Dôvodom je nadmerný hluk na železničnej stanici Bratislava-Východ pri posunovaní vlakových súprav, a to v blízkosti obytných domov.
Autor TASR
Bratislava 9. decembra (TASR) – Starosta bratislavskej Rače Peter Pilinský poslal vedúcemu hygienikovi rezortu dopravy list so žiadosťou o pokračovanie výkonu štátneho zdravotného dozoru a začatie konania o porušení paragrafu zákona o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia. Dôvodom je nadmerný hluk na železničnej stanici Bratislava-Východ pri posunovaní vlakových súprav, a to v blízkosti obytných domov. TASR o tom informovala hovorkyňa starostu Rače Eva Miklánková.
Problémom s nadmerným hlukom sa začal zaoberať Útvar hlavného hygienika ministerstva dopravy na jeseň 2015. "Koncom mája inštalovala spoločnosť Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) na problémových úsekoch špeciálne zariadenia, ktoré majú znížiť hladiny hluku z posunovania vlakových súprav," priblížila hovorkyňa. Inštaláciou zariadení splnili podľa račianskej samosprávy ŽSR len prvý krok nariadenia ministerstva dopravy, druhým bodom malo byť preukázanie jeho účinnosti.
ŽSR požiadali podľa Miklánkovej o predĺženie termínu do konca októbra, ale ani do konca novembra nedostala mestská časť žiadnu relevantnú informáciu a v dotknutom území nebol zaznamenaný žiaden pokles hluku. Starosta sa preto obrátil listom na vedúceho hygienika rezortu dopravy.
ŽSR pre TASR uviedli, že riešením eliminácie hluku na tejto stanici sa zaoberajú už niekoľko rokov a všetky prijaté opatrenia mali priaznivý vplyv na zníženie hlučnosti. V súčasnosti sa ŽSR zamerali na zníženie úrovne hluku vznikajúceho pri činnosti koľajových bŕzd na spádovisku počas rozraďovania vozňov. Do konca júna zrealizovali komplexnú rekonštrukciu spádoviska. "V rámci pilotného projektu bolo do 30. júna 2016 na obruče brzdených kolies nanesené "suché" mazivo na jeden sled bŕzd. Prvotným preskúšaním sa zistilo, že pískanie vozňov v brzdách sa výrazne znížilo a tým aj hluk, a to pod prípustnú hranicu úrovne hluku, ktorá je v noci 40 decibelov," uviedli ŽSR s tým, že pilotný projekt má aj s meraniami hluku pokračovať ďalej a mazivo plánujú nanášať na všetky koľajové brzdy. Ukončenie polročnej overovacej prevádzky systému je plánované na január 2017. ŽSR tvrdia, že budú môcť zo získaných údajov a ich vyhodnotení komplexne posúdiť účinnosť zariadenia a jeho vplyv na bezpečnosť a plynulosť prevádzky. Riešenie hluku z prevádzky opravovne nákladných vozňov nie je podľa ŽSR v ich kompetencii.
Ministerstvo dopravy skonštatovalo, že Rača je pravidelne informovaná o priebehu riešenia danej problematiky a súčasne je prizývaná aj k jednotlivým rokovaniam so ŽSR. Rezort dopravy vzal žiadosť mestskej časti o pokračovanie vo výkone štátneho zdravotného dozoru na vedomie, pretože výkon štátneho zdravotného dozoru v tejto veci nie je ešte ukončený.
"Opatrenie, ktoré bolo ŽSR uložené rozhodnutím, bolo splnené len sčasti, preto sa ani nepristúpilo k objektivizácii hluku. Z uvedených dôvodov je začaté voči ŽSR správne konanie vo veci správneho deliktu na úseku verejného zdravotníctva pre porušovanie povinností prevádzkovateľa zdroja hluku," uviedlo pre TASR ministerstvo.
Problémom s nadmerným hlukom sa začal zaoberať Útvar hlavného hygienika ministerstva dopravy na jeseň 2015. "Koncom mája inštalovala spoločnosť Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) na problémových úsekoch špeciálne zariadenia, ktoré majú znížiť hladiny hluku z posunovania vlakových súprav," priblížila hovorkyňa. Inštaláciou zariadení splnili podľa račianskej samosprávy ŽSR len prvý krok nariadenia ministerstva dopravy, druhým bodom malo byť preukázanie jeho účinnosti.
ŽSR požiadali podľa Miklánkovej o predĺženie termínu do konca októbra, ale ani do konca novembra nedostala mestská časť žiadnu relevantnú informáciu a v dotknutom území nebol zaznamenaný žiaden pokles hluku. Starosta sa preto obrátil listom na vedúceho hygienika rezortu dopravy.
ŽSR pre TASR uviedli, že riešením eliminácie hluku na tejto stanici sa zaoberajú už niekoľko rokov a všetky prijaté opatrenia mali priaznivý vplyv na zníženie hlučnosti. V súčasnosti sa ŽSR zamerali na zníženie úrovne hluku vznikajúceho pri činnosti koľajových bŕzd na spádovisku počas rozraďovania vozňov. Do konca júna zrealizovali komplexnú rekonštrukciu spádoviska. "V rámci pilotného projektu bolo do 30. júna 2016 na obruče brzdených kolies nanesené "suché" mazivo na jeden sled bŕzd. Prvotným preskúšaním sa zistilo, že pískanie vozňov v brzdách sa výrazne znížilo a tým aj hluk, a to pod prípustnú hranicu úrovne hluku, ktorá je v noci 40 decibelov," uviedli ŽSR s tým, že pilotný projekt má aj s meraniami hluku pokračovať ďalej a mazivo plánujú nanášať na všetky koľajové brzdy. Ukončenie polročnej overovacej prevádzky systému je plánované na január 2017. ŽSR tvrdia, že budú môcť zo získaných údajov a ich vyhodnotení komplexne posúdiť účinnosť zariadenia a jeho vplyv na bezpečnosť a plynulosť prevádzky. Riešenie hluku z prevádzky opravovne nákladných vozňov nie je podľa ŽSR v ich kompetencii.
Ministerstvo dopravy skonštatovalo, že Rača je pravidelne informovaná o priebehu riešenia danej problematiky a súčasne je prizývaná aj k jednotlivým rokovaniam so ŽSR. Rezort dopravy vzal žiadosť mestskej časti o pokračovanie vo výkone štátneho zdravotného dozoru na vedomie, pretože výkon štátneho zdravotného dozoru v tejto veci nie je ešte ukončený.
"Opatrenie, ktoré bolo ŽSR uložené rozhodnutím, bolo splnené len sčasti, preto sa ani nepristúpilo k objektivizácii hluku. Z uvedených dôvodov je začaté voči ŽSR správne konanie vo veci správneho deliktu na úseku verejného zdravotníctva pre porušovanie povinností prevádzkovateľa zdroja hluku," uviedlo pre TASR ministerstvo.