Primátor hlavného mesta Ivo Nesrovnal dnes informoval, že chce predložiť návrh všeobecne nariadenia o dočasnom parkovaní motorových vozidiel na vymedzených úsekoch miestnych komunikácií.
Autor TASR
Bratislava 13. septembra (TASR) – O zavedení jednotnej parkovacej politiky v Bratislave by sa mohlo rozhodnúť už túto jeseň. Primátor hlavného mesta Ivo Nesrovnal dnes informoval, že chce predložiť návrh všeobecne záväzného nariadenia (VZN) o dočasnom parkovaní motorových vozidiel na vymedzených úsekoch miestnych komunikácií na októbrové, najneskôr na novembrové zasadnutie mestského zastupiteľstva.
"Chcem, aby od budúceho roka mali mestské časti kompetenciu a rámec na to, aby mohli na svojich územiach realizovať parkovaciu politiku," skonštatoval primátor s tým, že plánuje predložiť aj návrh zmeny štatútu hlavného mesta. Podľa neho sa nemusia pridať k jednotnej parkovacej politike na začiatku všetky mestské časti. Ako však tvrdí, bolo by vhodné, aby sa zapojili najmä centrálne mestské časti - Staré Mesto, Petržalka, Ružinov a Nové Mesto. "Ostatné časti sa môžu pridať. Je to koncipované tak, že si samy môžu modifikovať jednotlivé veci, napríklad dobu státia rezidentov, zóny parkovania či výšku poplatku," priblížil primátor. O návrhu VZN koncom jari už rokovali jednotlivé zastupiteľstvá mestských častí a teraz sa ešte vyhodnocujú ich pripomienky.
K filozofii jednotnej parkovacej politiky v hlavnom meste sa súhlasne postavili zastupiteľstvá v Starom Meste, Novom Meste, Petržalke, Záhorskej Bystrici, Rači, Jarovciach či Rusovciach. V Ružinove potrebnú väčšinu poslaneckých hlasov nezískal ani súhlas, ani nesúhlas s návrhom. Návrh mesta napríklad odmietli poslanci Karlovej Vsi a Dúbravky.
Cieľ parkovacej politiky
Cieľom parkovacej politiky je zaviesť v hlavnom meste jednotný systém parkovania na miestnych komunikáciách I. až IV. triedy. Bratislava je totiž jedným z mála európskych miest a posledné krajské mesto na Slovensku, ktoré nemá jednotnú parkovaciu politiku. Každá bratislavská mestská časť si bude vyberať prevádzkovateľa parkovania na svojom území, pričom bude rešpektovať spoločné zásady parkovacej politiky - minimálnu a maximálnu cenu za rezidenčné parkovanie. Rezidentské karty budú mať jednotný vizuál a mesto bude centrálne spravovať evidenciu ich vydávania.
V jednotlivých zónach sa bude môcť parkovať len na miestach vyznačených vodorovným a zvislým dopravným značením. Rezident však bude môcť požiadať o rezidentskú parkovaciu kartu pre "svoju" zónu. Práve ňou bude zvýhodnený pred nerezidentmi a obyvateľmi z iných mestských častí či iných miest Slovenska. Každá takáto karta bude platiť iba na jedno vozidlo. Domácnosti budú môcť požiadať aj o viac takýchto kariet, ich cena však bude podstatne vyššia.
Suma za rezidentskú kartu
Za rezidentskú parkovaciu kartu pre prvé vozidlo sa navrhuje suma v rozmedzí 20 – 100 eur na jeden rok. Za každé ďalšie vozidlo ide o jedennásobok až 50-násobok ceny za rezidentskú kartu pre prvé vozidlo. V prípade dočasného parkovania nerezidentov v jednotlivých zónach určuje nariadenie spoplatnenie v rozhraní 0,20 až päť eur na hodinu. Podnikatelia si zasa budú môcť zakúpiť abonentskú parkovaciu kartu, ktorá by mala stáť minimálne päťnásobok a maximálne 50-násobok sumy rezidentskej parkovacej karty.
