Ružinovský starosta Dušan Pekár je presvedčený, že snaha o regulovanie parkovania na území mestskej časti je.
Autor TASR
Bratislava 22. decembra (TASR) – Či bratislavský Ružinov vstúpi do celomestskej parkovacej politiky, ktorej základy má predstavovať všeobecne záväzné nariadenie (VZN) o parkovacej politike schválené mestskými poslancami začiatkom decembra, zatiaľ známe nie je. Podľa ružinovského starostu Dušana Pekára to bude závisieť od miestnych poslancov a ich rozhodnutia o prijatí alebo odmietnutí vlastného VZN k parkovaniu. Je však presvedčený, že snaha o regulovanie parkovania na území mestskej časti je. "Už dávnejšie máme s poslancami vytvorenú komisiu k parkovacej politike. Po podpísaní VZN primátorom si urobíme rýchlu, krátku analýzu a dohodneme sa, aké VZN v mestskej časti prijmeme," povedal pre TASR Pekár.
Súčasťou VZN by mali byť aj cenové regulácie. V tejto súvislosti chce starosta apelovať, aby bola prvá parkovacia karta zadarmo a zároveň aby sa v čo najkratšom čase spoplatnilo parkovanie v najvyťaženejších lokalitách Ružinova. "Budem sa prikláňať k tomu, aby sme spoplatnili ľudí, ktorí nemajú trvalý pobyt v Bratislave, a tým vyskúšať, či tieto autá donútime zaparkovať v prázdnych podzemných parkoviskách," dopĺňa Pekár. Podotýka, že je veľa lokalít s biznis centrami, kde sú nevyužívané miesta na parkovanie, keďže mnohým vodičom sa zatiaľ nevypláca zaplatiť si parkovacie miesto na takomto parkovisku, ale zaberajú parkovacie miesta na sídliskách. Kedy by ružinovské zastupiteľstvo mohlo o návrhu VZN rokovať, starosta povedať nevedel, verí však, že čo najskôr.
Opätovne totiž priznáva, že obyvatelia Ružinova majú problém s parkovaním a ten by bol ešte väčší, ak by sa do spoplatnenia parkovania mestská časť nezapojila. Zároveň upozorňuje aj na ďalší nevyriešený problém, ktorým sú obslužné komunikácie a vnútrobloky. Na nich sa totiž momentálne regulovať parkovanie nedá. "Môže nastať situácia, že práve na týchto komunikáciách bude najväčší pretlak parkujúcich, ale aj mimobratislavských značiek. Pretože ak sa dozvedia, že sa tam nevyberá parkovanie, tak sa budú všetci tlačiť do vnútroblokov, ktoré by mali slúžiť prioritne pre obyvateľov tohto územia," myslí si starosta, ktorý vidí riešenie v zmene zákona v Národnej rade SR.
V súvislosti s parkovaním taktiež podotýka, že miestna samospráva musí vyriešiť aj fungujúci systém prenajímania parkovacích miest pre obyvateľov s trvalým pobytom v Ružinove. V súčasnosti totiž za určitých podmienok prenajíma 50 percent parkovacích miest. "Otázka teda je, čo s týmto urobíme do budúcnosti, pretože títo ľudia majú istotu, že zaparkujú a majú 24 hodín rezervované parkovacie miesto. Toto bude tiež na diskusiu. Prechodné obdobie môže byť zatiaľ také, že môže byť aj-aj, ale do budúcnosti budeme musieť aj toto riešiť," konštatuje Pekár. Starosta v tomto smere tiež opätovne vyčíta hlavnému mestu, že nerieši záchytné parkoviská a následne obslužnosť mestskej hromadnej dopravy do centra, na pracoviská či na nákupy.
VZN o celomestskej parkovacej politike plánujú podrobne zanalyzovať aj ďalšie veľké mestské časti. "Schválené VZN momentálne analyzujeme, nakoľko zastupiteľstvo schválilo celý rad pozmeňovacích návrhov, ktoré podstatným spôsobom zmenili pôvodný návrh," uviedla staromestská hovorkyňa Nora Gubková. Zároveň podotýka, že mestské VZN je len prvým krokom k celomestskej parkovacej politike, pričom miestna samospráva viackrát zdôraznila, že bez štatútu, ktorým mestské časti získajú kompetencie, je VZN nerealizovateľné.
S návrhom dodatku štatútu hlavného mesta v súvislosti s parkovacou politikou nesúhlasí napr. ani Petržalka. Tá očakáva práve o štatúte širšiu diskusiu a zapracovanie pripomienok, ktoré neboli v prvom kole schválené. Možné návrhy či riešenia na prípadný ďalší postup v súvislosti s mestskou parkovacou politikou by mala priniesť Rada Fondu statickej dopravy. Tá je akousi gesčnou komisiou pre oblasť parkovania, ktorá by sa mala rozšíriť o ďalších poslancov. Prvé stretnutie sa predpokladá v januári budúceho roka.
Nové Mesto sa k tejto téme po schválení mestského VZN zatiaľ nevyjadrilo. Ešte v novembri však mestská časť apelovala na predloženie návrhu zmeny štatútu hlavného mesta. "Za jednu z kľúčových vecí považujeme, aby sa na tento systém nemohla 'prisať' externé firma, ktorá z neho bude vysávať peniaze. Preto sme v Novom Meste zriadili vlastnú parkovaciu spoločnosť," uviedol vtedy pre TASR novomestský hovorca Marek Tettinger. Samospráva sa podľa neho aktívne pripravuje na zavedenie novej parkovacej politiky, napr. aj spracovaním štúdie riešenia parkovania na väčšine svojho územia. V súvislosti s rezidenčným parkovaním bol vypracovaný a v miestnej dopravnej komisii odsúhlasený dopravný projekt na riešenie parkovania okolo Zimného štadióna Ondreja Nepelu a NTC. "S cieľom šetriť náklady mestskej časti sme nakúpili stroje na vyznačovanie čiar a v najviac zaťaženej lokalite okolo zimného štadióna sme vyznačili vyše 600 parkovacích miest," dodal Tettinger.
