Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Nedela 24. november 2024Meniny má Emília
< sekcia Bratislava

Bratislava vytvorila zoznam ciest, ktoré budú v zime odhŕňať ako prvé

Odpratávanie snehu v bratislavskom Starom Meste, 12. februára 2013. Foto: TASR/Michal Svítok

Po novom by tiež malo mesto autá zimnej údržby kontrolovať cez GPS systém.

Bratislava 11. februára (TASR) – Hlavné mesto vytvorilo zoznam ciest, na ktoré majú chodiť čistiace mechanizmy ako prvé odhŕňať sneh. Podľa primátora Iva Nesrovnala (nezávislý) dosiaľ takýto zoznam neexistoval. Po novom by tiež malo mesto autá zimnej údržby kontrolovať cez GPS systém, mali by sa začať robiť i preventívne posypy a ak bude Bratislava očakávať sneženie, vozidlá sa majú už pred ním rozmiestniť do jednotlivých rajónoch, aby potom nestáli v zápchach.

Bratislavská hovorkyňa Ivana Skokanová vysvetľuje, že vozidlá zimnej údržby by mali ako prvé podľa zoznamu čistiť centrálnu mestskú oblasť. Tam bratislavský magistrát zaradil Staromestskú ulicu, Hodžovo námestie, Suché mýto, Župné a Hurbanovo námestie, Námestie SNP, Kamenné, Primaciálne, Hlavné a Františkánske námestie, Štefánikovu ulicu, Most SNP, Most Apollo a lávky, Námestie Franza Liszta, Hlavnú železničnú stanicu, Pražskú a Brniansku ulicu, Palisády, Mudroňovu ulicu, okolie hradu a Slavína, Mlynské nivy a priestor autobusovej stanice.

Keď už budú prejazdné tieto cesty, mechanizmy by mali ísť do širšej oblasti mesta. Podľa zoznamu sú to ulice Šancová, Vajnorská, Trnavská, Rožňavská, Galvaniho, Ivanská cesta, Račianska, Žitná, Púchovská, Rybničná, Gagarinova, Popradská, Ulica svornosti, Slovnaftská, Bajkalská, Podkolibská, Kramáre, Lamačská, Hodonínska, Mlynská dolina, Botanická, Karloveská, Dlhé diely, Ulica Mikuláša Schneidera Trnavského, Devínska cesta, Einsteinova ulica, Panónska a Viedenská cesta, Kopčianska ulica a železničná stanica v Petržalke, Rusovská cesta, Dolnozemská cesta a hlavné ťahy cez Rusovce, Jarovce a Čunovo.


Hovorkyňa však pripomína, že zoznam je zatiaľ len pracovnou verziou a rozšíri sa ešte o pripomienky mestských poslancov. Pribudnúť tak majú do zoznamu najmä oblasti Podunajských Biskupíc a Vrakune. "Dispečeri komunikácie podľa zoznamu denne kontrolujú," dodala.

Firma A.R.K. technické služby tiež podľa hovorkyne po rokovaniach s mestom sľúbila, že na vlastné náklady zabezpečí, aby mali všetky mechanizmy zimnej údržby zariadenia na ich monitorovanie. Prostredníctvom GPS systémov ich bude kontrolovať nielen mestský dispečing, ale neskôr možno aj samotní Bratislavčania. "Túto službu chceme následne aj rozšíriť do takej miery, aby Bratislavčania mohli sledovať, kadiaľ posypové autá jazdia online," podotkla Skokanová.

Firma by tiež mala robiť preventívne posypy na mostoch či v kopcovitých terénoch. Ako prevencia voči stavu, kedy vozidlá zimnej údržby stoja v zápchach, majú byť pred očakávaným spádom snehu rozmiestnené v jednotlivých rajónoch. Tam budú čakať na pokyn. "Ale, ak toto doteraz nerobili, čo je to za firma?" podotkol starosta Petržalky Vladimír Bajan.

Viacerí mestskí poslanci už firme A.R.K. technické služby vyčítali, že mesto za jej služby veľa platí, avšak málo dostáva. Nesrovnal počas zimy zmluvu s firmou vypovedať nechce. Na marcové rokovanie zastupiteľstva si ale už poslanci vyžiadali informáciu o zmluvnom vzťahu s dodávateľom zimnej údržby, o obstarávaní, ktoré mu predchádzalo i o možnostiach ukončenia zmluvy a náhradnom riešení.

Zmluvu so súkromnou firmou podpísalo mesto ešte počas šéfovania primátora Andreja Ďurkovského, a to v roku 2010. Platí osem rokov. Riaditeľ kancelárie bývalého primátora Ľubomír Andrassy vlani vysvetľoval, že mesto platí vyše 80 zamestnancom aj vtedy, ak nič nerobia. Andrassy poukazoval na to, že 6,50 eura na hodinu dostáva človek, ktorý je v teréne a pracuje, no len o 0,80 eura menej ten, ktorý nič nerobí, ale je v pohotovosti. Mesto taktiež podľa Andrassyho platí aj za státie 54 mechanizmov, a to poplatok osem eur. Ak sa vozidlo používa v teréne, cena je viac ako 27 eur.