Filozofiou parkovacej politiky je zaviesť v Bratislave jednotný systém parkovania na miestnych komunikáciách I. až IV. triedy.
Autor TASR
Bratislava 28. júla (TASR) – Bratislava sa postupne pripravuje na zavedenie jednotnej parkovacej politiky. Po tom, čo o návrhu všeobecne záväzného nariadenia (VZN) hlavného mesta o dočasnom parkovaní motorových vozidiel na vymedzených úsekoch miestnych komunikácií rokovali jednotlivé zastupiteľstva mestských častí, sa v posledných týždňoch vyhodnocovali ich pripomienky.
"Tieto návrhy budú teraz prerokované v pracovnej skupine k parkovacej politike, z čoho by mal vzísť finálny návrh," uviedla pre TASR hovorkyňa Bratislavy Ivana Skokanová. Finálny návrh budú následne pripomienkovať komisie mestského zastupiteľstva, obyvatelia, mestská rada i mestskí poslanci. "Ambíciou je prijať parkovaciu politiku hneď, ako to bude možné, musíme však dodržať všetky potrebné lehoty na vyjadrenie sa jednotlivých subjektov," povedala hovorkyňa. Kedy zavedenie jednotnej parkovacej politiky v meste magistrát predpokladá, presne neuviedla.
Filozofiou parkovacej politiky je zaviesť v Bratislave jednotný systém parkovania na miestnych komunikáciách I. až IV. triedy. Bratislava je totiž jedným z mála európskych miest a posledné krajské mesto na Slovensku, ktoré nemá jednotnú parkovaciu politiku. Každá bratislavská mestská časť si bude vyberať prevádzkovateľa parkovania na svojom území, pričom bude rešpektovať spoločné zásady parkovacej politiky - minimálnu a maximálnu cenu za rezidenčné parkovanie. Rezidentské karty budú mať jednotný vizuál a mesto bude centrálne spravovať evidenciu ich vydávania.
V jednotlivých zónach sa bude môcť parkovať len na miestach vyznačených vodorovným a zvislým dopravným značením. Rezident však bude môcť požiadať o rezidentskú parkovaciu kartu pre "svoju" zónu. Práve ňou bude zvýhodnený pred nerezidentmi a obyvateľmi z iných mestských častí, či iných miest Slovenska. Každá takáto karta bude platiť iba na jedno vozidlo. Domácnosti budú môcť požiadať aj o viac takýchto kariet, ich cena však bude podstatne vyššia.
Cena rezidentskej parkovacej karty
Za rezidentskú parkovaciu kartu pre prvé vozidlo určuje VZN sumu v rozmedzí 20 – 100 eur na jeden rok. Za každé ďalšie vozidlo ide o jedennásobok až 50-násobok ceny za rezidentskú kartu pre prvé vozidlo. V prípade dočasného parkovania nerezidentov v jednotlivých zónach určuje nariadenie spoplatnenie v rozhraní 0,20 až päť eur na hodinu. Podnikatelia si zasa budú môcť zakúpiť abonentskú parkovaciu kartu, ktorá by mala stáť minimálne päťnásobok a maximálne 50-násobok sumy rezidentskej parkovacej karty.
Nariadenie hlavného mesta teda nastavuje len základné mantinely, konkrétne sumy za rezidentské karty či dočasné parkovanie si už zakotvia mestské časti vo svojich nariadeniach. Tie zároveň schvália aj jednotlivé úseky komunikácií, ktorých sa parkovacia politika bude týkať.
K filozofii jednotnej parkovacej politiky v hlavnom meste sa súhlasne postavili zastupiteľstvá v Starom Meste, Novom Meste, Petržalke, Záhorskej Bystrice, Rače, Jaroviec či Rusoviec. V Ružinove potrebnú väčšinu poslaneckých hlasov nezískal ani súhlas, ani nesúhlas s návrhom. Návrh mesta napríklad odmietli poslanci Karlovej Vsi a Dúbravky.
"Tieto návrhy budú teraz prerokované v pracovnej skupine k parkovacej politike, z čoho by mal vzísť finálny návrh," uviedla pre TASR hovorkyňa Bratislavy Ivana Skokanová. Finálny návrh budú následne pripomienkovať komisie mestského zastupiteľstva, obyvatelia, mestská rada i mestskí poslanci. "Ambíciou je prijať parkovaciu politiku hneď, ako to bude možné, musíme však dodržať všetky potrebné lehoty na vyjadrenie sa jednotlivých subjektov," povedala hovorkyňa. Kedy zavedenie jednotnej parkovacej politiky v meste magistrát predpokladá, presne neuviedla.
Filozofiou parkovacej politiky je zaviesť v Bratislave jednotný systém parkovania na miestnych komunikáciách I. až IV. triedy. Bratislava je totiž jedným z mála európskych miest a posledné krajské mesto na Slovensku, ktoré nemá jednotnú parkovaciu politiku. Každá bratislavská mestská časť si bude vyberať prevádzkovateľa parkovania na svojom území, pričom bude rešpektovať spoločné zásady parkovacej politiky - minimálnu a maximálnu cenu za rezidenčné parkovanie. Rezidentské karty budú mať jednotný vizuál a mesto bude centrálne spravovať evidenciu ich vydávania.
V jednotlivých zónach sa bude môcť parkovať len na miestach vyznačených vodorovným a zvislým dopravným značením. Rezident však bude môcť požiadať o rezidentskú parkovaciu kartu pre "svoju" zónu. Práve ňou bude zvýhodnený pred nerezidentmi a obyvateľmi z iných mestských častí, či iných miest Slovenska. Každá takáto karta bude platiť iba na jedno vozidlo. Domácnosti budú môcť požiadať aj o viac takýchto kariet, ich cena však bude podstatne vyššia.
Cena rezidentskej parkovacej karty
Za rezidentskú parkovaciu kartu pre prvé vozidlo určuje VZN sumu v rozmedzí 20 – 100 eur na jeden rok. Za každé ďalšie vozidlo ide o jedennásobok až 50-násobok ceny za rezidentskú kartu pre prvé vozidlo. V prípade dočasného parkovania nerezidentov v jednotlivých zónach určuje nariadenie spoplatnenie v rozhraní 0,20 až päť eur na hodinu. Podnikatelia si zasa budú môcť zakúpiť abonentskú parkovaciu kartu, ktorá by mala stáť minimálne päťnásobok a maximálne 50-násobok sumy rezidentskej parkovacej karty.
Nariadenie hlavného mesta teda nastavuje len základné mantinely, konkrétne sumy za rezidentské karty či dočasné parkovanie si už zakotvia mestské časti vo svojich nariadeniach. Tie zároveň schvália aj jednotlivé úseky komunikácií, ktorých sa parkovacia politika bude týkať.
K filozofii jednotnej parkovacej politiky v hlavnom meste sa súhlasne postavili zastupiteľstvá v Starom Meste, Novom Meste, Petržalke, Záhorskej Bystrice, Rače, Jaroviec či Rusoviec. V Ružinove potrebnú väčšinu poslaneckých hlasov nezískal ani súhlas, ani nesúhlas s návrhom. Návrh mesta napríklad odmietli poslanci Karlovej Vsi a Dúbravky.