Súčasťou VZN by mali byť aj cenové regulácie. V tejto súvislosti chce starosta apelovať, aby bola prvá parkovacia karta zadarmo a zároveň aby sa v čo najkratšom čase spoplatnilo parkovanie v najvyťaženejších lokalitách Ružinova. "Budem sa prikláňať k tomu, aby sme spoplatnili ľudí, ktorí nemajú trvalý pobyt v Bratislave, a tým vyskúšať, či tieto autá donútime zaparkovať v prázdnych podzemných parkoviskách," dopĺňa Pekár. Podotýka, že je veľa lokalít s biznis centrami, kde sú nevyužívané miesta na parkovanie, keďže mnohým vodičom sa zatiaľ nevypláca zaplatiť si parkovacie miesto na takomto parkovisku, ale zaberajú parkovacie miesta na sídliskách. Kedy by ružinovské zastupiteľstvo mohlo o návrhu VZN rokovať, starosta povedať nevedel, verí však, že čo najskôr.
Opätovne totiž priznáva, že obyvatelia Ružinova majú problém s parkovaním a ten by bol ešte väčší, ak by sa do spoplatnenia parkovania mestská časť nezapojila. Zároveň upozorňuje aj na ďalší nevyriešený problém, ktorým sú obslužné komunikácie a vnútrobloky. Na nich sa totiž momentálne regulovať parkovanie nedá. "Môže nastať situácia, že práve na týchto komunikáciách bude najväčší pretlak parkujúcich, ale aj mimobratislavských značiek. Pretože ak sa dozvedia, že sa tam nevyberá parkovanie, tak sa budú všetci tlačiť do vnútroblokov, ktoré by mali slúžiť prioritne pre obyvateľov tohto územia," myslí si starosta, ktorý vidí riešenie v zmene zákona v Národnej rade SR.
V súvislosti s parkovaním taktiež podotýka, že miestna samospráva musí vyriešiť aj fungujúci systém prenajímania parkovacích miest pre obyvateľov s trvalým pobytom v Ružinove. V súčasnosti totiž za určitých podmienok prenajíma 50 percent parkovacích miest. "Otázka teda je, čo s týmto urobíme do budúcnosti, pretože títo ľudia majú istotu, že zaparkujú a majú 24 hodín rezervované parkovacie miesto. Toto bude tiež na diskusiu. Prechodné obdobie môže byť zatiaľ také, že môže byť aj-aj, ale do budúcnosti budeme musieť aj toto riešiť," konštatuje Pekár. Starosta v tomto smere tiež opätovne vyčíta hlavnému mestu, že nerieši záchytné parkoviská a následne obslužnosť mestskej hromadnej dopravy do centra, na pracoviská či na nákupy.
VZN o celomestskej parkovacej politike plánujú podrobne zanalyzovať aj ďalšie veľké mestské časti. "Schválené VZN momentálne analyzujeme, nakoľko zastupiteľstvo schválilo celý rad pozmeňovacích návrhov, ktoré podstatným spôsobom zmenili pôvodný návrh," uviedla staromestská hovorkyňa Nora Gubková. Zároveň podotýka, že mestské VZN je len prvým krokom k celomestskej parkovacej politike, pričom miestna samospráva viackrát zdôraznila, že bez štatútu, ktorým mestské časti získajú kompetencie, je VZN nerealizovateľné.
S návrhom dodatku štatútu hlavného mesta v súvislosti s parkovacou politikou nesúhlasí napr. ani Petržalka. Tá očakáva práve o štatúte širšiu diskusiu a zapracovanie pripomienok, ktoré neboli v prvom kole schválené. Možné návrhy či riešenia na prípadný ďalší postup v súvislosti s mestskou parkovacou politikou by mala priniesť Rada Fondu statickej dopravy. Tá je akousi gesčnou komisiou pre oblasť parkovania, ktorá by sa mala rozšíriť o ďalších poslancov. Prvé stretnutie sa predpokladá v januári budúceho roka.
Nové Mesto sa k tejto téme po schválení mestského VZN zatiaľ nevyjadrilo. Ešte v novembri však mestská časť apelovala na predloženie návrhu zmeny štatútu hlavného mesta. "Za jednu z kľúčových vecí považujeme, aby sa na tento systém nemohla 'prisať' externé firma, ktorá z neho bude vysávať peniaze. Preto sme v Novom Meste zriadili vlastnú parkovaciu spoločnosť," uviedol vtedy pre TASR novomestský hovorca Marek Tettinger. Samospráva sa podľa neho aktívne pripravuje na zavedenie novej parkovacej politiky, napr. aj spracovaním štúdie riešenia parkovania na väčšine svojho územia. V súvislosti s rezidenčným parkovaním bol vypracovaný a v miestnej dopravnej komisii odsúhlasený dopravný projekt na riešenie parkovania okolo Zimného štadióna Ondreja Nepelu a NTC. "S cieľom šetriť náklady mestskej časti sme nakúpili stroje na vyznačovanie čiar a v najviac zaťaženej lokalite okolo zimného štadióna sme vyznačili vyše 600 parkovacích miest," dodal Tettinger.