Ide o materiály, ktoré už jednotlivé ústavy SAV nepotrebujú, na druhej strane sa ale môžu stať učebnou pomôckou, najmä na hodinách fyziky, chémie či biológie.
Autor TASR
Bratislava 20. decembra (TASR) – Zobrazovací mikroskop, laboratórne sklá, rôzne chemikálie či vzdelávacie filmy o ochrane prírody. To je len časť vyzbieraných predmetov, ktoré dnes od Slovenskej akadémie vied (SAV) dostala Základná škola (ZŠ) Turnianska v bratislavskej Petržalke. Ide o materiály, ktoré už jednotlivé ústavy SAV nepotrebujú, na druhej strane sa ale môžu stať učebnou pomôckou, najmä na hodinách fyziky, chémie či biológie. "Je to taká zmysluplná recyklácia. Pretože prístroje, ktoré už pre mnohé špičkové vedecké aplikácie sú zastarané, sú určite vhodné pre žiakov," povedal pre TASR predseda SAV Pavol Šajgalík.
Do zbierky darovaných predmetov, ktoré už ústavy nevedeli využiť na svoj výskum, patrí napr. konfokálny mikroskop, ktorý je dôležitý pre pozorovanie povrchov rôznych látok či mnohých chemických reakcií, laboratórne sklá môžu žiaci využiť na rôzne vedecké pokusy. "Nájdu tam aj video o dôležitosti ekológie, správneho prístupu k prírode. Je to veľmi motivačné preto, aby mladí študenti našli správny postoj k prírode, k jej ochrane a využívaniu," myslí si Šajgalík.
Riaditeľka školy Zlata Halahijová vníma tento predvianočný dar ako veľký vklad, keďže škola v súčasnosti pracuje na pláne budúcej multifunkčnej učebne, zameranej predovšetkým na prírodné vedy. "Tešíme sa, že máme taký impulz, aby sme túto myšlienku ďalej rozvíjali a aby sa premenila na skutočnosť v čo najkratšom čase," podotkla riaditeľka s tým, že mnohí žiaci chodia v rámci projektu Petržalská super škola na rôzne podujatia a stretávajú sa s vedcami, čo vnímajú úplne inak ako bežnú vyučovaciu hodinu.
Výber školy totiž súvisí so spomínaným projektom Petržalská super škola, na ktorej spolupracuje miestna samospráva so SAV už piaty rok. Projekt prebieha na všetkých jedenástich základných školách v zriaďovateľskej pôsobnosti mestskej časti a je otvorený všetkým žiakom z vyšších ročníkov, teda aj tým, ktorí nejavia zatiaľ záujem o konkrétnu vednú disciplínu. "Vedci deťom prednášajú, ale musia sa k nim znížiť, lebo žiaci majú len základy v danej oblasti, tak aby pochopili a niečo si z tej prednášky aj odniesli. Pre vedcov je to výzva a mnohí priznávajú, že mali väčšiu trému pred deťmi ako na prednáškach na Harvarde či na rôznych fórach," približuje hovorkyňa Petržalky Michaela Platznerová.
Jedným z kritérií na výber školy pre darovanie predmetov a pomôcok z ústavov SAV bolo najväčšie zlepšenie žiakov vo fyzike. To podľa Platznerovej dosiahli práve študenti ZŠ Turnianska, ktorí zároveň dosahovali najvýraznejšie zlepšenie aj v predmetoch chémia, biológia a matematika. Škola zároveň pravidelne organizuje chemickú a biologickú olympiádu a v rámci záujmových aktivít ponúka napr. bádateľský krúžok. "Dnešná akcia je takou prirodzenou bodkou tohtoročného projektu. Je to prvá lastovička," poznamenáva hovorkyňa s tým, že samosprávu už v súvislosti s projektom oslovili aj ďalšie mestské časti.
