Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 23. november 2024Meniny má Klement
< sekcia Bratislava

Bratislava má novú električku, do premávky ju zaradia až na jar

V centre Bratislavy, na Námestí Ľudovíta Štúra, ukázal 6. novembra 2014 Dopravný podnik Bratislava prvú z nových obojsmerných električiek, ktoré nakupuje. Bratislavčania však ňou budú môcť začať cestovať až v jarných mesiacoch. Nová nízkopodlažná električka totiž musí najprv najazdiť na skúšku 10.000 kilometrov. Na snímke predvedenie obojsmernej elekričky ForCity Plus. Foto: TASR/Štefan Puškáš

Skúšobná prevádzka by mala trvať tri až štyri mesiace, podľa riaditeľa úseku prevádzky a techniky DPB tak novú električku zaradia do bežnej premávky až v marci alebo v apríli budúceho roka.

Bratislava 6. novembra (TASR) – V centre hlavného mesta, na Námestí Ľudovíta Štúra, dnes bratislavský dopravný podnik ukázal prvú z nových obojsmerných električiek, ktoré nakupuje. Bratislavčania však ňou budú môcť začať cestovať až v jarných mesiacoch. Nová nízkopodlažná električka totiž musí najprv najazdiť na skúšku 10.000 kilometrov.

Na skúšobnú prevádzku električku ForCity Plus s dĺžkou 32,5 metra pošlú do mesta na trate, kde jazdia aj ostatné električky. Dopravný podnik Bratislava (DPB) bude pritom simulovať, že je plná cestujúcich. Električku zaťažia buď pieskom alebo oceľovými obručami, povedal dnes pre TASR riaditeľ úseku prevádzky a techniky DPB Bronislav Weigl. "Kapacita vozidla je 230 ľudí, priemerná hmotnosť cestujúceho je 80 kilogramov, čiže by tam mala byť záťaž asi 18.400 kilogramov," vysvetlil.

Pri skúšobnej prevádzke bude podľa Weigla vozidlo vybavené meracími prístrojmi a budú sa skúšať všetky jeho parametre. "Teda jeho trakčné či zábrzdné vlastnosti, všetko, čo predpisuje zákon o homologizácii dráhového vozidla," dodal Weigl. Vodičov, ktorí električku budú ďalšie mesiace testovať, už školia.



Skúšobná prevádzka by mala trvať tri až štyri mesiace, podľa riaditeľa úseku prevádzky a techniky DPB tak novú električku zaradia do bežnej premávky až v marci alebo v apríli budúceho roka. Nové obojsmerné vozidlá chcú poslať na novú trať do Petržalky. "Ak tá nebude ešte otvorená, budú sa objavovať napríklad na linke 4, teda linkách z vozovne Jurajov dvor, kde budú po premávke aj odstavované," dodal.

Fotogaléria z predstavenia novej električky




Keď sa skončí oprava trate do Dúbravky a na Hlavnú stanicu, potom sa podľa Weigla "bude dať povedať, že v Bratislave sú všetky trate vhodné na prevádzku nových vozidiel." Tieto dva úseky by mali opravené otvoriť pár dní pred voľbami - 11. novembra. Spodný úsek trate, od ministerstva financií po Radlinského ulicu, zatiaľ opravený nie je. To má urobiť mesto s pomocou eurofondov a plánuje začať na jar budúceho roka. DPB chce tak zatiaľ trať na Radlinského ulici zregenerovať, aby električka mohla jazdiť po celej trase. Prevádzková rýchlosť tam však bude znížená.

Nová električka je päťčlánková, vybavená klimatizáciou i zariadením pre hlasovú komunikáciu medzi nevidiacim cestujúcim a vodičom, má šesť vnútorných a šesť vonkajších kamier, výklopnú plošinu a podľa DPB maximálnu obsaditeľnosť 356 cestujúcich. Električka dosiahne najvyššiu rýchlosť 65 km/h.

V Bratislave by malo s európskym spolufinancovaním jazdiť celkovo 30 nových obojsmerných električiek Škoda 30T a 30 jednosmerných električiek Škoda 29T. Tento rok má výrobca Škoda Transportation mestu podľa Weigla dodať ešte jednu novú obojsmernú električku.