Mestský poslanec napočítal stratu v dôsledku zliav na cestovnom na 19.574.000 eur.
Autor TASR
,aktualizované Bratislava 8. augusta (TASR) – Napriek tomu, že Dopravný podnik Bratislava (DPB) prichádza v dôsledku zliav na cestovnom v bratislavskej MHD o státisíce eur, považuje za potrebné i racionálne systém niektorých, napríklad študentských zliav, zachovať. Zároveň upozorňuje, že sa riadi Cenovým výmerom, ktorý určuje magistrát hlavného mesta. DPB tak reaguje na blog mestského poslanca Juraja Káčera (SDKÚ-DS), ktorý pod názvom Nič nie je zadarmo prepočítava množstvo peňazí, o ktoré Bratislava v dôsledku zľavneného a bezplatného cestovného ročne prichádza.
"Hľadáme spôsoby, ako sa zbaviť tohto vazalstva," priznal starosta Starého Mesta Radoslav Števčík. Vrátenie takmer 2500 parkovacích miest do správy mestskej časti považuje za svoju prioritu. "V dôsledku nevýhodne nastavených podmienok pre mestskú časť prichádza Staré Mesto o peniaze, ktoré výrazne potrebuje pri oprave komunikácií," povedal Števčík a poukázal pritom na to, že ak za jedno parkovacie miesto dostáva Staré Mesto 100 eur ročne, BPS toto miesto predáva aj za 1900 eur. "Mestská čas dostáva za 2483 parkovacích miest teda necelých 250.000 eur ročne a k tomu okolo 20.000 eur ročne ako podiel z tržieb z hodinového parkovania. To je výsmech, ak si uvedomíme, že súkromná spoločnosť má z tržieb za tieto parkovacie miesta príjem vo výške takmer dva a pol milióna eur ročne," povedal Števčík. Staré Mesto v súčasnosti kontroluje, či BPS Park dodržiava zmluvné podmienky. Podľa Števčíka si spoločnosť neplní povinnosti v prípade zimnej i letnej údržby parkovacích miest. "V zime neboli napríklad miesta odhrnuté, počas obdobia letnej údržby sme zistili, že parkovacie miesta sú znečistené. Domnievam sa, že ide o porušenie zmluvy, na čo sme BPS Park písomne upozornili," povedal Števčík.
Mestský poslanec napočítal stratu v dôsledku zliav na cestovnom na 19.574.000 eur. Napríklad náklady na zľavy pre študentov vo veku od 6 do 15 rokov predstavujú podľa výpočtov Káčera 4.471.000 eur, pri senioroch nad 70 rokov 5.370.000 eur, na zľavnených papierových lístkoch ide podľa Káčera o stratu 3.300.000 a v prípade ŤZP osôb o výšku 3.167.000 eur. Káčer zdôrazňuje, že ide o konzervatívny odhad nákladov a rozdielu medzi tým, koľko v skutočnosti zvýhodnené skupiny cestujúcich za MHD zaplatili a koľko by platili, ak by pre danú skupinu žiadna zľava neexistovala. Ako Káčer napísal, odhady o rozdiele v nákladoch sa odvíjajú od diskusií s odborníkmi, ktorí sa problematike venujú dlhodobo, pri skupinách ŤZP Káčer uvádza sumu na základe predpokladu, že polovica ľudí z celkového počtu by v prípade spoplatneného cestovania využila celoročný predplatný lístok.
Podľa hovorkyne DPB Adriany Volfovej sa s Káčerovými prepočtami DPB nemôže stotožniť z viacerých dôvodov. Upozorňuje napríklad na nejasnosť Káčerových predpokladov pri ŤZP osobách i senioroch nad 70 rokov. "DPB nemá v evidencii cestujúcich ŤZP, ŤZP-S a seniorov, nakoľko zdravotne postihnutí sa pri cestovaní MHD preukazujú preukazom vydaným ÚPSVaR a seniori občianskym preukazom," uviedla Volfová a poukázala na to, že v tomto prípade nemožno vyčísliť ani počet cestujúcich osôb a ani frekvenciu ich cestovania.
V prípade zliav pre žiakov, študentov a dôchodcov Volfová pripomína, že tieto zľavy platia v mnohých štátoch a mestách. "Ide o dlhodobo nastavený systém a neposkytnúť tieto zľavy by bolo kontraproduktívne," uviedla hovorkyňa DPB. Upozornila aj na to, že DPB musel v súvislosti so začiatkom Integrovaného dopravného systému (IDS) pristúpiť k zjednoteniu taríf u všetkých dopravcov, čo sa týka aj poskytovania zliav.
V súvislosti so zjednotením taríf v rámci IDS eviduje DPB za 1. polrok tohto roku stratu na tržbách vo výške 739.271 eur, za rok 2014 to bolo na úrovni 600.860 eur. "Na bezplatnom cestovnom u osôb, ktorým sa vydáva čipová karta (darcovia krvi, účastníci protifašistického a protikomunistického odboja), je strata za obdobie roku 2014 vo výške 750.590 eur, v období od 1.1.2015 do 22.7.2015 je predpokladaná strata vo výške 498.111 eur," konkretizovala hovorkyňa DPB.
O osude bezplatného cestovania MHD v súvislosti so zavedením tretej etapy IDS sa v súčasnosti vedú rokovania. Z poverenia primátora Bratislavy Iva Nesrovnala pracuje odborná skupina, ktorá má za úlohu priniesť riešenia, ako zachovať zľavy pre ťažko zdravotne postihnutých občanov aj po novembrovom rozšírení IDS. Riešenia chce Nesrovnal prezentovať na septembrovom zasadnutí mestského zastupiteľstva. V stredu 5. augusta sa uskutočnilo takisto stretnutie partnerov Bratislavskej integrovanej dopravy (BID) a zástupcov združení ŤZP osôb. Nesrovnal pri tejto príležitosti opakovane vyhlásil, že z hľadiska súčasnej dopravnej situácie v Bratislave je integrovaný dopravný systém nevyhnutnosťou. "Jej zavedenie však musí byť spojené s riešením, ktoré okrem toho, že zvýhodní Bratislavčanov, zároveň zachová férový prístup k najzraniteľnejšej skupine cestujúcich," zdôraznil primátor Bratislavy.