Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 23. november 2024Meniny má Klement
< sekcia Bratislava

V stredu začnú búrať ďalší z pilierov Starého mosta

Na snímke špecialisti so špeciálnym sonarom na gumennom člne moniturujú dno Dunaja v okolí pilierov Starého mosta v Bratislave Foto: TASR/Miroslav Košírer

Pri Starom moste tento týždeň tiež ďalej budujú montovňu. Na nej sa majú spájať 15-metrové diely mosta a vysúvať sa nad rieku.

Bratislava 25. novembra (TASR) – Z bratislavského Starého mosta začne čoskoro miznúť ďalší z pilierov. V stredu 26. novembra začnú robotníci rozoberať pilier číslo 4. "Pilier chcú zbúrať do štvrtého decembrového týždňa," povedal TASR hovorca Bratislavy Stanislav Ščepán.

Tretí pilier od staromestskej strany Dunaja už rozobrali, práce skončili pred dvoma týždňami. "Minulý týždeň prebehla kontrolná plavba na overenie neexistencie prekážok na plavbu," vysvetľuje hovorca.

Dva piliere sa búrajú, aby ich nahradili jedným novým. Má sa totiž splniť požiadavka Európskej komisie na rozšírenie plavebného gabaritu. Na pilieri číslo 3, na ktorom začali robotníci pracovať v polovici septembra, najprv rozoberali jeho obklad. Pôvodný kameň z tretieho i štvrtého piliera chcú použiť pri výstavbe nového piliera číslo 34. Vzhľadovo sa má totiž podobať na ostatné. Betónové vnútro piliera potom prišli zbúrať bágre na lodi.

Tak by sa malo postupovať aj pri štvrtom pilieri. "Búranie piliera číslo 4 by sa malo začať odťažovaním kamenného prísypu," dodal hovorca. Spolu s búraním tohto piliera majú robotníci spevňovať aj piaty pilier, ktorý je bližšie k petržalskej strane Dunaja.

Pri Starom moste tento týždeň tiež ďalej budujú montovňu. Na nej sa majú spájať 15-metrové diely mosta a vysúvať sa nad rieku.

Práce na Starom moste pred letom prerušili pre podozrenie, že pod hladinou Dunaja sa nachádzajú nevybuchnuté míny. Pomocou sonaru zistili, že sú tam štyri podozrivé predmety. Ministerstvo vnútra dalo potom mestu posudok, že piliere sa môžu rozoberať, ale pri dodržaní pokynov, ktoré rezort stanovil. Nie je tak možné pri búraní používať žiadne pyrotechnické prostriedky. Taká technológia sa však ani neplánovala.

V septembri mesto aj zhotoviteľ tvrdili, že práce na moste meškajú dva mesiace. Harmonogram preto upravili. Namiesto konca augusta 2015 sa určil nový termín na dokončenie projektu, a to koniec októbra budúceho roka. Keďže projekt majú preplatiť eurofondy, mesto musí preto práce vyfakturovať do konca budúceho roku. Práce na petržalskej a staromestskej strane idú vraj podľa harmonogramu.

Nový Starý most bude klenutý, v strede vyšší ako na okrajoch. Chodníky po oboch stranách dvojkoľajovej električkovej trate by mali byť široké 4,5 metra - 1,5 metra pre cyklistov, ktorí budú po moste jazdiť jednosmerne, tri metre pre peších. Lávky rozšíria o vyhliadkové plochy a v tých miestach bude mať most šírku cez 30 metrov. Koľaje zalejú do betónu, aby mohli cez most jazdiť napríklad záchranné či požiarne vozidlá. V ankete už Bratislavčania pre novú konštrukciu mosta vybrali zeleno-sivú farbu, čo následne schválili aj poslanci.

Konzorcium troch firiem na čele s Eurovia SK projekt zrealizuje za 58,8 milióna eur bez DPH, čo bola podľa mesta najnižšia ponúknutá cena. EÚ financuje 85 percent, vláda SR 10 percent, mesto zvyšných päť percent.