Novú trať zo Štúrovej ulice do Petržalky totiž vybudovali s duálnym rozchodom, keďže pri spracovaní projektu sa uvažovalo, že tam budú jazdiť aj tzv. tram-trainy.
Autor TASR
Bratislava 21. februára (TASR) – Po novom bratislavskom Starom moste tento týždeň skúšobne prešla aj špeciálne upravená električka so širokým rozchodom kolies. Novú trať zo Štúrovej ulice do Petržalky totiž vybudovali s duálnym rozchodom, keďže pri spracovaní projektu sa uvažovalo, že tam budú jazdiť aj tzv. tram-trainy. Od myšlienky sa však potom upustilo a aj zámer pokračovania trate električky už hovorí len o úzkom, 1000-milimetrovom rozchode. Široký rozchod tak zrejme povedie odnikadiaľ nikam.
"Je preto veľmi pravdepodobné, že po koľajniciach s rozchodom 1435 mm v úseku Štúrova – Jungmannova prešla tento týždeň električka prvý a poslednýkrát," podotkol portál imhd.sk, ktorý skúšobnú jazdu zaznamenal.
Trať so širokým rozchodom testovali v noci zo 17. na 18. februára. Upravená električka dostala podľa portálu požičané podvozky z Košíc a na Šafárikovom námestí tiež napríklad museli upraviť výhybky, aby vôbec mohla zo Štúrovej ulice prejsť k Starému mostu. "Pri budovaní trate sa totiž nepočítalo s potrebou testovania 1435-mm rozchodu, a preto boli žliabky zavarené vloženými klinmi pre menej hlučný prejazd električiek," vysvetľuje imhd.sk.
Testy bolo treba ku kolaudácii celého projektu, novej trate i Starého mosta, ktorá práve prebieha. Viac sa však trať so širokým rozchodom zrejme nevyužije. "Už počas výstavby trate sa od tejto myšlienky upustilo vzhľadom na to, že mesto Bratislava Európskej komisii nepreukázalo ekonomickú efektívnosť či už prevádzky vozidiel tram-train, alebo zmeny rozchodu bratislavských električiek," uvádza portál. Projekt pokračovania električkovej trate od Bosákovej ulice po Janíkov dvor tak už s duálnym rozchodom nepočíta, rovnako ako ani chystaná modernizácia električkových radiál.
Električková doprava v Bratislave je od svojho vzniku v roku 1895 prevádzkovaná na úzkom 1000-milimetrovom rozchode. Ten sa podľa portálu kedysi zvolil preto, že sa lepšie hodil do úzkych ulíc mesta a jeho výstavba bola i lacnejšia. V roku 1914 však začala so širokým rozchodom fungovať známa viedenská električka. Lokálna elektrická železnica viedla na slovenskom úseku z dnešného Námestia Ľudovíta Štúra cez Mostovú, Jesenského, Štúrovu, Starý most a Viedenskú cestu do Kopčian. "Tieto električky premávali až do júla 1935, keď sa začala prestavba lokálnej železnice na úzky rozchod za účelom zjednotenia prevádzky s mestskými električkami," priblížil imhd.sk.
Druhý úsek električkovej trate od Bosákovej ulice po Janíkov dvor by mali začať podľa zámeru stavať v roku 2018. Trať má mať dĺžku 3,78 kilometra a sedem zastávok. V projekte sa už nepočíta so štvorprúdovou komunikáciou, ako boli pôvodné plány, a v súbehu s traťou má vzniknúť cyklotrasa. Celkové predpokladané náklady sa majú vyšplhať na 69,88 milióna eur bez DPH, resp. na 73,17 milióna eur. Bude to závisieť od zvoleného variantu. Práce odhadujú na dva roky.
"Je preto veľmi pravdepodobné, že po koľajniciach s rozchodom 1435 mm v úseku Štúrova – Jungmannova prešla tento týždeň električka prvý a poslednýkrát," podotkol portál imhd.sk, ktorý skúšobnú jazdu zaznamenal.
Trať so širokým rozchodom testovali v noci zo 17. na 18. februára. Upravená električka dostala podľa portálu požičané podvozky z Košíc a na Šafárikovom námestí tiež napríklad museli upraviť výhybky, aby vôbec mohla zo Štúrovej ulice prejsť k Starému mostu. "Pri budovaní trate sa totiž nepočítalo s potrebou testovania 1435-mm rozchodu, a preto boli žliabky zavarené vloženými klinmi pre menej hlučný prejazd električiek," vysvetľuje imhd.sk.
Testy bolo treba ku kolaudácii celého projektu, novej trate i Starého mosta, ktorá práve prebieha. Viac sa však trať so širokým rozchodom zrejme nevyužije. "Už počas výstavby trate sa od tejto myšlienky upustilo vzhľadom na to, že mesto Bratislava Európskej komisii nepreukázalo ekonomickú efektívnosť či už prevádzky vozidiel tram-train, alebo zmeny rozchodu bratislavských električiek," uvádza portál. Projekt pokračovania električkovej trate od Bosákovej ulice po Janíkov dvor tak už s duálnym rozchodom nepočíta, rovnako ako ani chystaná modernizácia električkových radiál.
Električková doprava v Bratislave je od svojho vzniku v roku 1895 prevádzkovaná na úzkom 1000-milimetrovom rozchode. Ten sa podľa portálu kedysi zvolil preto, že sa lepšie hodil do úzkych ulíc mesta a jeho výstavba bola i lacnejšia. V roku 1914 však začala so širokým rozchodom fungovať známa viedenská električka. Lokálna elektrická železnica viedla na slovenskom úseku z dnešného Námestia Ľudovíta Štúra cez Mostovú, Jesenského, Štúrovu, Starý most a Viedenskú cestu do Kopčian. "Tieto električky premávali až do júla 1935, keď sa začala prestavba lokálnej železnice na úzky rozchod za účelom zjednotenia prevádzky s mestskými električkami," priblížil imhd.sk.
Druhý úsek električkovej trate od Bosákovej ulice po Janíkov dvor by mali začať podľa zámeru stavať v roku 2018. Trať má mať dĺžku 3,78 kilometra a sedem zastávok. V projekte sa už nepočíta so štvorprúdovou komunikáciou, ako boli pôvodné plány, a v súbehu s traťou má vzniknúť cyklotrasa. Celkové predpokladané náklady sa majú vyšplhať na 69,88 milióna eur bez DPH, resp. na 73,17 milióna eur. Bude to závisieť od zvoleného variantu. Práce odhadujú na dva roky.