Zatiaľ ide o neoficiálne údaje, ktoré musí potvrdiť audit.
Autor TASR
Bratislava 4. februára (TASR) – Hospodárenie Dopravného podniku Bratislava (DPB) sa v roku 2014, vôbec prvýkrát v 20-ročnej histórii spoločnosti, neskončilo stratou, ale naopak, podarilo sa vytvoriť zisk. TASR to dnes oznámil generálny riaditeľ a predseda predstavenstva DPB Ľubomír Belfi, pričom spresnil, že zisk by mal byť v niekoľkých státisícoch eur.
Zatiaľ ide o neoficiálne údaje, ktoré musí potvrdiť audit. Podľa Belfiho slov však nič nenasvedčuje tomu, že "čierne čísla" nebudú potvrdené. "V situácii, keď je rozpočet DPB každoročne poddimenzovaný a nezohľadňuje nárast inflácie, to považujem za významný úspech," uviedol riaditeľ DPB. Poukázal na fakt, že kladné hospodárenie sa podarilo dosiahnuť bez toho, aby prepravca redukoval svoje služby pre cestujúcu verejnosť. "Napriek prestarnutému vozovému parku, najmä trolejbusov a autobusov, sme dokázali zabezpečiť dopravu podľa dohodnutých výkonov," zdôraznil Belfi. "Dokázali sme sa tiež vyrovnať aj s výpadkom v tržbách v sume približne 600.000 eur, ktorý súvisí so schválením bezplatného cestovania MHD pre rôzne skupiny obyvateľov, i s ďalšou stratou v objeme približne 150.000 eur, ktorú vygeneroval fakt, že sumy predplatných cestovných lístkov sa v roku 2014 nezvyšovali o mieru inflácie," poznamenal Belfi.
Dodal, že DPB sa musel popasovať aj s problémom zhoršeného cash flow, keďže mesto v minulom roku neuhrádzalo stratu z uplynulých období, čo predstavovalo výpadok vo výške 2,6 milióna eur. "Keď toto všetko zrátame, cash flow sme mali menší o takmer 3,5 milióna eur," skonštatoval šéf DPB.
Belfi si cení, že i v takejto situácii dokázal DPB nájsť vlastné prostriedky na dôležité projekty pre hlavné mesto, ako napríklad nevyhnutnú opravu koľajových tratí, ktorá musela byť zabezpečená pre nové električky, i opravu trate pri Hlavnej stanici, vyžadujúcu náklady v sume 700.000 eur.
Generálny riaditeľ pripomenul, že pri nástupe jeho tímu do vedenia DPB v roku 2011 bola naplánovaná strata spoločnosti vo výške 12 miliónov eur. "Od tohto obdobia sa nám každoročne podarilo stratu znížiť. V roku 2011 sme znížili za pol roka stratu približne na polovicu. Keď zrátam všetky hospodárske výsledky za ucelené tri roky od roku 2012 a nepočítame náklady na opravu tunela, celková strata nepresiahla jeden milión," upozornil Belfi s dodatkom, že ak k tomu bude pripočítaný očakávaný zisk za rok 2014, strata bude ešte výrazne menšia.
Či sa zisk po potvrdení auditom použije na investičné projekty alebo na vykrytie strát z minulých rokov, musí podľa Belfiho rozhodnúť hlavné mesto ako akcionár a valné zhromaždenie spoločnosti.
Zatiaľ ide o neoficiálne údaje, ktoré musí potvrdiť audit. Podľa Belfiho slov však nič nenasvedčuje tomu, že "čierne čísla" nebudú potvrdené. "V situácii, keď je rozpočet DPB každoročne poddimenzovaný a nezohľadňuje nárast inflácie, to považujem za významný úspech," uviedol riaditeľ DPB. Poukázal na fakt, že kladné hospodárenie sa podarilo dosiahnuť bez toho, aby prepravca redukoval svoje služby pre cestujúcu verejnosť. "Napriek prestarnutému vozovému parku, najmä trolejbusov a autobusov, sme dokázali zabezpečiť dopravu podľa dohodnutých výkonov," zdôraznil Belfi. "Dokázali sme sa tiež vyrovnať aj s výpadkom v tržbách v sume približne 600.000 eur, ktorý súvisí so schválením bezplatného cestovania MHD pre rôzne skupiny obyvateľov, i s ďalšou stratou v objeme približne 150.000 eur, ktorú vygeneroval fakt, že sumy predplatných cestovných lístkov sa v roku 2014 nezvyšovali o mieru inflácie," poznamenal Belfi.
Dodal, že DPB sa musel popasovať aj s problémom zhoršeného cash flow, keďže mesto v minulom roku neuhrádzalo stratu z uplynulých období, čo predstavovalo výpadok vo výške 2,6 milióna eur. "Keď toto všetko zrátame, cash flow sme mali menší o takmer 3,5 milióna eur," skonštatoval šéf DPB.
Belfi si cení, že i v takejto situácii dokázal DPB nájsť vlastné prostriedky na dôležité projekty pre hlavné mesto, ako napríklad nevyhnutnú opravu koľajových tratí, ktorá musela byť zabezpečená pre nové električky, i opravu trate pri Hlavnej stanici, vyžadujúcu náklady v sume 700.000 eur.
Generálny riaditeľ pripomenul, že pri nástupe jeho tímu do vedenia DPB v roku 2011 bola naplánovaná strata spoločnosti vo výške 12 miliónov eur. "Od tohto obdobia sa nám každoročne podarilo stratu znížiť. V roku 2011 sme znížili za pol roka stratu približne na polovicu. Keď zrátam všetky hospodárske výsledky za ucelené tri roky od roku 2012 a nepočítame náklady na opravu tunela, celková strata nepresiahla jeden milión," upozornil Belfi s dodatkom, že ak k tomu bude pripočítaný očakávaný zisk za rok 2014, strata bude ešte výrazne menšia.
Či sa zisk po potvrdení auditom použije na investičné projekty alebo na vykrytie strát z minulých rokov, musí podľa Belfiho rozhodnúť hlavné mesto ako akcionár a valné zhromaždenie spoločnosti.