V rámci dnešnej darovacej akcie zároveň predseda SAV odučil aj jednu hodinu fyziky medzi žiakmi deviateho ročníka. Priznal, že sa mu učilo veľmi dobre a že ho to bavilo. Sám si dobre spomína na svoje školské časy, keď mal vraj v zásade šťastie na učiteľov, najmä pokiaľ išlo o matematiku a fyziku, ktorú nakoniec aj študoval. V súvislosti s projektom Petržalskej super školy vyjadril vieru v jeho rozšírenie do budúcna ja na ďalšie základné, prípadne stredné školy v hlavnom meste. "Hlavným dôvodom je motivovať deti, aby si našli vzťah k 'ťažkým predmetom', lebo fyzika a matematika rozhodne nie sú ťažké. Oni vás len naučia logicky myslieť a spájať isté súvislosti. A keď sa vám tento svet otvorí, zistíte, že to nie je až tak zložité," dodáva Šajgalík.
Do zbierky darovaných predmetov, ktoré už ústavy nevedeli využiť na svoj výskum, patrí napr. konfokálny mikroskop, ktorý je dôležitý pre pozorovanie povrchov rôznych látok či mnohých chemických reakcií, laboratórne sklá môžu žiaci využiť na rôzne vedecké pokusy. "Nájdu tam aj video o dôležitosti ekológie, správneho prístupu k prírode. Je to veľmi motivačné preto, aby mladí študenti našli správny postoj k prírode, k jej ochrane a využívaniu," myslí si Šajgalík.
Riaditeľka školy Zlata Halahijová vníma tento predvianočný dar ako veľký vklad, keďže škola v súčasnosti pracuje na pláne budúcej multifunkčnej učebne, zameranej predovšetkým na prírodné vedy. "Tešíme sa, že máme taký impulz, aby sme túto myšlienku ďalej rozvíjali a aby sa premenila na skutočnosť v čo najkratšom čase," podotkla riaditeľka s tým, že mnohí žiaci chodia v rámci projektu Petržalská super škola na rôzne podujatia a stretávajú sa s vedcami, čo vnímajú úplne inak ako bežnú vyučovaciu hodinu.
Výber školy totiž súvisí so spomínaným projektom Petržalská super škola, na ktorej spolupracuje miestna samospráva so SAV už piaty rok. Projekt prebieha na všetkých jedenástich základných školách v zriaďovateľskej pôsobnosti mestskej časti a je otvorený všetkým žiakom z vyšších ročníkov, teda aj tým, ktorí nejavia zatiaľ záujem o konkrétnu vednú disciplínu. "Vedci deťom prednášajú, ale musia sa k nim znížiť, lebo žiaci majú len základy v danej oblasti, tak aby pochopili a niečo si z tej prednášky aj odniesli. Pre vedcov je to výzva a mnohí priznávajú, že mali väčšiu trému pred deťmi ako na prednáškach na Harvarde či na rôznych fórach," približuje hovorkyňa Petržalky Michaela Platznerová.
Jedným z kritérií na výber školy pre darovanie predmetov a pomôcok z ústavov SAV bolo najväčšie zlepšenie žiakov vo fyzike. To podľa Platznerovej dosiahli práve študenti ZŠ Turnianska, ktorí zároveň dosahovali najvýraznejšie zlepšenie aj v predmetoch chémia, biológia a matematika. Škola zároveň pravidelne organizuje chemickú a biologickú olympiádu a v rámci záujmových aktivít ponúka napr. bádateľský krúžok. "Dnešná akcia je takou prirodzenou bodkou tohtoročného projektu. Je to prvá lastovička," poznamenáva hovorkyňa s tým, že samosprávu už v súvislosti s projektom oslovili aj ďalšie mestské časti.
V rámci dnešnej darovacej akcie zároveň predseda SAV odučil aj jednu hodinu fyziky medzi žiakmi deviateho ročníka. Priznal, že sa mu učilo veľmi dobre a že ho to bavilo. Sám si dobre spomína na svoje školské časy, keď mal vraj v zásade šťastie na učiteľov, najmä pokiaľ išlo o matematiku a fyziku, ktorú nakoniec aj študoval. V súvislosti s projektom Petržalskej super školy vyjadril vieru v jeho rozšírenie do budúcna ja na ďalšie základné, prípadne stredné školy v hlavnom meste. "Hlavným dôvodom je motivovať deti, aby si našli vzťah k 'ťažkým predmetom', lebo fyzika a matematika rozhodne nie sú ťažké. Oni vás len naučia logicky myslieť a spájať isté súvislosti. A keď sa vám tento svet otvorí, zistíte, že to nie je až tak zložité," dodáva Šajgalík.