Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Pondelok 25. november 2024Meniny má Katarína
< sekcia Bratislava

DEFINITÍVNE: Rezort dopravy si vybral, kto postaví obchvat Bratislavy

Na snímke štátny tajomník ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Viktor Stromček počas tlačovej konferencie k výsledku verejného obstarávania na výstavbu a prevádzku diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 pri Bratislave. V Bratislave 1. februára 2016. Foto: TASR - Michal Svítok

Konzorcium vedené firmou Cintra sľubuje obchvat postaviť za 4,25 roka pri ročnej splátke počas tridsaťročnej prevádzky cesty vo výške 56,72 milióna eur.

Bratislava 1. februára (TASR) - Obchvat Bratislavy by malo stavať konzorcium firiem na čele so španielskou spoločnosťou Cintra. Ministerstvo dopravy pod vedením Jána Počiatka (Smer-SD) si totiž zo štyroch predložených ponúk vybralo ako víťaznú tú ich, ktorá je najlacnejšia.




Na dnešnej tlačovej konferencii v Bratislave o tom informoval štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček. "Vyhodnotili sme túto najlacnejšiu ponuku za platnú, splnili všetky náležitosti a označili sme spoločnosť Cintra za víťaza súťaže," konštatoval Stromček.

Konzorcium vedené firmou Cintra sľubuje obchvat postaviť za 4,25 roka pri ročnej splátke počas tridsaťročnej prevádzky cesty vo výške 56,72 milióna eur. Po tridsiatich rokoch by tak mal obchvat stáť celkovo približne 1,7 miliardy eur.

V najbližších dňoch chce rezort dopravy zverejniť ponuku na internete a následne zorganizovať odborný seminár na túto tému. O ponuke podľa Stromčeka komunikuje rezort aj s ministerstvom financií a v najbližších dňoch k nej čaká stanovisko. "Finálne slovo bude mať vláda," avizoval štátny tajomník. Tá bude musieť odobriť návrh koncesnej zmluvy a až potom sa bude môcť zmluva s víťazným uchádzačom podpísať.



Stromček odhaduje, že obchvat by sa mohol začať stavať na jar tohto roku a dokončený by mal byť do roku 2020. Štátny tajomník totiž nevidí dôvod na to, aby sa pokračovanie projektu odkladalo až po marcových voľbách.

V tendri predložilo v poradí druhú najnižšiu cenu konzorcium firiem vedené spoločnosťou Vinci, ktoré by obchvat postavilo pri požadovanej ročnej splátke 69,01 milióna eur za 3,5 roka. Tretiu najlacnejšiu ponuku dalo združenie firiem pod vedením spoločnosti Hochtief, ktoré by požadovalo od štátu ročnú splátku vo výške 76,78 milióna eur a dĺžku výstavby stanovilo na 4 roky. Konzorcium vedené firmou Strabag navrhlo v súťaži ročnú splátku na úrovni 91,04 milióna eur a cestu by stavalo 4,75 roka.



Ročná splátka sa mala pritom podľa pôvodného odhadu štúdie realizovateľnosti pohybovať v rozmedzí od 135 miliónov eur až po 151 miliónov eur. Obchvat Bratislavy má tvoriť časť diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7. Na ceste by mali vodiči jazdiť rýchlosťou 130 kilometrov za hodinu.

P. ZAJAC: O obchvate Bratislavy by mala rozhodnúť až nová vláda

O spôsobe financovania obchvatu Bratislavy by mala po zrelom uvážení rozhodnúť až nová vláda, ktorá vznikne po marcových parlamentných voľbách. Myslí si to poslanec Národnej rady (NR) SR za KDH Pavol Zajac.

"Ak vláda Roberta Fica nemá čo skrývať pri projekte obchvatu Bratislavy, tak by mala vytvoriť dostatočný časový priestor na odborné posúdenie o spôsobe výstavby, ale hlavne financovania projektu D4 a R7," konštatoval Zajac. Reagoval tak na výsledok súťaže na výstavbu obchvatu, ktorý dnes zverejnilo ministerstvo dopravy.

Rezort pod vedením Jána Počiatka (Smer-SD) vybral ako najvhodnejšiu najlacnejšiu ponuku v tendri od konzorcia vedeného španielskou firmou Cintra. To sľubuje obchvat postaviť za 4,25 roka pri ročnej splátke počas tridsaťročnej prevádzky cesty vo výške 56,72 milióna eur. Po tridsiatich rokoch by tak mal obchvat stáť celkovo približne 1,7 miliardy eur.

Hoci je podľa Zajaca výsledná cena, oproti štúdii realizovateľnosti, ktorú schválila vláda Roberta Fica skoro tretinová, je podľa neho veľmi dôležité, aby o tomto projekte prebehla vo verejnosti odborná diskusia. "Zásadne sa totiž zmenili technické riešenia a parametre obchvatu. Pred rokom ministerstvo dopravy napríklad deklarovalo, že na väčšej časti diaľnice D4 bude šesť jazdných pruhov. Dnes sú navrhované už len štyri," opísal Zajac.

Aj pre tieto zmenené podmienky je tak podľa neho potrebné nanovo urobiť finančný prepočet a porovnanie výhodnosti PPP modelu oproti tomu, ak by sa projekt financoval zo štátneho rozpočtu. "Čas do marcových parlamentných volieb je príliš krátky na to, aby táto diskusia a posúdenie bolo dostatočne primerané k dopadu na naše verejné výdavky na ďalších 30 rokov," dodal poslanec.