S vodičmi sú podľa dotazníkového prieskumu, ktorý vyhodnotil Dopravný podnik Bratislava, spokojní.
Autor TASR
Bratislava 16. januára (TASR) – Vozidlá v bratislavskej mestskej hromadnej doprave (MHD) sú preplnené a cena cestovných lístkov je vysoká – aj na to sa sťažovali cestujúci v prieskume, ktorý od mája do júla minulého roka realizoval Dopravný podnik Bratislava (DPB). Zapojilo sa doň 3607 ľudí. Dotazníky v týchto dňoch vyhodnotili a vyplynulo z nich aj to, že Bratislavčania sú naopak spokojní s dostupnosťou zastávok, bezpečnosťou cestovania počas dňa i prístupom vodičov. "Podľa respondentov však existuje priestor na zlepšenie v každej oblasti," uviedla pre TASR hovorkyňa DPB Adriana Volfová.
Cestujúci vypĺňali krátke anonymné dotazníky na internete i na predajných miestach DPB. Mali hodnotiť spokojnosť s cestovaním vo verejnej doprave. Ľudia podľa Volfovej upozorňovali tiež na prítomnosť bezdomovcov v MHD a vandalizmus. Tri štvrtiny opýtaných hodnotili pozitívne obnovu vozidlového parku, zvyšok ju podľa prieskumu nepovažoval za dôležitú.
"Respondenti mohli tiež uviesť oblasti služieb, ktorých zlepšenie by požadovali v prípade, že by DPB zvýšil cenu cestovných lístkov," pokračovala hovorkyňa. Za zvýšené cestovné podľa nej ľudia najviac žiadali vytvorenie vyhradených BUS pruhov. Za to hlasovalo 67,7 percenta opýtaných.
Respondenti prišli aj s nápadmi na zlepšenia v MHD. Niektoré podľa hovorkyne zahŕňali čiastočné zavedenie poplatkov pre seniorov či cestujúcich počas dopravnej špičky. Ľudia v prieskume chceli tiež vytvoriť prístrešky na obratiskách, aby sa vozidlá v horúčavách neprehrievali, alebo presadzovali širšie využitie smartphone technológií v rámci verejnej dopravy.
Ak by si cestujúci mohli vybrať, ktorý dopravný prostriedok by využívali najčastejšie, 52,7 percenta opýtaných by si zvolilo električky. Niečo viac ako štvrtina respondentov by najradšej cestovala autobusmi a len 8,3 percenta ľudí uprednostňuje trolejbusy, 11,6 percenta respondentov by radi využívali mestské vlaky.
Z opýtaných dnes najviac ľudí cestuje autobusmi (58 percent), potom nasledujú električky (37 percent) a vyše 36 percent potrebuje prestupovať, a preto typy dopravných prostriedkov kombinuje. Trolejbusmi cestuje vyše 24 percent opýtaných. Respondenti tu mohli voliť viac ako jednu možnosť.
Hovorkyňa poukazuje na to, že autobusy dnes využíva v Petržalke 84 percent respondentov. Ak by si ale mali možnosť vybrať, polovica z nich by najradšej využívala električky, 36 percent by bolo naďalej spokojných s autobusmi. "V tomto ohľade je pozitívnou správou, že aj do Petržalky bude zavedená električková trať," podotkla Volfová.
Verejnú dopravu dnes využíva denne 66 percent opýtaných, zatiaľ čo 15,5 percenta jazdí MHD len počas pracovných dní. Zvyšok ju využíva nepravidelne či zriedka. "Z ľudí, ktorí cestujú každý deň, nevlastní automobil 67 percent, zvyšní áno. Tí využívajú služby verejnej dopravy dobrovoľne ako primárny dopravný prostriedok v meste," tlmočila výsledky hovorkyňa.
Respondenti si najčastejšie (36 percent) kupujú 90-dňový predplatný cestovný lístok, potom nasledujú základné jednorazové cestovné lístky a 30-dňové električenky. SMS lístky využíva podľa prieskumu 9,4 percenta respondentov.
Cestujúci vypĺňali krátke anonymné dotazníky na internete i na predajných miestach DPB. Mali hodnotiť spokojnosť s cestovaním vo verejnej doprave. Ľudia podľa Volfovej upozorňovali tiež na prítomnosť bezdomovcov v MHD a vandalizmus. Tri štvrtiny opýtaných hodnotili pozitívne obnovu vozidlového parku, zvyšok ju podľa prieskumu nepovažoval za dôležitú.
"Respondenti mohli tiež uviesť oblasti služieb, ktorých zlepšenie by požadovali v prípade, že by DPB zvýšil cenu cestovných lístkov," pokračovala hovorkyňa. Za zvýšené cestovné podľa nej ľudia najviac žiadali vytvorenie vyhradených BUS pruhov. Za to hlasovalo 67,7 percenta opýtaných.
Respondenti prišli aj s nápadmi na zlepšenia v MHD. Niektoré podľa hovorkyne zahŕňali čiastočné zavedenie poplatkov pre seniorov či cestujúcich počas dopravnej špičky. Ľudia v prieskume chceli tiež vytvoriť prístrešky na obratiskách, aby sa vozidlá v horúčavách neprehrievali, alebo presadzovali širšie využitie smartphone technológií v rámci verejnej dopravy.
Ak by si cestujúci mohli vybrať, ktorý dopravný prostriedok by využívali najčastejšie, 52,7 percenta opýtaných by si zvolilo električky. Niečo viac ako štvrtina respondentov by najradšej cestovala autobusmi a len 8,3 percenta ľudí uprednostňuje trolejbusy, 11,6 percenta respondentov by radi využívali mestské vlaky.
Z opýtaných dnes najviac ľudí cestuje autobusmi (58 percent), potom nasledujú električky (37 percent) a vyše 36 percent potrebuje prestupovať, a preto typy dopravných prostriedkov kombinuje. Trolejbusmi cestuje vyše 24 percent opýtaných. Respondenti tu mohli voliť viac ako jednu možnosť.
Hovorkyňa poukazuje na to, že autobusy dnes využíva v Petržalke 84 percent respondentov. Ak by si ale mali možnosť vybrať, polovica z nich by najradšej využívala električky, 36 percent by bolo naďalej spokojných s autobusmi. "V tomto ohľade je pozitívnou správou, že aj do Petržalky bude zavedená električková trať," podotkla Volfová.
Verejnú dopravu dnes využíva denne 66 percent opýtaných, zatiaľ čo 15,5 percenta jazdí MHD len počas pracovných dní. Zvyšok ju využíva nepravidelne či zriedka. "Z ľudí, ktorí cestujú každý deň, nevlastní automobil 67 percent, zvyšní áno. Tí využívajú služby verejnej dopravy dobrovoľne ako primárny dopravný prostriedok v meste," tlmočila výsledky hovorkyňa.
Respondenti si najčastejšie (36 percent) kupujú 90-dňový predplatný cestovný lístok, potom nasledujú základné jednorazové cestovné lístky a 30-dňové električenky. SMS lístky využíva podľa prieskumu 9,4 percenta respondentov.