Nariadenie hlavného mesta nastavuje len základné mantinely, konkrétne sumy za rezidentské karty či dočasné parkovanie si už zakotvia mestské časti vo svojich nariadeniach. Tie zároveň schvália aj jednotlivé úseky komunikácií, ktorých sa parkovacia politika bude týkať.
"Chcem, aby od budúceho roka mali mestské časti kompetenciu a rámec na to, aby mohli na svojich územiach realizovať parkovaciu politiku," skonštatoval primátor s tým, že plánuje predložiť aj návrh zmeny štatútu hlavného mesta. Podľa neho sa nemusia pridať k jednotnej parkovacej politike na začiatku všetky mestské časti. Ako však tvrdí, bolo by vhodné, aby sa zapojili najmä centrálne mestské časti - Staré Mesto, Petržalka, Ružinov a Nové Mesto. "Ostatné časti sa môžu pridať. Je to koncipované tak, že si samy môžu modifikovať jednotlivé veci, napríklad dobu státia rezidentov, zóny parkovania či výšku poplatku," priblížil primátor. O návrhu VZN koncom jari už rokovali jednotlivé zastupiteľstvá mestských častí a teraz sa ešte vyhodnocujú ich pripomienky.
K filozofii jednotnej parkovacej politiky v hlavnom meste sa súhlasne postavili zastupiteľstvá v Starom Meste, Novom Meste, Petržalke, Záhorskej Bystrici, Rači, Jarovciach či Rusovciach. V Ružinove potrebnú väčšinu poslaneckých hlasov nezískal ani súhlas, ani nesúhlas s návrhom. Návrh mesta napríklad odmietli poslanci Karlovej Vsi a Dúbravky.
Cieľ parkovacej politiky
Cieľom parkovacej politiky je zaviesť v hlavnom meste jednotný systém parkovania na miestnych komunikáciách I. až IV. triedy. Bratislava je totiž jedným z mála európskych miest a posledné krajské mesto na Slovensku, ktoré nemá jednotnú parkovaciu politiku. Každá bratislavská mestská časť si bude vyberať prevádzkovateľa parkovania na svojom území, pričom bude rešpektovať spoločné zásady parkovacej politiky - minimálnu a maximálnu cenu za rezidenčné parkovanie. Rezidentské karty budú mať jednotný vizuál a mesto bude centrálne spravovať evidenciu ich vydávania.
V jednotlivých zónach sa bude môcť parkovať len na miestach vyznačených vodorovným a zvislým dopravným značením. Rezident však bude môcť požiadať o rezidentskú parkovaciu kartu pre "svoju" zónu. Práve ňou bude zvýhodnený pred nerezidentmi a obyvateľmi z iných mestských častí či iných miest Slovenska. Každá takáto karta bude platiť iba na jedno vozidlo. Domácnosti budú môcť požiadať aj o viac takýchto kariet, ich cena však bude podstatne vyššia.
Suma za rezidentskú kartu
Za rezidentskú parkovaciu kartu pre prvé vozidlo sa navrhuje suma v rozmedzí 20 – 100 eur na jeden rok. Za každé ďalšie vozidlo ide o jedennásobok až 50-násobok ceny za rezidentskú kartu pre prvé vozidlo. V prípade dočasného parkovania nerezidentov v jednotlivých zónach určuje nariadenie spoplatnenie v rozhraní 0,20 až päť eur na hodinu. Podnikatelia si zasa budú môcť zakúpiť abonentskú parkovaciu kartu, ktorá by mala stáť minimálne päťnásobok a maximálne 50-násobok sumy rezidentskej parkovacej karty.
Nariadenie hlavného mesta nastavuje len základné mantinely, konkrétne sumy za rezidentské karty či dočasné parkovanie si už zakotvia mestské časti vo svojich nariadeniach. Tie zároveň schvália aj jednotlivé úseky komunikácií, ktorých sa parkovacia politika bude týkať.