K filozofii jednotnej parkovacej politiky v hlavnom meste sa v priebehu týchto týždňov súhlasne postavili zastupiteľstvá veľkých bratislavských mestských častí.
Autor TASR
Bratislava 17. mája (TASR) - K jednotnej parkovacej politike v hlavnom meste sa pridáva aj bratislavská mestská časť Rača. Miestni poslanci dnes schválili návrh všeobecne záväzného nariadenia (VZN) hlavného mesta o dočasnom parkovaní motorových vozidiel na vymedzených úsekoch miestnych komunikácií. TASR o tom informovala hovorkyňa starostu Rače Eva Miklánková.
Račianska samospráva vyjadrila v súvislosti so vstupom do jednotného systému parkovania niekoľko podmienok. "Ide najmä o zabezpečenie zvýšenej frekvencie policajných kontrol a hliadok, stanovenie harmonogramu budovania parkovacích kapacít na pozemkoch hlavného mesta a tiež požiadavka na majetkovoprávne vysporiadanie pozemkov pod parkoviskami," spresnil starosta Rače Peter Pilinský. Príjem do račianskeho rozpočtu z dane za vyhradené parkovanie bol podľa jeho slov v roku 2015 viac ako 46.000 eur. "Tieto peniaze využívame na opravy našich ciest. Na tento účel a na rozšírenie možností parkovania budeme využívať aj príjem do rozpočtu po zavedení jednotnej parkovacej politiky," skonštatoval starosta. Rača zapojí do systému regulovaného parkovania všetky komunikácie v mestskej časti, ktoré budú rozdelené do štyroch zón.
Zvislé aj vodorovné dopravné značenie si budú bratislavské mestské časti zabezpečovať na vlastné náklady. Takisto bude v každej mestskej časti potrebné zriadiť firmu vybavenú výpočtovou technikou, ktorá bude zabezpečovať kontrolu úhrady parkovného. "Úhrada bude možná viacerými spôsobmi - SMS, zakúpením lístka v automate alebo označením vozidla rezidentskou kartou na viditeľnom mieste za oknom vozidla," uviedla Miklánková. Po dvoch rokoch tejto prevádzky prevezme spomínané kompetencie podľa nej jedna parkovacia spoločnosť, ktorú určí hlavné mesto. "Poverená spoločnosť bude následne prerozdeľovať zisk z parkovného medzi hlavné mesto a zúčastnené mestské časti v navrhnutom pomere 25 percent pre hlavné mesto a 75 percent pre mestskú časť," spresnila hovorkyňa.
V jednotlivých zónach sa bude môcť parkovať len na miestach vyznačených vodorovným a zvislým dopravným značením. Rezident však bude môcť požiadať o rezidentskú parkovaciu kartu pre "svoju" zónu. Práve ňou bude zvýhodnený pred nerezidentmi a obyvateľmi z iných mestských častí či iných miest Slovenska. Každá takáto karta bude platiť iba na jedno vozidlo. Domácnosti budú môcť požiadať aj o viac takýchto kariet, ich cena však bude podstatne vyššia.
Za rezidentskú parkovaciu kartu pre prvé vozidlo určuje všeobecne záväzné nariadenie sumu v rozmedzí 20 – 100 eur na jeden rok. Za každé ďalšie vozidlo ide o jeden- až 50-násobok ceny za rezidentskú kartu pre prvé vozidlo. V prípade dočasného parkovania nerezidentov v jednotlivých zónach určuje nariadenie spoplatnenie v rozhraní 0,20 – päť eur na hodinu. Podnikatelia si zasa budú môcť zakúpiť abonentskú parkovaciu kartu, ktorá by mala stáť minimálne päťnásobok a maximálne 50-násobok sumy rezidentskej parkovacej karty. Nariadenie hlavného mesta teda nastavuje len základné mantinely, konkrétne sumy za rezidentské karty či dočasné parkovanie si už zakotvia mestské časti vo svojich nariadeniach. Tie zároveň schvália aj jednotlivé úseky komunikácií, ktorých sa parkovacia politika bude týkať.
Pracovná skupina, ktorá sa na tému parkovacej politiky stretávala už od mája minulého roka, pripravila návrh všeobecne záväzného nariadenia a zmeny štatútu hlavného mesta SR Bratislavy, ktoré definujú zásady jednotných parkovacích pravidiel v meste. Tieto dokumenty majú teraz možnosť pripomienkovať jednotlivé mestské časti. Následne bude materiál predložený na rokovania poslaneckého grémia, Mestskej rady Bratislavy a miestnych zastupiteľstiev v jednotlivých mestských častiach. Jej finálnu podobu schváli mestské zastupiteľstvo. Kompetencie mestským častiam dáva Štatút hlavného mesta SR Bratislavy.
K filozofii jednotnej parkovacej politiky v hlavnom meste sa v priebehu týchto týždňov súhlasne postavili zastupiteľstvá veľkých bratislavských mestských častí v Starom Meste, Novom Meste či v Petržalke.