Hlavné mesto však postupuje v súlade so zákonom a právami, ktoré mu umožňuje zákon. Znamená to, že napr. ukladá pokuty za iné správne delikty v súvislosti s porušením zákona o cestnej premávke.
Autor TASR
Bratislava 8. apríla (TASR) – Problematika mobilnej aplikácie Uber a jej podobné služby nie sú v kompetencii hlavného mesta. "Autá Uber-u nie sú označené ako taxi, preto ich mestská polícia nemôže kontrolovať," uviedla pre TASR Iveta Kešeľáková z oddelenia komunikácie a marketingu bratislavského magistrátu. Reagovala tak na vyjadrenia Ministerstva dopravy a výstavby (MDV) SR, ktoré chce opätovne vyzvať mesto na zvýšenie kontrol v oblasti taxislužieb. A to najmä v súvislosti s opakujúcimi upozorneniami zo strany registrovaných taxikárov.
Hlavné mesto však podľa Kešeľákovej postupuje v súlade so zákonom a právami, ktoré mu umožňuje zákon. Znamená to, že napr. ukladá pokuty za iné správne delikty v súvislosti s porušením zákona o cestnej premávke. "Rieši správne delikty taxislužieb v správnom konaní na základe podnetu mestskej polície a štátnej polície, napr. označenie, taxametre či koncesie," skonštatovala Kešeľáková s tým, že kontrola áut Uber-u do tejto kompetencie nepatrí. Na to by podľa nej bolo potrebné zmeniť legislatívu ohľadom taxislužieb, ktorá by obsiahla aj druh služieb, ktoré poskytuje Uber.
Mesto zároveň odporúča obrátiť sa aj na Slovenskú obchodnú inšpekciu (SOI), ktorá vykonáva kontroly vozidiel a vodičov jazdiacich pre Uber. "Zákon o ochrane spotrebiteľa, ktorý SOI dozoruje, je relevantnou právnou úpravou v prípade prevádzkovania taxislužby. Významnejšou právnou normou z hľadiska prevádzkovania taxislužby je zákon o cestnej doprave, v súvislosti s ktorým vykonáva SOI dohľad len okrajovo," povedala pre TASR hovorkyňa Ústredného inšpektorátu SOI Danuša Krkošová. Taktiež upozorňuje, že obchodná inšpekcia nie je jediným kontrolným orgánom a poukazuje na to, že dopravným správnym orgánom je magistrát.
Podľa Krkošovej vykonal inšpektorát SOI ešte v apríli minulého roka v spolupráci s Úniou taxikárov celkovo 12 kontrolných jázd prostredníctvom objednávok cez aplikáciu Uber. Zameral sa najmä na dodržiavanie zákona o ochrane spotrebiteľa a zákona o priestupkoch. V rámci kontroly boli niektorým osobám uložené opatrenia smerujúce k dodržiavaniu zákonných povinností, voči čomu ale mnohé namietali.
"Zo strany inšpektorátu SOI bol v auguste spracovaný návrh – posúdenie všeobecných obchodných podmienok poskytovania služieb prostredníctvom aplikácie Uber, ktorý bol v septembri komunikovaný s príslušným dozorným orgánom v Holandsku. Vzhľadom na skutočnosť, že prevádzkovateľ uvedenej služby nesídli na území Slovenskej republiky," doplnila Krkošová s tým, že v októbri boli pripravené podklady na začatie správnych konaní. Zatiaľ bolo podľa hovorkyne vydané jedno správne konanie a uložená sankcia, tá je však v odvolacom konaní. Ďalšie začaté správne konania nie sú právoplatné.
Únii taxikárov sa Uber nepáči od začiatku. Poukazuje na kontroverzný princíp, keď pre partnerských vodičov zapojených do aplikácie platia iné pravidlá a kritériá, ako pre "profesionálnych" vodičov taxislužieb. Je totiž presvedčená, že spoločnosť a vodiči nerešpektujú a porušujú legislatívu SR, najmä zákon o cestnej doprave, nemajú potrebné povolenia, poistenia, psychotesty či lekárske prehliadky. Únia už v minulosti zorganizovala protestné jazdy mestom, ale aj petíciu za bezodkladné zastavenie činnosti pre spoločnosť Uber Slovakia.
