Ako tento systém funguje v praxi, si boli pred pár dňami Frešo a Uhler pozrieť priamo v hlavnom meste Estónska.
Autor TASR
Bratislava 7. septembra (TASR) – Doprava zadarmo zavedená v estónskom Tallinne je úspešným a dobre prijatým projektom, ktorý priniesol samotnému mestu i jeho obyvateľom výhody. Tvrdí to súčasný predseda Bratislavského samosprávneho kraja (BSK) Pavol Frešo, ktorý sa bude o túto pozíciu uchádzať aj v novembrových voľbách. Jeho protikandidát Jozef Uhler však vníma dopravu zadarmo ako podvod. V Tallinne podľa neho ľudia nepresadli do MHD, a to najmä z dôvodu slabej kvality.
Ako tento systém funguje v praxi, si boli pred pár dňami Frešo a Uhler pozrieť priamo v hlavnom meste Estónska. Obaja kandidáti majú totiž dopravu ako svoju hlavnú predvolebnú tému. Verejnú dopravu zadarmo chce zaviesť však iba Frešo, a to pre obyvateľov Bratislavského kraja. Motivovať chce tak tých, ktorí tu nemajú trvalý pobyt, aby si ho tu prihlásili a samosprávy mohli poberať viac podielových daní. Uhler to však považuje za nezmyselné riešenie, ktoré stojí kvantum peňazí.
Frešo sa v Tallinne pýtal zhruba dvoch desiatok ľudí, ako vnímajú zavedenú dopravu zdarma. "Tam bola stopercentná spokojnosť, dokonca aj pri vodičoch električiek. Študenti nám povedali, že ušetrili 700-800 eur na rodinu (dve deti, dvaja dospelí). Podľa našich prepočtov v Bratislavskom kraji to vychádza až niekde medzi 900 a 1000 eur na jednu rodinu ročne," priblížil.
Idea dopravy zadarmo je v Tallinne podľa Freša dobre prijatá, realizovaná a podnietila obrovské investície do dopravnej infraštruktúry. "Ľudia tu nemusia za verejnú dopravu nič platiť, lebo sa platí z daní, a niečo podobné chceme aj v Bratislavskom kraji. Rovnako v Tallinne bolo veľa ľudí neprihlásených na trvalý pobyt a dane išli niekde mimo mesta," uviedol.
Po tom, čo mesto Tallinn zaviedlo dopravu zdarma pre svojich obyvateľov, sa tu podľa Freša na trvalý pobyt prihlásilo vyše 30.000 ľudí. "V Bratislave by sa mohlo prihlásiť na trvalý pobyt oveľa viac ľudí, ktorí ho tu nemajú, a zaplatil by sa tak celý model dopravy zadarmo. Zostali by peniaze aj na viac," tvrdí súčasný šéf BSK.
Uhler sa však na dopravu zadarmo pozerá úplne inak. V Tallinne podľa neho ľudia nepresadli do MHD, a to najmä z dôvodu slabej kvality. Ako tvrdí, v meste sú naďalej zápchy a želaný efekt to neprinieslo. "Stretol som sa s mnohými ľuďmi, ktorí používajú autá, pýtal som sa, prečo nepresadli do verejnej dopravy, a najčastejší argument bol komfort, rýchlosť dopravy, komplikované prestupy a vozenie detí. Doprava je tu síce zadarmo, ale neprinieslo to nových cestujúcich," povedal.
V Bratislavskom kraji podľa neho treba vo verejnej doprave riešiť zbytočne súbehy vlakov a autobusov, chýbajúce večerné spoje alebo nenadväzovanie spojov na seba. "Ľudia chcú v súčasnosti cestovať krátko a na to je potrebné zahustiť spoje a urobiť grafikony, kde prestupy budú trvať veľmi krátko, prípadne jeden spoj bude čakať ten druhý," podotkol Uhler.
Ako tento systém funguje v praxi, si boli pred pár dňami Frešo a Uhler pozrieť priamo v hlavnom meste Estónska. Obaja kandidáti majú totiž dopravu ako svoju hlavnú predvolebnú tému. Verejnú dopravu zadarmo chce zaviesť však iba Frešo, a to pre obyvateľov Bratislavského kraja. Motivovať chce tak tých, ktorí tu nemajú trvalý pobyt, aby si ho tu prihlásili a samosprávy mohli poberať viac podielových daní. Uhler to však považuje za nezmyselné riešenie, ktoré stojí kvantum peňazí.
Frešo sa v Tallinne pýtal zhruba dvoch desiatok ľudí, ako vnímajú zavedenú dopravu zdarma. "Tam bola stopercentná spokojnosť, dokonca aj pri vodičoch električiek. Študenti nám povedali, že ušetrili 700-800 eur na rodinu (dve deti, dvaja dospelí). Podľa našich prepočtov v Bratislavskom kraji to vychádza až niekde medzi 900 a 1000 eur na jednu rodinu ročne," priblížil.
Idea dopravy zadarmo je v Tallinne podľa Freša dobre prijatá, realizovaná a podnietila obrovské investície do dopravnej infraštruktúry. "Ľudia tu nemusia za verejnú dopravu nič platiť, lebo sa platí z daní, a niečo podobné chceme aj v Bratislavskom kraji. Rovnako v Tallinne bolo veľa ľudí neprihlásených na trvalý pobyt a dane išli niekde mimo mesta," uviedol.
Po tom, čo mesto Tallinn zaviedlo dopravu zdarma pre svojich obyvateľov, sa tu podľa Freša na trvalý pobyt prihlásilo vyše 30.000 ľudí. "V Bratislave by sa mohlo prihlásiť na trvalý pobyt oveľa viac ľudí, ktorí ho tu nemajú, a zaplatil by sa tak celý model dopravy zadarmo. Zostali by peniaze aj na viac," tvrdí súčasný šéf BSK.
Uhler sa však na dopravu zadarmo pozerá úplne inak. V Tallinne podľa neho ľudia nepresadli do MHD, a to najmä z dôvodu slabej kvality. Ako tvrdí, v meste sú naďalej zápchy a želaný efekt to neprinieslo. "Stretol som sa s mnohými ľuďmi, ktorí používajú autá, pýtal som sa, prečo nepresadli do verejnej dopravy, a najčastejší argument bol komfort, rýchlosť dopravy, komplikované prestupy a vozenie detí. Doprava je tu síce zadarmo, ale neprinieslo to nových cestujúcich," povedal.
V Bratislavskom kraji podľa neho treba vo verejnej doprave riešiť zbytočne súbehy vlakov a autobusov, chýbajúce večerné spoje alebo nenadväzovanie spojov na seba. "Ľudia chcú v súčasnosti cestovať krátko a na to je potrebné zahustiť spoje a urobiť grafikony, kde prestupy budú trvať veľmi krátko, prípadne jeden spoj bude čakať ten druhý," podotkol Uhler.