Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Nedela 24. november 2024Meniny má Emília
< sekcia Bratislava

Cesty patria podľa cyklokuriéra všetkým, nielen vodičom

Ilustračné foto. Foto: Šimon Krošlák

V hlavnom meste sa podľa cyklokuriéra s rozvojom cyklistickej infraštruktúry dlhé roky nerobilo vôbec nič, až kým aktivisti donútili mesto zaoberať sa aj touto problematikou.


Bratislava 1. marca (TASR) – Slovenskí vodiči si podľa cyklokuriéra musia zvyknúť, že dopravné koridory v meste sú priestorovo obmedzené a nedá sa všade vybudovať segregovaná infraštruktúra pre každý druh dopravy. "Cesty patria všetkým, nielen vodičom. Preto sa musíme naučiť cestu zdieľať a byť k sebe navzájom ohľaduplní. Čo, žiaľ, zatiaľ nepochopili ani všetci vodiči ani cyklisti. Je však nutné si uvedomiť, že okolo cyklistu nie je 1 tona ocele, ktorá ho chráni pred okolím," povedal pre TASR Šimon Krošlák z cyklokuriérskej služby Švihaj Šuhaj.

Upozornil preto, že tak ako by mal mať chodec prednosť pred cyklistom, tak by cyklista mal mať prednosť pred autom. "Samozrejme nie automaticky na každej križovatke, ale pri konfliktných situáciách a pri budovaní infraštruktúry by mali mať prednosť tí zraniteľnejší. Z vlastného pozorovania môžem usúdiť, že ohľaduplnosť vodičov sa pomaly zlepšuje, ale od úrovne vo vyspelých západných mestách je to ešte ďaleko," skonštatoval.

V hlavnom meste sa podľa jeho slov s rozvojom cyklistickej infraštruktúry dlhé roky nerobilo vôbec nič, až kým aktivisti donútili mesto zaoberať sa aj touto problematikou. "Za posledné roky sa vybudovalo iba zopár kilometrov novej cykloinfraštruktúry, niekoľko bolo obnovených a vyskúšali sa tu nové riešenia. Sieť cyklotrás však stále nie je ani zďaleka prepojená a je nedostatočná. Negatívne je, že niektorí úradníci, či dopravní policajti vôbec nemajú skúsenosti s mestskou cyklomobilitou, a preto mnohé nové riešenia, ktoré prejdú celým byrokratickým aparátom a nakoniec sa realizujú, sú nevhodné, niekedy aj nebezpečné a hlavne nedotiahnuté do konca, a preto ich prínos je len obmedzený," uviedol Krošlák.

Vznik cyklokuriérskej služby Švihaj Šuhaj v Bratislave bol inšpirovaný už dlhodobo fungujúcou firmou v Budapešti, momentálne hľadá možnosti ako preniknúť za hranice hlavného mesta. "Niekedy bolo ťažké zákazníkov presvedčiť o našej profesionalite. Niekedy si mysleli, že si robíme 'srandu', že doručujeme zásielky na bicykli a k tomu ten názov... ," zaspomínal Krošlák.