Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Streda 27. november 2024Meniny má Milan
< sekcia Bratislava

Nedostatok vodičov v DPB sa môže pre stavbu obchvatu ešte prehĺbiť

Ilustračná snímka Foto: TASR František Iván

Generálny riaditeľ Dopravného podniku Bratislava (DPB) Milan Urban považuje túto hrozbu za reálnu a podnik sa podľa jeho slov ňou aj zaoberá.

Bratislava 18. novembra (TASR) - Dopravný podnik Bratislava (DPB) už niekoľko rokov rieši problém s nedostatkom vodičov. Ten sa však môže pre výstavbu bratislavského obchvatu, ktorý má tvoriť časť diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7, ešte viac prehĺbiť. "Mne volajú vodiči, že dostávajú ponuku, aby jazdili na obchvate na tatrovke, kde vozia zeminu za sedem eur na hodinu. V DPB majú 4,20 eura," povedal pre TASR bratislavský mestský poslanec a člen Dozornej rady DPB Radoslav Olekšák.

Tieto informácie eviduje aj mestský poslanec a šéf dopravnej komisie Jozef Uhler a ako tvrdí, nie je to dobre. "Budeme musieť stále intenzívnejšie hľadať nových vodičov. Tie mzdy sa zvyšujú pravidelne, už teraz je na tom DPB lepšie ako vodiči, ktorí sú na železniciach, ale stále dokáže súkromný sektor ponúknuť o niečo viac," skonštatoval.

Generálny riaditeľ DPB Milan Urban považuje túto hrozbu za reálnu a podnik sa podľa jeho slov ňou aj zaoberá. V DPB už prijali viaceré stabilizačné a motivačné opatrenia a chcú ich zachovať aj do budúcnosti. "My na to musíme reagovať vo vzťahu k našim zamestnancom tak, aby sme im vytvárali podmienky, ktoré generujú spokojnú prácu pre DPB," povedal Urban.

Poslanec Olekšák upozornil, že noví vodiči dostanú náborový príspevok 3000 eur a vodič, ktorý robí v DPB napríklad 30 rokov, naň nemá nárok. "Tak sa poďme baviť aj o príspevku pre starších vodičov a volajme ho stabilizačný príspevok," podotkol. Túto otázku chce otvoriť ešte tento mesiac v dozornej rade. "To je cesta, ako si vodičov udržať," skonštatoval Olekšák.

DPB v dôvodovej správe, ktorú predložil bratislavským poslancom pre zámer nákupu nových 88 autobusov, priznáva, že aktuálne rieši dva najväčšie problémy, a to nedostatok vodičov a nevýpravu z dôvodu nedostatku vozidiel. Z predloženej štatistiky vyplýva, že od januára do septembra tohto roka nevypravil DPB 584 vozidiel. Pri 509 prípadoch bol dôvod nedostatok vodičov, za zvyšné prípady mohol deficit vozidiel.

Prírastok vodičov autobusov predstavoval za prvých deväť mesiacov roku 2016 celkom 108 vodičov a úbytok 93 vodičov. "Situácia je pomerne kritická, lebo priemerný vek vodičov je približne 58 rokov a neustále dochádza k poklesu stavu vodičov. Rizikom je aj konkurencia, ktorá neustále náboruje nových vodičov a dokáže im poskytnúť lepšie platové podmienky. Ide napríklad o stavebné a logistické spoločnosti," uviedol v dôvodovej správe DPB.

V septembri generálny riaditeľ Urban informoval, že nových vodičov chcú osloviť napríklad mzdou, ktorá sa u vodiča bratislavskej MHD pohybuje za prvý polrok 2016 v priemere na úrovni 1162 eur. Na podporu náboru nových vodičov poskytuje podnik bezplatné získanie príslušného vodičského oprávnenia i odbornej spôsobilosti.

Každý kvalifikovaný vodič autobusu a trolejbusu zas môže po novom dostať pri nástupe do pracovného pomeru náborový príspevok vo výške 3000 eur s tým, že musí v DPB pracovať minimálne tri roky.