Podľa hovorkyne Uber SR a ČR Miroslavy Jozovej ale partnerskí vodiči platformy fungujú v súlade s direktívou EÚ a registrovaných používateľov platformy spájajú so spoľahlivými a bezpečnými poskytovateľmi prepravy. Tí sú legálne zaregistrovaní a plniť si majú všetky daňové povinnosti, pričom preprava je tiež transparentná a cenovo dostupná. Zároveň zdôrazňuje, že partnerskí vodiči Uber nemôžu využívať žiadne privilégiá, ktoré majú poskytovatelia taxislužieb. Protesty, ale aj útoky skupinky vodičov taxislužieb voči partnerským vodičom Uberu podľa spoločnosti iba zvýrazňujú fakt, že technologická platforma sa stáva populárnejšou.
Hlavné mesto však podľa Kešeľákovej postupuje v súlade so zákonom a právami, ktoré mu umožňuje zákon. Znamená to, že napr. ukladá pokuty za iné správne delikty v súvislosti s porušením zákona o cestnej premávke. "Rieši správne delikty taxislužieb v správnom konaní na základe podnetu mestskej polície a štátnej polície, napr. označenie, taxametre či koncesie," skonštatovala Kešeľáková s tým, že kontrola áut Uber-u do tejto kompetencie nepatrí. Na to by podľa nej bolo potrebné zmeniť legislatívu ohľadom taxislužieb, ktorá by obsiahla aj druh služieb, ktoré poskytuje Uber.
Mesto zároveň odporúča obrátiť sa aj na Slovenskú obchodnú inšpekciu (SOI), ktorá vykonáva kontroly vozidiel a vodičov jazdiacich pre Uber. "Zákon o ochrane spotrebiteľa, ktorý SOI dozoruje, je relevantnou právnou úpravou v prípade prevádzkovania taxislužby. Významnejšou právnou normou z hľadiska prevádzkovania taxislužby je zákon o cestnej doprave, v súvislosti s ktorým vykonáva SOI dohľad len okrajovo," povedala pre TASR hovorkyňa Ústredného inšpektorátu SOI Danuša Krkošová. Taktiež upozorňuje, že obchodná inšpekcia nie je jediným kontrolným orgánom a poukazuje na to, že dopravným správnym orgánom je magistrát.
Podľa Krkošovej vykonal inšpektorát SOI ešte v apríli minulého roka v spolupráci s Úniou taxikárov celkovo 12 kontrolných jázd prostredníctvom objednávok cez aplikáciu Uber. Zameral sa najmä na dodržiavanie zákona o ochrane spotrebiteľa a zákona o priestupkoch. V rámci kontroly boli niektorým osobám uložené opatrenia smerujúce k dodržiavaniu zákonných povinností, voči čomu ale mnohé namietali.
"Zo strany inšpektorátu SOI bol v auguste spracovaný návrh – posúdenie všeobecných obchodných podmienok poskytovania služieb prostredníctvom aplikácie Uber, ktorý bol v septembri komunikovaný s príslušným dozorným orgánom v Holandsku. Vzhľadom na skutočnosť, že prevádzkovateľ uvedenej služby nesídli na území Slovenskej republiky," doplnila Krkošová s tým, že v októbri boli pripravené podklady na začatie správnych konaní. Zatiaľ bolo podľa hovorkyne vydané jedno správne konanie a uložená sankcia, tá je však v odvolacom konaní. Ďalšie začaté správne konania nie sú právoplatné.
Únii taxikárov sa Uber nepáči od začiatku. Poukazuje na kontroverzný princíp, keď pre partnerských vodičov zapojených do aplikácie platia iné pravidlá a kritériá, ako pre "profesionálnych" vodičov taxislužieb. Je totiž presvedčená, že spoločnosť a vodiči nerešpektujú a porušujú legislatívu SR, najmä zákon o cestnej doprave, nemajú potrebné povolenia, poistenia, psychotesty či lekárske prehliadky. Únia už v minulosti zorganizovala protestné jazdy mestom, ale aj petíciu za bezodkladné zastavenie činnosti pre spoločnosť Uber Slovakia.
Podľa hovorkyne Uber SR a ČR Miroslavy Jozovej ale partnerskí vodiči platformy fungujú v súlade s direktívou EÚ a registrovaných používateľov platformy spájajú so spoľahlivými a bezpečnými poskytovateľmi prepravy. Tí sú legálne zaregistrovaní a plniť si majú všetky daňové povinnosti, pričom preprava je tiež transparentná a cenovo dostupná. Zároveň zdôrazňuje, že partnerskí vodiči Uber nemôžu využívať žiadne privilégiá, ktoré majú poskytovatelia taxislužieb. Protesty, ale aj útoky skupinky vodičov taxislužieb voči partnerským vodičom Uberu podľa spoločnosti iba zvýrazňujú fakt, že technologická platforma sa stáva populárnejšou.