho roka realizovať tzv. quick fix, teda dočasné vylepšenia verejného priestoru na mestom spravovaných pozemkoch na predstaničnom námestí," deklaruje Vallo.
Základné tézy pre prípravu spoločnej súťaže odprezentovali v stredu (13. 10.) zástupcovia hlavného mesta a MIB ministrovi dopravy Andrejovi Doležalovi (nominant Sme rodina) a predstaviteľom ŽSR. Mesto chce poskytnúť súčinnosť štátu, aby sa čo najrýchlejšie mohli spustiť kroky, ktoré majú v nasledujúcich rokoch priniesť novú podobu hlavnej stanice a jej okolia.
"Hlavná vlaková stanica je jednou zo vstupných brán do Bratislavy, ktorá zásadne ovplyvňuje kvalitu bežného života desiatok tisíc obyvateliek a obyvateľov a ľudí dochádzajúcich za prácou. Tvorí tiež prvý dojem z hlavného mesta u tých, ktorí Bratislavu navštevujú," vyhlásil Vallo s tým, že súčasná podoba hlavnej stanice a jej okolia je už dlhé roky neakceptovateľná. Územie ohraničené Pražskou, Šancovou a Žabotovou ulicou má podľa primátora v sebe veľký potenciál stať sa kvalitnou súčasťou centra mesta. "Ak sa bude riešiť komplexne ako celok," poznamenal.
ŽSR nedávno pre TASR uviedli, že vznikla interná pracovná skupina pre návrh riešenia komplexnej rekonštrukcie hlavnej stanice. Skupina pripravuje niekoľko variantov využiteľnosti. "Varianty musia zohľadňovať možné stavebné úpravy výpravnej budovy, prístavby výpravnej budovy, prislúchajúcich exteriérových objektov, koridoru medzi výpravnou budovou a zastávkou električiek, podchodov pre cestujúcich a spevnených plôch na predstaničnom námestí," spresnila riaditeľka komunikačného odboru ŽSR Ria Feik Achbergerová.
Zohľadňujú rovnako aj finančnú náročnosť projektu a aj horizont realizácie, či pôjde o dlhodobý zámer komplexnej prestavby s možnosťou spolupráce s hlavným mestom (vypracovanie spoločnej architektonicko-urbanistickej štúdie) alebo krátkodobý zámer – rýchle zlepšenie vizuálu a kvality poskytovaných služieb.