Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Streda 27. november 2024Meniny má Milan
< sekcia Bratislava

Elektrickú nadzemnú dráhu vníma Bratislava zatiaľ len ako víziu

Bratislava, ilustračná snímka. Foto: TASR

Na stole totiž ešte stále nemá nič konkrétne. Bratislavčania majú podľa magistrátu už skúsenosti s rôznymi sľubmi, predstavami a víziami.

Bratislava 10. marca (TASR) - Elektrickú nadzemnú dráhu, ktorou zvažuje developer HB Reavis v Bratislave prepojiť lokalitu Nivy s mestskou časťou Petržalka, vníma hlavné mesto zatiaľ len ako ideu. Na stole totiž ešte stále nemá nič konkrétne. Bratislavčania majú podľa magistrátu už skúsenosti s rôznymi sľubmi, predstavami a víziami.

"Kým nie je na stole konkrétny návrh obsahujúci konkrétne riešenia napojenia na nosné dopravné systémy v meste, posúdenie vplyvov na dopravu, návrh vysporiadania pozemkov a v neposlednom rade financovanie, dovtedy takéto návrhy stále vnímame v rovine vízie, nie v rovine projektu," informoval TASR Michal Lukáč z komunikačného oddelenia bratislavského magistrátu. Bratislavská samospráva by ocenila, ak by sa o takýchto projektoch viedla širšia diskusia. Za dôležitú považuje aj koordináciu s odbornými útvarmi mesta a odbornou aj laickou verejnosťou.

Mestskému poslancovi Branislavovi Kaliskému sa ako architektovi táto myšlienka developera páči, ale len ako atrakcia. Vníma to však skôr ako horizontálny výťah, ktorý prepája dve súkromné investície. "Je to čisto súkromná investícia a veľmi ťažko realizovateľná až nerealizovateľná," uviedol pre TASR. Považuje to len za víziu, keďže sa táto nadzemná dráha nenachádza v územnom genereli dopravy hlavného mesta, a teda ani v územnom pláne mesta. Navrhovaná dráha má podľa neho marketingový, nie dopravný zmysel. "Vyhlásiť to za strategický projekt štátu sa mi zdá úplný nezmysel," podotkol Kaliský, ktorý je členom mestskej komisie územného a strategického plánovania, životného prostredia a výstavby.

V tejto komisii je aj mestská poslankyňa Lucia Štasselová, ktorá pre TASR uviedla, že nadzemná dráha zatiaľ v žiadnych dopravných, rozvojových či urbanistických stratégiách nefigurovala. "Prioritná doprava v meste by však mala byť koľajová. Do toho by sa malo investovať a mali by vznikať rôzne štúdie a plány," tvrdí s tým, že v meste absentuje metropolitné uvažovanie.

Podľa Jozefa Uhlera, mestského poslanca a šéfa dopravnej komisie, by nadzemná dráha dávala zmysel, ak by sa ľudia k nej dostali koľajovou dopravou. V blízkosti plánovanej dráhy na petržalskej strane podľa neho vedie železnica, no na tomto mieste chýba železničná stanica a s jej vybudovaním sa nepočíta. Uhler tvrdí, že ak je úprimným zámerom investora vyriešiť kolabujúcu dopravu, mal by si v prvom rade posvietiť na možnosti posilnenia električkovej dopravy. "Plánov, ktoré počítajú s novými rozšírením električkových tratí v okolí autobusovej stanice, je už dnes na stole niekoľko," uviedol poslanec vo svojom blogu. Elektrickú nadzemnú dráhu zvažuje developer HB Reavis postaviť pre odľahčenie dopravy v zóne Nivy a v jej širšom okolí. Developer navrhuje aj vybudovanie veľkokapacitného parkovacieho domu v Petržalke, ktorý by bol napojený na nadzemnú elektrickú dráhu. Nadzemná dráha i veľkokapacitný parkovací dom súvisia s projektom novej autobusovej stanice, ktorú chce v bratislavskej lokalite Nivy postaviť práve HB Reavis. Začiatok výstavby stanice sa má začať v júli. Hotová by mala byť v roku 2020.